کد خبر: 225493
تاریخ انتشار :

توافق هسته‌ای تیرماه، پایانی عمر سیاسی جبهه پایداری؟ /کرسی‌های سبز پارلمان؛ پشت پرده دلواپسی‌های منتقدان تندروی دولت

توافق هسته‌ای تیرماه، پایانی عمر سیاسی جبهه پایداری؟ /کرسی‌های سبز پارلمان؛ پشت پرده دلواپسی‌های منتقدان تندروی دولت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

مصطفی داننده: مخالف خوانی، مخالفان تفاهم سیاسی لوزان سوئیس تقریبا قابل پیش بینی بود و می‌شد حدس زد که هر متنی که از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی در مقابل کشورهای 1+5 پذیرفته شود مورد نقد مخالفان دولت قرار می‌گیرد. با بررسی رفتار سیاسی مخالفان روحانی، می‌توان پی به این معنا برد که این جریان سیاسی برخلاف آنچه می‌گوید نگران منافع ملی نیست و بیشتر به دنبال رسیدن به منافع شخصی خود است.

برای بیان بهتر مطلب بهتر است برخی از این انتقادها و ادبیات‌ آنها را با هم مرور کنیم. حسین شریعتمداری از سردمداران مخالف روحانی به عنوان اولین نفر به این تفاهم واکنش نشان داد و گفت:« نام توافق دو مرحله‌ای را بیانیه مطبوعاتی گذاشتیم . در یک کلمه باید گفت که اسب زین شده را داده‌ایم و افسار پاره تحویل گرفته‌ایم . »

حمید رسایی، عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی نیز با ادبیاتی تند در مورد تفاهم لوزان گفت:« امروز به جرات می گویم توافقنامه جدید لوزان عقب نشینی های بیشتری نسبت به توافقنامه ژنو دارد، تحریم ها باقی، توافقنامه دو مرحله ای، ابهامات متعدد در متن و ... در یک کلام خط قرمزهای صریح رهبر معظم انقلاب نقض شده است و دولت به جای همزبانی و همدلی با ملت در حال فضاسازی برای توجیه این کلاه گشادی است که بر سر گذاشته است .

کوثری دیگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی حتی پارا فراتر از این دو گذاشت و گفت:« متأسفانه حدود یک‌سال است که تیم مذاکره کننده ایرانی تنها وقت‌کُشی کرده است. طرف غربی مذاکرات نیز در طی یک‌سال گذشته همان مواضع ثابت خود را حفظ کردند و اتفاق جدیدی رخ نداد . در طی این مدت هیچ حرف تازه‌ای زده نشد و تنها وقت ملت و کشور گرفته شد و در نهایت متأسفانه همان حرف‌هایی که تیم مذاکره کننده غربی گفت، اجرا شد و تیم مذاکره کننده ایرانی اقدامی در جهت مثبت بودن روند مذاکرات برای ما انجام نداد و در طول این یک‌سال تنها شعار داد . »

همانطور که مشاهده می‌شود این افراد بازهم برخلاف نظر رهبرانقلاب که در دیدار با دانشجویان در روز 13 آبان سال 92 گفته بودند:« « اینها فرزندان انقلاب و مأموران جمهوری اسلامی هستند که با تلاش فراوان در حال انجام دادن مأموریت سخت خود می‌باشند و هیچ‌کس نباید آنها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازشکار بداند . » بازهم تیم مذاکره کننده را متهم به سازش کاری کردند.

درحالی که همگان می‌دانند رهبرمعظم انقلاب بیش از هر فرد دیگری در نظام، از شرایط مذاکرات آگاه هستند، بازهم دلواپسان از زیرپاگذاشتن خطوط قرمز جمهوری اسلامی توسط تیم مذاکره کننده سخن به میان می‌آورند. این ادبیات بیش از آنکه بوی دلسوزی بدهد بوی فعالیت‌های انتخاباتی می‌دهد. این گروه سیاسی به خوبی می‌داند که تا اسفند 94 زمان زیادی باقی نمانده است و باید تمام تیرهای مانده در غلاف خود را به سوی رقیب بیندازد تا شاید بتواند تنها کرسی‌های باقی مانده برای خود را حفظ کند.

این جریان سیاسی که در ایران آنها را به دلواپسان می‌شناسند، به خوبی می‌دانند که اگر تفاهم سیاسی لوزان در تیرماه به توافق تبدیل شود و تحریم‌های از سوی کشورهای 1+5 و سازمان ملل برداشته شود دیگر جایی برای گفتمان دلواپسی در سیاست ایران باقی نخواهد ماند. این گفتمان سیاسی پی به این معنا برده است که لغو تحریم‌ها یعنی شکستن شیشه عمر دلواپسی و همین یعنی از دست دادن کرسی‌های سبز مجلس دهم.

منتقدان دولت روحانی با دیدن شادی مردم پس از تفاهم سیاسی لوزان، استراتژی مشخصی را برای خود انتخاب کردند و آنهم استراتژی حمله بی محابا به دولت است. این گروه می‌خواهد اجازه فکر کردن از دولت روحانی را بگیرد تا دولت در روزهای مهم تدوین توافق به جای نشستن به پای میز دیپلماسی، در صحنه میدان رقابت داخلی به جنگ بپردازد.

توافق تیر ماه بدون تردید، مهم ترین بازیگر سیاسی انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری است. قطعا اگر امضای ظریف پای توافق نامه بنشیند و تحریم‌ها از اقتصاد ایران رخت ببندد، دیگر مجلس ایران شاهد حضور اعضای جبهه پایداری در مجلس نخواهد بود و پارلمان دچار تحولات گسترده می‌شود.

همین معنا باعث می‌شود که بعد از سال‌های یک مسئله سیاست خارجی در انتخابات مجلس تاثیر داشته باشد و رقابت داغ انتخاباتی را از اردبیهشت 94 کلید بزند. باید منتظر نشست و دید که تیرماه سال 94 به کام کدام جریان سیاسی در ایران شیرین خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها