کد خبر: 229108
تاریخ انتشار :

توصیه سعید جلیلی به ظریف: اعتماد به وعده‌های طرف‌های غربی در مذاکرات جایز نیست

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سعید جلیلی طی سخنانی در نشستی که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: بنا به فرموده خداوند متعال در قرآن کریم مستکبران تمام قدرت‌ها را برای خود می‌خواهند و با کسانی که به این قدرت‌ها دسترسی پیدا کنند سر مجادله دارند و باید گفت کشورهای 1+5 که اکنون بر سر چند سانتریفیوژ ایران به مذاکره و گفت‌وگوهای طولانی می‌پردازند در واقع همان‌هایی هستند که خود به پیشرفته‌ترین سلاح‌های هسته ای مجهز هستند.

وی افزود: تجربه همواره به ما ثابت کرده خوش بین بودن به طرف‌های غربی در مذاکرات و اعتماد به وعده‌های آنان جایز نیست؛ چراکه آنان در طول تاریخ قابل اعتماد نبوده‌اند و همواره پیمان‌شکنی کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که مدعی عبور از قرون وسطی و زورگویی و زیاده‌خواهی هستند با جرات و جسارت تمام اراده خود را بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند. اراده و ایستادگی ملت ایران بر سر آرمان‌ها و اعتقادات کشورهای استکباری را سخت نگران کرده است؛ چراکه دولت‌های استکباری به خوبی دریافته‌اند که ملت ایران به هرچه بخواهد دست پیدا می‌کند و بر سر حقوق خود با کسی تعارف ندارد.

این عضو شورای امنیت ملی گفت: در حال حاضر بسیاری از کشورها مانند هند و پاکستان هم دارای تاسیسات هسته‌ای هستند؛ اما چرا کشورهای 1+5 با سوخت هسته‌ای آنان مشکلی ندارد؛ اما بر سر چند سانتریفیوژ که در ایران راه‌اندازی شده این همه هیاهو و جنجال راه انداخته است. اراده و ایستادگی ملت ایران است که برای استکبار گران است؛ چراکه دانشمندان هسته‌ای ما ثابت کردند با اتکا به قدرت ایمان و توکل و تلاش جهادی می توانند به سوخت 20 درصد دست یابند.

وی درباره رفتارهای غرب در قبال ایران به ذکر خاطره‌ای درباره سوخت 20 درصد راکتور تهران پرداخت و یادآور شد: زمانی که سوخت این راکتور در حال پایان بود، به آژانس نامه نوشتیم که سوخت 20 درصد را در اختیار ما قرار دهید اما آنان بهانه آورده و از دادن آن امتناع کردند و من در پاسخ گفتم اگر آن را به ما ندهید ما خودمان برای ساخت آن اقدام می‌کنیم آن ها در مقابل این حرف لبخند زدند؛ زیرا این کار از لحاظ علمی بسیار سخت بود ولی وقتی تفکری از جنس دفاع مقدس وارد کار شد، شهید شهریاری در مقابل لبخند غربی‌ها به عرصه ساخت سوخت 20 درصد وارد شد و این‌ها نمادی از ظهور تمدن جدید بود و فیزیک‌دانان ما، مبتنی بر همین اندیشه بسیجی، به این مسئله ورود پیدا کرده و موفق شدند.

وی در نشستی با عنوان چالش‌های گفتمان انقلاب اسلامی نیز گفت: تفکر و اندیشه ناب ایرانی، اسلامی هر روز در حال تکثیر و گسترش است و موجب نگرانی‌هایی برای مستکبران نیز شده است.

وی اظهار کرد: امروز با تکثیر تفکر بسیجی در منطقه شاهدیم که چگونه معادلات دشمن در هم می‌ریزد و با ایستادگی این تفکر در برابر توطئه‌های مختلف دشمنان، مسایل و مشکلات به آسانی حل می‌وند.

جلیلی خاطرنشان کرد: داشتن تجارب مختلف و بهره‌گیری از آموزه‌های ناب دینی و قرآنی موجب شده تا افتخارات بسیاری نصیب ملت شود. دارا بودن 12 هزار شهید برای استان آذربایجان غربی جزو این تجارب غرور برانگیز و افتخارآمیز است.

وی با بیان این‌که «هم‌اکنون نام ایران در جهان بیشتر از هر کشوری مطرح است» اظهار کرد: امروز این مطلب که نام ایران بیشتر از 200 کشور دیگری در جهان مطرح است سوال مهمی است. طرح نام ایران در بحث هسته‌ای، در اتفاقاتی مانند اتفاقات یمن و مانند آن در منطقه نیازمند درک صحیح و عمیق از مسایل است. اگر برخی‌ها هم اکنون نگرانی‌هایی از بابت ایران دارند علت این نگرانی‌های آنان این است که منافعی که تقسیم کرده‌اند و نظم و قدرتی که برای خود ایجاد کرده و آرامشی از نوع گورستانی را برای خود ساخته‌اند توسط قدرتی دیگر و کس دیگر به هم خورده است.

وی ادامه داد: فراموشی و ترساندن دو ابزاری است که دشمنان برای ضربه زدن به مردم ایران به کار می‌گیرند. چون در عرصه بکارگیری مکانیسم فراموشی در زمینه دستاوردهای حاصله توسط تلاش‌های ملت ایران در عرصه های مختلف ناکام ماندند به ترساندن ملت با ابزارها و اقدامات مختلف روی آوردند. در این عرصه نیز استکبار موفق نشد و در نقطه مقابل آن پیامی قرار گرفته است که شهدا با جسارت و شجاعت خود به مردم کشور هدیه کردند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: شهدای هسته‌ای کشور مانند شهید مجید شهریاری شهدایی بودند که می‌دانستند نام‌شان در لیست ترور دشمنان ایران اسلامی است که مخالف با دستیابی ایران به فنآوری هسته‌ای هستند ولی با این همه با تمام وجود و با شجاعت و جسارت در این راه و در راه کمک به ملت ایران گام برداشت.

وی گفت: با اندک مطالعه ای در تاریخ و در مسایل روز می‌توان دریافت که اگر ملتی ایستادگی کند موفق می‌شود و بعد از آن پیشرفت نصیب ملت می‌شود و دشمنان پی به این توانمندی برده‌اند. آنان می‌دانند هم‌اکنون قدرتی متفاوت و از جنس و نوع دیگری در حال تکثیر در منطقه بوده و این قدرتی است که از جنس قدرت‌های آمریکا و شوروی نبوده و در هر صحنه‌ای وارد می‌شود پیروز و سربلند بیرون می‌آید که این یعنی می‌تواند قدرتش را اعمال کند.

وی اظهار کرد: دلیل این‌که هم‌اکنون کشورهایی ایران را برنمی تابند این است که تفکر آن متفاوت بوده و شجره طیبه‌ای است که بعد از 36 سال از گذشت عمر انقلاب اسلامی این درخت میوه می‌دهد و نتایجش را به وضوح در منطقه می‌بینیم. با نگاهی گذرا به حوادث یک سال گذشته در منطقه می‌توان شاهد اتفاقات و کشتارهای بسیاری بود که هیچ کس هیچ اعتراضی به آن نکرده است. بمباران مردم غزه، کشته شدن یک میلیون نفر از مردم کشوری در آفریقا در عرض سه ماه، بمباران شیمیایی مردم سردشت، حادثه 7 تیر ایران و حوادثی از این قبیل حوادثی هستند که شاید بسیار به آن پرداخته نشد ولی حادثه 11 سپتامبر آن چنان جلوه داده شد که از کسی در این باره سوال شود حتما آن را به خاطر می‌آورد.

جلیلی گفت : کسانی که ادعای فراوانی دارند کسانی هستند که سلاح کشتار جمعی دارند و تصمیم می‌گیرند و هیچ ابایی هم ندارند، می‌خواهند سلاح هسته ای داشته باشند ولی دیگران را منع می‌کنند. زور و تزویر دو مشخصه استکبار است و صدای دموکراسی آن‌ها بالاست ولی برای چند سانتریفیوژ قطعنامه می‌دهند. هم‌اکنون به مدد اندیشه ناب اسلامی و ولایت، کشتی انقلاب رو به جلو حرکت می‌کند.علی‌رغم تمام تنوعات قومی و سیاسی ما حول محور وحدت و همبستگی که ولایت است توانستیم به پیروزی‌هایی دست یابیم و باید میراث‌داران خوبی برای انقلاب باشیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها