کد خبر: 214052
تاریخ انتشار :

امتیازهای مالی احمدی‌نژاد به برخی کشورها /از کمک 30 میلیون دلاری به پاکستان تا کمک 350 میلیون دلاری به نیکاراگوئه برای ساخت یک بندر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز اقتصادنیوز در این‌باره نوشت: 14 شهریور 1391، آن زمان که اجلاس سران جنبش عدم تعهد در ایران برگزار شده بود، وزیر امور خارجه جمهوری بروندی به ساختمان سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای رفت و با رئیس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد. حاصل آن دیدار هشت ماه بعد مشخص شد. زمانی که ششم اردیبهشت ماه سال 1392 کوروش پرند از ساخت مراکز آموزش مهارتی در کشور بروندی توسط ایران خبر داد و از بودجه کمک‌های توسعه‌ای ایران سخن گفت.
وی گفته بود: به محض دریافت این کمک‌ها، کار راه‌اندازی و تجهیز مراکز آموزشی را آغاز خواهیم کرد؛ سخنانی که با تغییر دولت دیگر روی واقعیت به خود ندید، اما پیش از آن، از این جنس وعده‌ها عملی شده بودند.
مثلاً پنج سال پیش در کنفرانس بین‌المللی پاکستان که در ژاپن برگزار شد، ایران تعهد داد به کشور پاکستان 330 میلیون دلار کمک کند. این اتفاق در مورد کشورهایی مانند سریلانکا، سنت وینسنت، نیکاراگوئه و چند کشور دیگر رخ داد. پول‌هایی که برخی از آنها با عنوان بودجه کمک‌های توسعه‌ای هزینه شد و برخی دیگر نیز مشخص نیست تحت چه عنوان پرداخته شده است.
در سال‌های فعالیت دولت‌های نهم و دهم اختصاص 330 میلیون دلار برای پاکستان، اختصاص بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی در عراق، اختصاص وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت برای سریلانکا، اختصاص بودجه‌ای برای برای ساخت دو درمانگاه عمومی در بولیوی، کمک هفت میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه در سنت وینسنت، کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر نیکاراگوئه و موارد اینچنینی در رسانه‌های ایرانی انعکاس یافت. موضوعی که گاه انتقادهایی را هم در پی داشت اما حتی در زمان بیان این انتقادات هم کمتر کسی در مورد اهداف این سیاست سخن گفت. با این حال از این دست موارد در دولت روحانی تاکنون در رسانه‌ها اعلام نشده اما باید دید این دولت تا پایان کار خود چه مسیری را انتخاب می‌کند؟
نام کشور کمک‌شونده میزان کمک توضیح
پاکستان 330 میلیون دلار در کنفرانس بین‌المللی پاکستان که در ژاپن برگزار شد، ایران تعهد داد به پاکستان کمک کند. (فروردین 1388)
عراق بودجه‌ای برای ساخت یک بیمارستان تخصصی 220 تختخوابی، 17 مدرسه و نیروگاه 250 مگاواتی این خبر توسط حسین کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق اعلام شد. (24 فروردین 1388)
سریلانکا وام 65 میلیون دلاری با بهره پایین این خبر توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در سریلانکا اعلام شد. (پنجم مرداد 1387)
سریلانکا وام 1.5 میلیارد دلاری با مدت 10 سال بازپرداخت بنا بر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری (هشتم آذر 1386)
بولیوی بودجه‌ای برای ساخت دو درمانگاه عمومی این خبر توسط حجت‌الله سلطانی، کاردار ایران در بولیوی اعلام شد. (20 مهر1387)
سنت وینسنت کمک 7 میلیون دلاری برای ساخت یک فرودگاه اعلام شده توسط آسوشیتدپرس (30 شهریور 1387)
نیکاراگوئه کمک 350 میلیون دلاری برای ساخت یک بندر اعلام شده توسط رویترز (14 تیر 1387)

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها