کد خبر: 199210
تاریخ انتشار :

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا: سامانه‌های پدافندی رزمایش «محمد رسول الله(ص)» معرفی شدند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رزمایش ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنوان «محمد رسول الله(ص)» از چهارم دی ماه و به مدت 6 روز در منطقه‌ای به وسعت دو میلیون و 200 هزار کیومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا پایین تر از خلیج عدن آغاز شد.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) همچون دیگر رزمایش ها، کار پشتیبانی از این رزمایش را بر عهده دارد.

فرمانده این قرارگاه در اعلام کرد که در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» سامانه های جدید پدافندی آزمایش خواهند شد.

سامانه فرماندهی و کنترل ارزیابی می‌شوند

امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» گفت: در این رزمایش، سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل ارزیابی و سنجش می شود.

سامانه «ثامن 1» در سال 91 رونمایی شد و در سال 92 در منطقه جنوب شرق گسترش پیدا کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، از آزمایش و ارزیابی نوع ارتقا یافته این سامانه تحت عنوان سامانه «ثامن 2» در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» سخن به میان آورد.

وی در این رابطه افزود: این سامانه علاوه بر سبک شدن سیستم و ارتقا برد، برای مقابله با امواج الکترومغناطیسی نیز مورد بهره برداری قرار می گیرد.

امیر سرتیپ اسماعیلی همچنین از ارزیابی عملی سامانه «فتح 2» در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» خبر داد و گفت: این سامانه پیش از این در صنعت رونمایی شده و در بخش کشف و شناسایی فعالیت می کند.

این فرمانده ارشد، قابلیت برجسته سامانه راداری «فتح 2» را تاکتیکی بودن آن عنوان کرد.

حضور سامانه‌هایی برای جنگ الکترونیک

امیر سرتیپ اسماعیلی با بیان اینکه سامانه های جنگ الکترونیک نیز در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» مورد استفاده قرار می گیرند، گفت: در بخش جنگ الکترونیک که مورد توجه فرمانده معظم کل قوا است، سامانه «سراج» با برتری و قابلیت هایی ویژه ای در خط جنوب شرق استفاده می شود.

وی ادامه داد: استفاده از این سامانه، به منظور انحراف موشک های حمله‌ور و انحراف هواپیماهای پهپادی دشمن فرضی است.

استفاده از موشک‌های بومی

فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) در رابطه با موشک هایی که در این رزمایش به کار گرفته می شوند، گفت: در بخش موشکی رزمایش، از موشک کاملا بومی شلمچه در ارتفاع متوسط علیه پهپاد استفاده خواهیم کرد.

امیر سرتیپ اسماعیلی افزود: با استفاده از سامانه بومی «مرصاد» که سامانه موشکی ارتفاع متوسط است، در این زمینه اقدام می شود.

توپخانه‌ها در رزمایش

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) در رابطه با استفاده از توپخانه ها توسط این قرارگاه گفت: با توجه به رویکرد بومی سازی، سامانه های توپخانه ای با رادار و بدون رادار گسترش داده شده در طرح «باب الحوائج(ع)» و طرح رزمایش «محمد رسول الله(ص)» از منطقه بندرعباس تا منطقه چابهار و در عمق تا منطقه کرمان، تیراندازی های چشمگیری علیه پهپادها خواهیم داشت.

امیر سرتیپ اسماعیلی افزود: در بخش فرماندهی و کنترل، سامانه هوشمند فکور که به تازگی رونمایی شده، به عنوان شبکه یکپارچه پدافند در منطقه رزمایش و در برخی از روزهای رزمایش به عنوان سیستم یکپارچه کل کشور مورد بهره برداری عملی قرار می گیرد.

وی گفت: از سامانه «صیاد 40» در بخش شنود و از سامانه هوشمند «راصد 32» در بخش دیدبانی بصری هوایی در منطقه محوری بندرعباس به جاسک به عمق تا کرمان و به زوایه جنوب شرقی تا چابهار استفاده می کنیم.

به گفته فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای ارتش که تا پیش از این به صورت مستقل رزمایش برگزار می کردند، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» گردهم آمده اند تا هماهنگی و یکپارچگی نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند.

بنابر اعلام امیر سرتیپ «عبدالرحیم موسوی» فرمانده رزمایش «محمد رسول الله(ص)»، این رویداد بر اساس تهدیدات واقعی و با بکارگیری تجهیزات واقعی توسط قرارگاه «ذوالفقار» طرح ریزی و هدایت می شود.

داورانی با نظر قرارگاه «ذوالفقار» در این رزمایش حضور پیدا کرده و به ارزیابی عملکرد نیروهای حاضر در آن می پردازند.

توان موشکی ایران اسلامی در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» با انواع پرتاب های موشک سطح به سطح، ساحل به دریا، زمین به هوا و هوا به سطح به نمایش گذاشته می شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها