کد خبر: 243702
تاریخ انتشار :

ظریف راهی مسکو شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به منظور شرکت در اجلاس امنیت و ثبات در منطقه سازمان همکاری شانگهای و دیدار و گفت‌وگو با مقامات شرکت کننده در این نشست دقایقی قبل تهران را ترک کرد و راهی مسکو شد.

سفر امروز ظریف به مسکو چهارمین سفر وزیر خارجه ایران به فدراسیون روسیه است و قرار است در این سفر با مقامات شرکت کننده همچنین با «سرگئی لاوروف» دیدار کند و مسائل دو جانبه، آخرین تحولات مذاکرات هسته‌ای و دیگر مسائل منطقه‌ را مورد بررسی قرار دهند.

وزیر خارجه ایران اواخر دی ماه 1392 نیز برای اولین بار پس از تصدی این سمت و در ادامه سفرش به منطقه (بغداد، امان، بیروت و دمشق) و به همراه ولید المعلم همتای سوری خود به فدراسیون روسیه رفت و در آنجا ضمن حضور در نشست سه جانبه‌ای با حضور وزرای خارجه سوریه و روسیه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین اول اردیبهشت ماه 1393 در اجلاس وزرای خارجه 5 کشور ساحلی دریای خزر در مسکو شرکت کرد و هفتم شهریور ماه سال گذشته (1393) نیز به مسکو رفت.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در دوران تصدی وزارت خارجه ظریف و در آذر ماه 1392 به تهران سفر کرد.

سازمان همکاری شانگهای که در ابتدا تحت عنوان گروه شانگهای پنج با هدف حل اختلافات مرزی بین چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در سال 1996 تشکیل شد، به سرعت روند تکاملی خود را طی کرد که برآیند آن ارتقای این گروه به سطح سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 بود.علاوه بر اعضای اصلی، مغولستان، ایران، پاکستان، هند و افغانستان اعضای ناظر این سازمان هستند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها