کد خبر: 212028
تاریخ انتشار :

صالحی: هیچ‌کسی نمی‌خواهد مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه به پایان برسد /چراغ سبز واشنگتن به تهران

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

داود صالحی، سفیر سابق ایران در اسپانیا در گفت وگو با نامه نیوز با بیان اینکه با نزدیک شدن به زمان ضرب الاجل نهایی دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق جامع خشم و عصبانیت نتانیاهو قابل پیش‌بینی بود، گفت: نتانیاهو بسیار تمایل دارد که پیش از ماه مارس به کنگره آمریکا برود و آخرین تلاش های خود برای سنگ اندازی و مانع تراشی در مسیر مذاکرات هسته ای را انجام دهد، موضوعی که بیانگر آن است که مسیر مذاکرات تاکنون به درستی نیز طی شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مقامات سابق اسرائیل، نتانیاهو را به دلیل اتخاذ مواضع اخیرش در برابر پرونده مذاکرات هسته ای و همچنین برنامه سخنرانی آینده وی در کنگره، مورد سرزنش قرار داده‌اند، افزود: سیاستمداران اسرائیل بارها به نتانیاهو گفتند که این اقدام، کارعاقلانه ای نیست. اقداماتی که یکسری تلاش‌های مذبوحانه است و نتیجه ای در نهایت در برنخواهد داشت و در نهایت به انزوای بیشتر این رژیم منجر خواهد شد.

این کارشناس مسائل بین الملل و سیاست خارجی در ادامه با بیان اینکه واشنگتن در یک سال اخیر چراغ سبزهای بسیاری به تهران در روند حل و فصل پرونده مذاکرات هسته ای نشان داده است، یادآور شد: گروه های فشار از ابتدای آغاز روند جدید دیپلماسی هسته ای میان تهران و واشنگتن بر طبل مانع تراشی و سنگ اندازی خود کوبیدند و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نبودند، تلاش هاییکه تاکنون بی نتیجه مانده است چرا که ایران و طرف مقابل تصمیم خود را برای پایان دادن به این بحران غیرضروری گرفته است و تاکنون نیز ثابت قدم مانده است.

وی موضع گیری های آقای ظریف در مونیخ را مناسب و خوب عنوان کرد و گفت: اظهارنظرهای آقای ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان داد که اعضای گروه مذاکره کننده ایران در مذاکرات از خطوط قرمز نظام عبور نکرده و نمی کنند و استراتژی نظام را رعایت کرده و نسبت به رعایت حقوق ایران پایبند بودند.

سفیر سابق ایران در اسپانیا و کوبا درباره باقی ماندن اختلافات باقی مانده در مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 و تاکید روسای جمهور ایران و آمریکا مبنی بر اینکه اکنون زمان تصمیم گیری طرف مقابل است، نیز تاکید کرد: به نظر می آید که اعتمادسازی یک بحث دوجانبه است و اگر قرار باشد که ایران اعتمادسازی کند طرف مقابل هم باید اعتماد سازی کند. مباحث و اختلافات مطرح شده است و ما چیز دیگری جز حق خود را نمی خواهیم، اگر ما بر مواضع خود بر احقاق حقوق مردم ایران پافشاری می‌کنیم مواضعی دفاعی و نه تهاجمی را در پیش گرفته ایم.

وی افزود: بنابراین اگر قرار باشد اعتماد سازی شود طرف مقابل باید حسن نیت نشان دهد تا ما بپذیریم و سابقه مذاکرات هم نشان داده که ایران همواره گام های اعتمادسازی را برداشته است و همانطور که رئیس جمهوری هم عنوان کردند اکنون این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد.

این مقام سابق وزارتخارجه با بیان اینکه هیچ کس نمی‌خواهد مذاکرات هسته ای بی نتیجه به پایان برسد، گفت: ما از جمله کشورهایی هستیم که به دنیال ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم و علاوه بر آن و به اذعان بسیاری از کشورها و مقامات عامل ثبات هم هستیم و به همین خاطر این آمریکا است که دست پایین تر را در مذاکرات را دارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها