کد خبر: 238716
تاریخ انتشار :

وزیر کشور: مسائل امنیتی منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی با بیان اینکه با وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان درباره‌ی بحث ساماندهی و رسیدگی به امور آوارگان و پناهندگان افغانی در ایران و پاکستان بحث شد، گفت: این جلسه در جهت برگزاری اجلاس چهارجانبه‌ی ایران و پاکستان، افغانستان و سازمان ملل در رابطه با موضوع آوارگان است.

وی در ادامه افزود: برخی از آوارگان مجاز و برخی غیر مجاز هستد. ما با همکاری سه جانبه و با کمک سازمان ملل دنبال این هستیم که موضوع ترددهای مرزی و ساماندهی آوارگان غیر مجاز مورد رسیدگی قرار گیرد و پس از آن موضوع آوارگان مجاز تعیین تکلیف شود.

رحمانی فضلی همچنین با بیان اینکه روابط بسیار خوبی میان ایران و پاکستان به ویژه در منطقه جنوب شرق و در میان استانهای سیستان و بلوچستان در ایران و در استان بلوچستان پاکستان انجام گرفته است، اظهار کرد: ما در منطقه جنوب شرق کشور خود مشکلاتی در رابطه با اشرار،قاچاقچیان و تروریست‌ها داریم که در این جلسه درباره‌ی مسائل نیز صحبت‌های خوبی مطرح شد و مقرر شد کارشناسان دو کشور با برگزاری نشست‌های امنیتی و اقتصادی به راه حل های اجرایی و عملیاتی دست پیدا کنند و پیگیری‌های جدی دو جانبه و سه جانبه در این زمینه شکل بگیرد.

وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که دو کشور ایران و پاکستان معتقدند که مسائل توسعه و امنیت منطقه باید به وسیله‌ی کشورهای منطقه انجام گیرد و کشورهای منطقه به صورت جدی با تروریسم و قاچاق و اشرار مقابله کنند. من امیدوارم این جلسات موجب صلح و امنیت و دوستی بیشتر دو کشور ایران و پاکستان شود.

وی همچنین با بیان این که ما ترددهای غیرمجاز و ورود اشرار را از مرز پاکستان به کشور خودمان به مقامات پاکستانی گزارش می‌دهیم اظهار کرد:‌برای مقابله با ورود اشرار به کشور همکاری‌های خوبی در منطقه انجام می‌شود اما باید سطح همکاری‌ها را افزایش دهیم. اراده دو کشور برای فعالیت بیشتر در جهت تامین امنیت است که این برنامه‌ها باید عملیاتی شود.

به گزارش ایسنا، عبدالقادر بلوچ وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان نیز با اشاره به این که آوارگان افغانی مشکلات زیادی برای دو کشور ایران و پاکستان ایجاد کرده‌اند، گفت: ما توافقی را با کمیسیاری عالی آوارگان سازمان ملل داشتیم و معتقدم آوارگان باید داوطلبانه به کشورهای خود بازگردند. در مورد آوارگان غیر قانونی نیز باید تصمیمات قانونی اتخاذ شود. کشور پاکستان آسیب‌های زیادی از مساله آوارگان دیده است به گونه‌ای که تروریسم در پاکستان افزایش یافته است و مشکلات زیادی برای پاکستان ایجاد شده است.آوارگان افغان باید به کشور خود بازگردند تا دولت پاکستان بتواند مسائل داخلی خود را بهتر مدیریت کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد:‌در دولت پاکستان این تصمیم گرفته شده که آوارگان حداکثر تا 31 دسامبر 2015 پاکستان را ترک کنند. ما در این زمینه با جمهوری اسلامی ایران نیز مشورت‌هایی داشته تا تصمیمات مناسبی بگیریم.

بلوچ همچنین با بیان اینکه در دیدار با وزیر کشور ایران در رابطه با مسائل دوجانبه‌ی ایران و پاکستان و سه جانبه ایران و پاکستان و افغانستان و مسائل منطقه‌ای صحبت‌هایی شد، گفت: ما نظر یکسانی درباره‌ی مشکلات سه کشور داریم و باید موضع مشترکی اتخاذ کنیم تا هر چه زودتر این مشکلات حل شود.

وزیر امور ایالتی و مرزی پاکستان در مورد ورود اشرار از مرز پاکستان به ایران نیز گفت:‌ما در این رابطه نیز با وزیر کشور ایران صحبت‌هایی داشته‌ایم و سعی می‌کنیم به نگرانی‌های ایران رسیدگی کنیم.

وی در پایان افزود: موضوع عبور تروریست‌ها از مرز پاکستان به ایران در داخل کشور ایران بزرگنمایی می‌شود. ما اخباری به این وسعت درباره‌ی ورود تروریست‌ها به ایران در دست نداریم اما بر اساس روابط دوستانه ما مسئول هستیم که نگرانی ایران را در این باره رفع کنیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها