کد خبر: 183368
تاریخ انتشار :

انتقاد نماینده کشورمان در سازمان ملل از شورای امنیت: عملکرد شورای امنیت بی طرفانه، غیر انتخابی و همراه با پاسخگویی باشد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز غلامحسین دهقانی نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در مقام ریاست جنبش عدم تعهد در جلسه شورای امنیت با موضوع روشهای کاری این شورا تاکید کرد: جنبش عدم تعهد بر این باور است که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در اقدامات، رویکردها و روشهای کاری خود به عوامل کلیدی مانند شفافیت، فضای باز و ثبات رای توجه کند.
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: در بسیاری از موارد مشاهده شده است که شورای امنیت به این عوامل مهم اهمیتی نداده و از توجه به آنها سرباز زده است.
دهقانی افزود: در حالی که شورای امنیت از برگزاری نشست‌های عمومی در مورد مسائل بسیار پراهمیت شانه خالی می‌کند، در مقابل جلساتی را برگزار کرده که نه تنها از پیش در دستور کاری خود نداشته، بلکه اعضای شرکت کننده در آن نیز بطور گزینشی انتخاب شده‌اند.
وی افزود: تبعیض بین کشورهای عضو و غیر عضو شورای امنیت همچنان محسوس است و برغم تصریح بند 24 منشور ملل متحد مبنی بر ضرورت ارایه گزارشها به مجمع عمومی، گزارش‌های ویژه از سوی شورا به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال نمی‌شود و گزارش‌های سالانه ارائه شده نیز فاقد اطلاعات و یا تحلیلهای کافی و لازم است.
دهقانی خطاب به حاضران در این جلسه تاکید کرد: جنبش عدم تعهد از شورای امنیت می‌خواهد آئین نامه کاری این شورا را که برغم گذشت 60 سال، همچنان موقت است، بطور رسمی تصویب کند و از حالت موقت بیرون آورد.
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل افزود: جنبش عدم تعهد بارها از شورای امنیت خواسته است بر اساس بند 31 منشور ملل متحد به کشورهای غیر عضو شورا به هنگام بحث در موارد مربوط به آنها، اجازه مشارکت و تبادل نظر داده شود.
وی تاکید کرد: لازم است تعداد نشستهای عمومی شورای امنیت افزایش یابد و همچنین فرصتهایی مهیا شود تا نظرات و تمایلات طیف گسترده‌تری از کشورهای عضو سازمان ملل متحد مطرح شوند.
دهقانی همچنین گفت: بر اساس منشور ملل متحد، جلسات پشت درهای بسته و مشاوره‌های غیر رسمی شورای امنیت نیز باید به طور حداقلی و بصورت استثنایی برگزار شود در حالیکه برگزاری این جلسات اکنون بصورت قاعده در آمده است.
وی لازمه ایجاد ارکان فرعی از سوی شورای امنیت را مطابق نص صریح منشور ملل متحد خواند و بر ضرورت توجه شورای امنیت به این مهم تاکید کرد.
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل همچنین گفت: جنبش عدم تعهد استفاده از شورای امنیت بعنوان ابزاری برای پیگیری اهداف و منافع سیاسی خاص را به شدت رد می‌کند و معتقد است عملکردهای این شورا باید بی طرفانه، غیر انتخابی و همراه با پاسخگویی باشد.
وی افزود: تصمیم گیری شورای امنیت در برگزاری جلسات تبادل نظر رسمی و یا غیر رسمی درباره وضعیت یکی از کشورهای عضو سازمان ملل و یا در مورد هر مسئله‌ای که تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به شمار نمی‌آید، مغایر با بند 24 منشور ملل متحد است.
دهقانی با اشاره به سوابق این شورا در سالهای گذشته گفت: شورای امنیت در رابطه با برخی موارد، بلافاصله به تهدید متوسل شده یا حتی مجوز اعمال زور را صادر، در حالیکه در مواردی دیگر سکوت اختیار کرده است.
وی افزود: شورای امنیت همچنین در برخی موارد خیلی سریع به فصل هفتم منشور ملل متحد استناد کرده و تصمیماتی گرفته است که لزوماً تهدید صلح و امنیت بین‌الملل نبوده است.
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل توجه به فصول ششم و هشتم منشور ملل متحد را در جهت حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات طبق تصریح منشور مقدمه دستور کار شورا خواند و گفت: توسل به فصل هفت منشور نیز باید به عنوان آخرین راه حل، مورد نظر قرار گیرد.
وی همچنین تحریمهای اعمال شده شورای امنیت را از نگرانی‌های جدی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواند و گفت: بر اساس منشور ملل متحد، تحریمها فقط زمانی باید وضع شوند که همه تلاشهای مسالمت آمیز برای حل اختلافات، طبق فصل ششم منشور، به بن بست رسیده باشند.
دهقانی با تاکید بر اینکه هدف از اعمال تحریمها نباید مجازات مردم باشد، گفت: تحریمهای اعمالی، ماهیت ابزاری داشته‌اند و این پرسش اخلاقی را مطرح می‌کنند که آیا ایجاد درد و رنج برای گروههای آسیب پذیر مردم کشور تحت تحریم، اقدامی مشروع بنظر می‌رسد.
سفیر و سرپرست نمایندگی کشورمان در سازمان ملل در پایان تاکید کرد: بر اساس منشور ملل متحد، وضع تحریم‌ها فقط زمانی مشروع است که وجود تجاوز و یا تهدیدی جدی ضد صلح و امنیت بین‌المللی احراز شود.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها