کد خبر: 172760
تاریخ انتشار :

پایگاه‌های تخصصی جذب نخبگان ایرانی غیر‌مقیم به‌ زودی افتتاح می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز علی مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در جلسه کارگروه علوم و فناوری‌های نوین، گفت: پایگاه‌های تخصصی جذب نخبگان ایرانی غیر‌مقیم با هدف ایجاد زمینه‌ برای استفاده از توانمندی و تخصص این افراد و برقراری ارتباط با همتایان داخلی خود در مراکز و مؤسسات علمی تشکیل می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین گروه هدف ما در این طرح فارغ‌التحصیلان دکترای ایرانی دانشگاه‌های برتر دنیا هستند که در مرحله تصمیم‌گیری برای ماندن در کشور محل تحصیل و یا بازگشت به ایران قرار دارند و هدف از این طرح فراهم نمودن شرایطی جهت ترغیب آنها به بازگشت به کشورشان است.

**اجرای طرح پایگاه‌های تخصصی جذب به صورت پایلوت**

دبیر کارگروه علوم و فناوری‌های نوین افزود: در فاز اول با 5 پایگاه منتخب قراردادی منعقد خواهد شد و این پایگاه‌ها اولویت‌های پژوهشی و ظرفیت‌های موجود خود را به صورت پروژه‌محور و مشخص اعلام خواهند کرد.

وی افزود: در مرحله نخست 50 متخصص ایرانی غیر‌مقیم در حوزه‌های فناوری مختلف را با توجه به نیاز پایگاه‌ها و براساس یک پروژه مشخص به آنها معرفی می‌کنیم و پس از بررسی و تایید نهایی پایگاه‌ها، نخبگان ایرانی غیرمقیم می‌توانند به‌ محض ورود به کشور در پایگاه تخصصی مشغول به‌ کار شده و همزمان جهت تایید مدارک تحصیلی خود اقدام کنند.

به گفته بیرنگ، عدم وجود فضای شفاف در بحث اشتغال نخبگان ایرانی غیرمقیم به دلیل عدم حضور آنها در کشور، موضوع خدمت سربازی و زمان‌بر بودن فرایند تایید مدارک مهم‌ترین موانع حضور و همکاری نخبگان ایرانی غیرمقیم با مرکز داخلی و استفاده از ظرفیت بالای ایشان در کشور می‌باشد که تلاش کرده‌ایم در مکانیزم طراحی شده جدید این موانع را تا حدی رفع کنیم.

وی افزود: متخصصان توانمند و برجسته‌ای در دیگر کشورها داریم که علاقمند به انتقال تجارب و دانش خود به کشورشان می‌باشند، وظیفه ما فراهم نمودن شرایطی جهت افزایش تردد و زمینه‌سازی بهره‌مندی از توانایی‌های آنهاست.

معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری با اشاره به اینکه برای اجرای این طرح‌ها با متخصصین و خبرگان این حوزه مذاکراتی داشتیم، گفت: حمایت از تشکل‌ها و شبکه‌های تخصصی ایرانیان غیرمقیم، شناسایی موانع و چالش‌های موجود برای بازگشت نخبگان ایرانی و ارائه و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ترغیب متخصصین و دانشمندان ایرانی به همکاری با همتایان داخلی مهمترین مواردی بود که در این طرح‌ها به آنها توجه داشتیم.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها