کد خبر: 193115
تاریخ انتشار :

امید به کسب قدرت؛ با مشایی یا احمدی نژاد!؟/ دیدارهای رییس‌جمهور سابق با سرشاخه‌های ایلام،یزد و فارس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز آغاز دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مصادف بود با روی کار آمدن مردی که در دولت نهم فعالیت هایش بیشتر در سایه دولت بود و تنها به خاطر اظهار دوستی با مردم اسرائیل، شهرت یافت. اما همزمان با آغاز به کار دولت دهم، به یکباره از وی به عنوان معاون اول رئیس جمهور نام برده شد که مخالفت های گسترده سبب شد تا این جایگاه به اسفندیار رحیم مشایی نرسد. اما حضور در جایگاه رئیس دفتری رئیس جمهور نه تنها قدرت این یار غار احمدی نژاد را کاهش نداد بلکه شرایط را برای فعالیت های جریان تحت امر او تسهیل کرد تا اینکه بالاخره پشت پرده فعالیت های حلقه انحراف در سایه دولت دهم افشا شد.
فعالیت های حلقه انحراف همچنان ادامه داشت تا اینکه محمود احمدی نژاد دست در دست اسفندیار رحیم مشایی به وزارت کشور رفت تا به نوعی وی را به عنوان جانشین خود در جایگاه ریاست جمهوری به مردم معرفی کند. این در شرایطی بود که شورای نگهبان صلاحیت مشایی را تایید نکرد تا دست رئیس دولت های نهم و دهم از انتخابات ریاست جمهوری 92 دور بماند. همین اقدام شورای نگهبان نیز موجب شد تا شکست سنگینی به بدنه جریان به راه افتاده در دولت دهم وارد آید و برای مدت ها این جریان فعالیت های خود را به حالت تعطیل درآورد.
این روزها اما با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس و حتی انتخابات ریاست جمهوری سال 96، بار دیگر جریان های مختلف اردوگاه خود را برای حضور در روند انتخابات و عقب نماندن از رقبا آغاز کرده اند. یکی از این جریان ها که از مدت ها پیش به فکر بازگشت به قدرت افتاده، جریان انحراف است . اسفندیار رحیم مشایی پس از رد صلاحیت توسط شورای نگهبان دیگر در عرصه سیاست ظاهر نشد و خبرها حکایت از گوشه نشینی وی در یکی از روستاهای شمالی کشور دارد.
این در شرایطی است که جریان حامی وی همچنان بر بازگشت به قدرت تاکید دارند و فعالیت های خود را برای حضور در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری دنبال می کنند. در این باره اما خبرهای مختلفی از فعالیت های گسترده جریان انحراف مطرح می شود. اما مهمترین برنامه این جریان این است که بتواند با استفاده از ظرفیت محمود احمدی نژاد کار خود را پیش ببرد. حلقه انحرافی طی ماه های گذشته تحرکات خود را بیشتر کرده به طوری که عده ای از هواداران و حامیان اسفندیار رحیم مشایی با تشکیل جلساتی در شهرهای مختلف، برنامه های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند.
اولین اقدام این جریان پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 92، پخش و انتشار مطالبی در خصوص مذاکرات ژنو در راهپیمایی 22 بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد. این جریان همچنین با توجه به ظرفیت بالایی که این روزها شبکه های اجتماعی در فضای مجازی ایجاد کرده اند، فعالیت های خود را در فضای مجازی آغاز کرده و نکته جالب توجه ماجرا نیز اینجاست که اکثر طرفداران آن از طیف دانشجو هستند.
سایت های فعال این جریان نیز در طول ماه های گذشته مطالب متعددی را در زمینه فعالیت های خود به انتشار گذاشتند. در این باره حتی سایت های وابسته به این جریان اطلاعیه ای نیز درباره فعالیت در فضای مجازی منتشر کردند: "به اطلاع فعالان رسانه‌ای دولت بهار که از نرم‌افزار ارتباطی تلگرام در گوشی‌های اندروید و آیفون خود استفاده می‌کنند می‌رساند، گروه‌های تلگرامی استانی درحال شکل‌گیری است. برای عضویت در گروه‌های تلگرامی استانی، نام و نام خانوادگی، نام استان و شهرستان و زمینه کاری خود را به شماره‌های زیر پیامک کنید." از همین رو شماره هایی از 10 استان در اختیار کاربران این سایت قرار گرفت که طی آن از فعالان رسانه‌ای خواسته شده با این شماره‌‌ها در ارتباط باشند تا به عضویت وایبر دولت بهار درآیند.
یکی دیگر از راهبردهای جریان انحراف نشست های استانی است؛ خبرها حاکی از آن است که چندی است به صورت جدی از سوی هسته اصلی این جریان موضوع انتخابات مجلس پیگیری می شود و سعی شده تا به دور از حاشیه های تبلیغاتی نشست های لازم در استان ها با حضور افراد اصلی این جریان و غالبا به صورت مخفیانه برگزار شود. بر اساس برنامه حامیان این جریان، مقرر شده که در هر استان لیست های مختلفی داده شود. در هریک از این لیست ها از افراد سفید و بی سابقه استفاده شده تا بعد از پالایش های لازم توسط هسته مرکزی جریان و شورای نگهبان آسیب ها کم شود و حضور به صورت گسترده و جامع باشد تا از این طریق بتوانند به اهداف مد نظرشان دست پیدا کنند.
طی هفته های اخیر البته برنامه های جریان انحرافی روند رو به رشدی به خود گرفته و جلسات متعددی نیز با حضور محمود احمدی نژاد در حال برگزاری است. تحرکات این جریان در شرایطی همچنان ادامه دارد که برگزاری دیدارهای مختلف احمدی نژاد نیز از جمله فعالیت هایی است که این جریان آن را پیگیری می کند. در یکی از این جلسات نیز اینگونه مطرح شده که تاکنون 28 استان در این قالب با آقای احمدی نژاد دیدار کرده اند. در این باره همچنین گفته می شود احمدی نژاد با 20 نفر از ایلام در تهران، 3 نفر از مسئولین سابق دولت در استان فارس، 15 نفر از اعضای جریان انحراف در قم و 4 نفر از فعالان سابق ستاد انتخاباتی در استان یزد، دیدارهایی داشته است.
بنابراین به نظر می رسد با توجه به فعالیت های گسترده جریان های مختلف برای انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی، به احتمال فراوان شاهد رد صلاحیت های گسترده ای از سوی شورای نگهبان باشیم. در این بین هر چند پروژه تخریب وجهه شورای نگهبان توسط برخی از این جریانات به راه افتاده اما به نظر می رسد همچون گذشته این شورای نگهبان خواهد بود که از استقلال انتخابات نگهبانی خواهد کرد.
منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها