کد خبر: 206314
تاریخ انتشار :

سبحانی: بهبود روابط تهران-ریاض زمینه‌ساز حل بحران سوریه و تغییر سیاست نفتی سعودی‌ها /آیت‌الله هاشمی هم به عربستان برود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد علی سبحانی، سفیر سابق ایران در لبنان و کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز، درباره احتمال تغییر سیاست های منطقه ای عربستان بعد از مرگ ملک عبدالله و تغییری پادشاهی این کشور، گفت: بعید است که با درگذشت «ملک عبدالله» و روی کار آمدن پادشاه جدید عربستان، تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی ریاض به وجود بیاید، اما با تغییر هر پادشاه و با شخصی که در راس حکومت و قدرت قرار دارد، شرایط در دو بخش داخل و خارج از کشور تا حدی تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه طبیعتا پادشاه جدید عربستان برای به دست گرفتن کنترل امور در دو بخش داخل و خارج از این کشور به آرامش و ثبات بیشتری نیاز دارد، افزود: با توجه به مشکلات منطقه طبیعی است که «ملک سلمان» تمایل بیشتری برای بهبود روابط خود در عرصه خارجی و منطقه ای داشته باشد و از سوی دیگر به امور داخلی این کشور نیز سروسامان دهد، در میان گروه های سیاسی همبستگی ایجاد کند و به گسترش روابط خود فکر کند.

سبحانی با اشاره به اینکه «ملک سلمان» نسبت به پادشاه سابق عربستان شخصیت محافظه کارتری دارد، تاکید کرد: شاید پادشاه جدید عربستان، سیاست کلی این کشور و حاکمیت را ادامه دهد اما در شرایط کنونی فرصتی برای وی به وجود آمده است که روابط منطقه‌ای ریاض را بهبود ببخشد، این فرصت برای کشورهای منطقه مثل ایران نیز به وجود آمده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن سفر وزیر امورخارجه کشورمان به ریاض در شرایط فعلی، گفت: تسلیت گفتن و شرکت در مراسم ختم ملک عبدالله، فرصتی برای استارت گفت‌وگوهای جدید، صمیمیت و دوستی بیشتر با هدف بهبود شرایط میان تهران و ریاض است؛ فکر می‌کنم سلمان نیز به این فرصت فکر می‌کند و پیشنهاد من این است که تهران هم به این موضع فکر کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: به هرحال فرصتی است که عربستان سعودی به شرایط جدید فکر کند؛ ریاض هم از وضعیت منطقه راضی نیست و به دنبال آن است تا شرایط را تغییر دهند و اکنون فرصتی به وجود آمد که اگر از آن استفاده شود شاید نتیجه مثبتی در روابط دو کشور ایجاد کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در مورد مواضع عربستان به سوریه اگر بخواهیم به طور مستقیم شاهد تغییر رویکرد ریاض باشیم، امری خوشبینانه است، اما اگر رابطه ایران و عربستان خوب شود و دو کشور گفت‌وگو کنند آن وقت می‌شود امیدوار بود بحران سوریه به سمت پایان حرکت کند، موضوعی که درباره سیاست های نفتی عربستان سعودی نیز صدق می کند.

سبحانی گفت: در همین راستا سفر ظریف به عربستان اتفاق بسیار خوبی است، اما می توانیم حتی در سطوح بالاتر نیز در این مراسم شرکت کنیم چرا که نه تنها هیچ هزینه‌ای برای کشور ندارد بلکه مطمئنا نتایج مثبتی به همراه خواهد.

سفیر سابق ایران در لبنان، با اشاره به اینکه چهره‌ای مثل ملک عبدالله که با مقامات ایران از جمله آیت الله هاشمی و محمد خاتمی رابطه خوبی داشتند، تاکید کرد: طبیعی است که ظریف برای شرکت در این مراسم به ریاض برود و معتقدم مقامات در سطوح بالاتر نیز می توانند در این مراسم شرکت کنند و فرصت برای صمیمیت بیشتر را مغتنم بشمارند، شاید این اتفاق کلیدی باشد برای ادامه گفت‌وگوها و بهبود روابط ایران و عربستان.

وی همچنین گفت که پیشنهاد من این است که آقای هاشمی به عربستان بروند و گامی در جهت پایان خشونت های منطقه بردارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها