کد خبر: 199363
تاریخ انتشار :

سعید جلیلی: حق الناس بودن رای‌ مردم فقط در سال۹۲ نبود/ سال۸۸ برخی خواص می‌خواستند مقابل حق‌الناس بایستند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست جامعه اسلامی مهندسین که امروز بعدازظهر در محل این جامعه برگزار شد، اظهار داشت: سوال مهم که این روزها باید مطرح شود این است که مواجهه برخی قدرت‌ها با جمهوری اسلامی بر سر چیست و آیا آنها از اینکه ما چند سانتریفیوژ داریم، نگران هستند.

وی ادامه داد: این قدرت‌های بزرگ چندین کلاهک هسته‌ای دارند ولی چگونه است که آنها برای کار کردن چند سانتریفیوژ آن هم زیر نظر بازرسان آژانس اینگونه سروصدا به پا می‌کنند؟ ما در منطقه خودمان مشاهده می‌کنیم که کشورهایی همچون هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارند اما چرا قدرت‌های بزرگ برای این کشورها سروصدا ایجاد نمی‌کنند؟ دعوا سر چیست؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آیا مشکل قدرت‌های بزرگ به خاطر این است که برخی منافع اقتصادی آنها به خطر افتاده است و اینگونه موجب شده که پای کار بیایند یا قیمت نفت موجب شده که با کشور ما این مواجهه را آغاز کنند و ادامه دهند یا به تعبیر برخی که می‌گویند ادبیات تند در کشور ما وجود دارد، موجب این موضوعات شده است.

** آنچه امروز ما را با برخی قدرت‌ها در تقابل قرارداده فراتر از چند موضوع خاص است

جلیلی افزود: اگر سهم مشترکی از این سوال نداشته باشیم، باعث می‌شود که برخی اختلاف‌ها که در نگاه سیاسی شکل می‌گیرد، پاسخ صحیحی نداشته باشیم ولی آنچه امروز ما را با برخی قدرت‌ها در تقابل قرار داده فراتر از چند موضوع خاص اقتصادی، سیاسی و منطقه‌ای است.

وی با اشاره به شکل‌گیری تمدن جدید در چند قرن اخیر در خصوص ویژگی‌های این تمدن گفت: در چند قرن اخیر، تمدنی شکل گرفته که توانسته در آن مسیر پیشرفت داشته باشد و نگاه تمدنی را شکل بدهد و ابعاد مختلفی را در پارادایم خود کامل کند و بر مبنای آن مناسباتی را شکل بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اهمیت ظهور انقلاب اسلامی گفت: اهمیت ظهور انقلاب اسلامی در این بود که این اندیشه را از اندیشه صرف به عینیت تبدیل کرد و کار بزرگ امام خمینی (ره) مخالفت سیاسی و اقتصادی و به خاطر انداختن منافع مادی یک قدرت نبود، بلکه ایشان تمدن جدیدی را شکل داد و این تمدن در جهانی بود که تمدن‌های متفاوت وجود داشتند و این تمدن ایستاد و مقاومت کرد.

وی گفت: در جهان امروز که مبانی آن براساس غیرحق شکل گرفته، اندیشیه‌ای آمد و تمدنی را شکل داد؛ اینکه گفته می‌شود در موضوع هسته‌ای تنها چند قدرت می‌توانند سلاح هسته‌ای داشته باشند و بقیه مجاز به داشتن آن نیستند و اینکه در جهان کشوری وجود دارد که یک میلیون نفر ظرف 3 ماه در آن کشته می‌شوند نه مبنای عدالت و نه حقیقت است بلکه بر پایه قدرت است و بر مبنای زور و تزویر شکل گرفته است.

جلیلی تاکید کرد: آنچه برای قدرت‌های بزرگ نگران‌کننده است، این است که در این مسیر اندیشه‌ای قدرت و توانایی را داشته باشد که تمدن‌سازی کرده و ظهور پیدا کند و در ظهورش، اندیشه‌اش را مطرح و آن را محقق کند و بتواند موفق شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر خود به کشور ژاپن یادآور شد: دی‌ماه سال 88 در سفری که به ژاپن داشتم، با نخست‌وزیر، وزیر امور خارجه و یک شاهد عینی بمباران هیروشیما ملاقات کردم؛ هر سه آنها می‌گفتند این بمباران هسته‌ای حق ما بود؛ نخست‌وزیر ژاپن می‌گفت بعد از 61 سال حزب ما رای آورده و یکی از وعده‌های ما این بود که پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن باید برچیده شود اما آمریکا می‌گوید هنوز اعتمادسازی نشده و حاضر به ترک ژاپن نیست بنابراین من استعفا خواهم داد.

** ویژگی‌های تمدن جدید

وی با تاکید بر اینکه اندیشه‌ای با کمک جمهوری اسلامی شکل گرفته که قدرت‌سازی، ملت‌سازی و تمدن‌سازی می‌کند و موفق نیز عمل می‌کند، یادآور شد: این تمدن نه تنها مقاومت، بلکه پیشرفت می‌کند و نه تنها پیشرفت بلکه خود را تکثیر می‌کند. در چنین شرایطی شجره طیبه انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد و آثار و میوه‌های خود را بر جای می‌گذارد.

جلیلی با بیان اینکه یکی از مهمترین مباحث این نیست که من می‌توانم در دفاع نظامی موفق باشم، اظهار داشت: در چنین جهانی که قدرت‌ها یکه‌تازی کردند و با تزویر حقوق بشر و دموکراسی را شکل داند، این اندیشه در عرصه‌های مختلف رجز می‌خواند و مردمسالاری دینی روشن می‌کند که چگونه در اندیشه دینی می‌توان موفق شد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: قدرت‌های بزرگ مدعی بودند که دموکراسی فقط مشارکت نیست و رقابت هم هست لذا در انتخابات 88 نمی‌توانستند مشارکت و رقابت مردم را انکار کنند؛ آنها می‌گویند همه تحریم‌ها را ما علیه ایران انجام دادیم تا ایران هسته‌ای نشود اما ایران هسته‌ای شد.

وی با اشاره به اینکه در انتخابات 88 اوج مدل مردمسالاری دینی به رخ کشیده شد، تصریح کرد: اینکه رئیس‌جمهور آمریکا در آن سال به مقام معظم رهبری نامه می‌نویسد و می‌گوید مسائل بدون کمک ایران حل نخواهد شد، یعنی قدرتی شکل گرفته است اما اینکه عده‌ای بخواهند این شکوه و عظمت را لکه‌دار کنند و به چهره نظام چنگ بیاندازند، ظلم بزرگی به نظام است.

** فتنه 88 ایستادن برخی خواص در برابر حق‌الناس بود

جلیلی با اشاره به فتنه 88 گفت: فتنه یعنی در فرصت بزرگی که برای انقلاب اسلامی ایجاد شده، تردید ایجاد شود؛ فتنه 88 ایستادن برخی خواص در برابر حق‌الناس بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی از تعابیر دشمنان این است که دموکراسی یعنی حاکمیت نیابتی اشراف، ادامه داد: فرق مردمسالاری دینی ما با دموکراسی غربی‌ها این است که کسی که در کشور ما رای می‌دهد، حاضر است جانش را نیز بدهد و آنجایی که می‌خواهند حق جمهوریت را بگیرند، اسلامیت و ولایت فقیه اجازه نمی‌دهد آرای مردم وتو شود.

وی گفت: مهمترین بحث این است که آن کسی که در این جنگ نرم‌افزاری توسط ابزار، ضربه بخورد آن را از درون دچار چالش کنند و این می‌شود فتنه؛ دشمن تردید در داشته‌ها و فرصت‌ها را دنبال می‌کند.

به گزارش تسنیم، جلیلی تصریح کرد: تدبیر حکیمانه رهبری و قدرت نظام این بود که وقتی فتنه‌ای شکل گرفت نخواستند با ابزار امنیتی آن را خاتمه بدهند بلکه می‌خواهستند اینها در افکار عمومی محاکمه شوند؛ بنابراین 9 دی محاکمه فتنه‌گران در افکار عمومی مردان بود و نشان داد که نظام و ولایت فقیه پشت آرای مردم هستند.

وی گفت: رای مردم حق‌الناس است و این موضوع فقط به انتخابات سال 92 اختصاص ندارد؛ برخی خواص می‌خواستند سال 88 در برابر حق‌الناس بایستند ولی بعد از 9 دی که محاکمه واقعی آنها در افکار عمومی انجام شد، نظام احساس کرد که مردم خودشان آنها را محاکمه کرده‌اند. 22 بهمن 88 تمام شد و کسی به فتنه‌گران کاری نداشت ولی حصر سران فتنه از 25 بهمن 89 یعنی 20 ماه بعد از شروع فتنه انجام شد. بنابراین بعد از 9 دی به آنها فرصت داده شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگرچه فتنه‌گران ظلم بزرگی به نظام کردند، اما نظام با موفقیت جمهوریت و اسلامیت خود را به رخ کشاند و در آن مسیر پیشرفت خود را ادامه داد و بیداری اسلامی در منطقه شکل گرفت؛ تمدنی که مقام معظم رهبری درباره آن می‌فرمایند باید شکل پیدا کند و تشکیل شود.

جلیلی با بیان اینکه برای بیداری اسلامی، الگوی نظام جمهوری اسلامی بهترین الگو است، یادآور شد: دوباره دشمن دست به کار شده و جنگ خود را در سوریه آغاز کرده و از طرف دیگر سران فتنه نیز بیانیه می‌دهند تا فتنه جدیدی را کلید بزنند.

** شهید شهریاری می دانست در لیست ترور است

وی تاکید کرد: دشمن در همه حال تلاش می‌کند نقاط قوت تمدن ما را بپوشاند و نقاط ضعف را بزرگ کند؛ زمانی که در مذاکرات هسته‌ای سوخت 20 درصد به ما دادند و احساس کردند از این طریق برخی اهداف خود را می‌توانند دنبال کنند شهید شهریاری شجاعانه ایستاد و علی‌رغم اینکه می‌دانست در فهرست ترور آنها قرار دارد بدون مطالبه‌ای از نظام به صنعت و انرژی هسته‌ای کمک کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره وحدت اصولگرایان و نیروهای ارزشی خاطرنشان کرد: وحدت اصولگرایان و نیروهای ارزشی باید گفتمانی شود و در فرهنگ، سیاست خارجی و اقتصاد بایدحرف‌هایی که مبنی بر این اندیشه است را بتوانیم شکل دهیم بنابراین نگاه من درباره انسجام در انتخابات، گفتمانی است.

جلیلی یادآور شد: من مرتب در انتخابات ریاست جمهوری می‌گفتم که ظرفیت‌ها باید آزاد شود، ما در کشور و در عرصه‌های مختلف ظرفیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داریم و می‌توانیم با اتکای به آن بسیاری از موفقیت‌های بزرگ را رقم بزنیم لذا هرچقدر بتوانیم ظرفیت‌ها را شکل دهیم موفقیت ما بیشتر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ساختار اجرایی- اداری کشور باید ظرفیت، توان و آمادگی لازم را داشته باشد، تا نه تنها مانع مردم نشود بلکه کمک کند که ظرفیت‌ها آزاد شود و این موضوع نیاز به عزم ملی دارد.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها