کد خبر: 264318
تاریخ انتشار :

محمدرضا خاتمی: انبوهي از اصلاح‌طلبان آماده ورود به انتخابات هستند/اصلاح طلبان با كانديداهاي رده چهار و پنج خود هم پيروز انتخابات می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمد رضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم در گفت‌وگو با اعتماد به تحلیل شرایط اصلاح طلبان در آستانه انتخابات مجلس پرداخته است.

در فاصله باقيمانده تا انتخابات ارتباط اتحاد با اصلاح‌طلبان براي پيشبرد اهداف انتخاباتي چگونه خواهد بود؟

در انتخابات همه اصلاح‌طلبان بايد با هم باشند. حزب اتحاد هم اگر بخواهد فعاليت انتخاباتي داشته باشد بايد با بقيه اصلاح‌طلبان ائتلاف كند. البته گام‌هاي خوبي هم در اين راستا برداشته شده كه اميدواريم اتحاد اصلاح‌طلبان تقويت شود و تا انتخابات بتوانيم در جهت تعميق اين اتحاد و انسجام گام ‌برداريم.

اخبار و شايعه‌هاي نگران‌كننده‌اي در خصوص چگونگي بررسي صلاحيت‌ها توسط شوراي نگهبان به گوش مي‌رسد. موضع جريان اصلاحات در برابر رد صلاحيت‌هاي احتمالي چيست؟

تا آنجايي كه من خبر دارم اصلاح‌طلبان بنا را بر اين گذاشته‌اند كه همه نيروهاي‌شان رد صلاحيت شوند اما اگر اتحاد داشته باشند مي‌توانند بدون توجه به رد صلاحيت‌هاي احتمالي با كانديداهاي رده چهار و پنج هم پيروز انتخابات شوند. مهم حفظ و تعميق همان اتحاد و انسجام است. انتخابات رياست‌جمهوري گذشته در سال ٩٢ به ما نشان داد اگر كانديداهاي اصلي جريان اصلاحات هم حذف شدند مي‌توانيم ايفاي نقش كنيم و مردم را نيز همراه خود داشته باشيم. بنابراين امروز هم با استفاده از همان تجربه مهم در صورتي كه برنامه داشته باشيم مي‌توانيم كاري كنيم كه به هدف‌هاي‌مان برسيم. در شرايط فعلي همه ما اصلاح‌طلبان با تمام ظرفيت‌مان بايد به توان و ظرفيت خودمان متكي شويم نه اينكه اميد به اين داشته باشيم كه رد صلاحيت نكنند. اگر رد صلاحيت نكردند چه بهتر مقصود ما حاصل مي‌شود اما اگر رد صلاحيت كردند هم بايد آمادگي داشته باشيم كه اين انتخابات را با اتحاد خودمان به آن شكلي كه مايل هستيم پيش ببريم و ان‌شاء‌الله نتيجه مطلوب هم بگيريم.

نيروهاي درجه سه و چهاري كه گفتيد آنقدر پاي كار هستند كه بتوانند اهداف اصلاح‌طلبانه را در مجلس آتي پيش ببرند؟

البته من اين را اصلاح كنم كه ما نيروي درجه سه و چهار كه مي‌گوييم از لحاظ كيفيت افراد نيست بلكه از نظر ميزان شناخته شدن افراد در جامعه و شهرت اصلاح‌طلبي آنان است. همه نيروهاي ما كيفي و خوب هستند. اين‌طور نيست كه فكر كنيد نيروهاي درجه سه و چهار از نظر رتبه اصلاح‌طلبي درجه‌بندي مي‌شوند. در حال حاضر انبوهي از اصلاح‌طلبان در سراسر كشور حضور دارند كه توان‌شان شناخته شده نيست. ترديد نداريم هر كدام از اين افراد مي‌توانند به اندازه به اصطلاح ژنرال‌هاي اصلاحات نقش آفريني كنند. حال ممكن است مردم آنها را به درستي نشناسند يا درون فضاي سياسي كشور شناخته نشده باشند اما وقتي ما اتحاد داشته باشيم و بتوانيم با انسجام به ليست واحد برسيم مي‌توانيم اين نيروها را به مردم بشناسانيم و نتيجه‌اي را كه مي‌خواهيم بگيريم.

مسووليت اصلي در جبهه اصلاحات براي پروژه انتخابات بر عهده كدام گروه و شوراست؟

ما همه با هم هستيم. شخصيت‌هاي اثرگذار، احزاب، گروه‌ها، شوراي هماهنگي، شوراي راهبردي و شوراي مشورتي رييس دولت اصلاحات بدون اختلاف با يكديگر مشغول كار هستند و نتيجه فعاليت‌ها حتما در يك راستا خواهد بود. بنابراين اين تصور غلطي است كه برخي مي‌گويند يك شورا مسووليت اصلي را به عهده دارد.

آيا راهبرد اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش رو كسب اكثريت مجلس است؟ برخي معتقدند بهتر است به جاي تلاش براي كسب اكثريت به دنبال تشكيل مجلسي باشيم كه نظير مجلس پنجم عمل كند.

چرا كه نه. حتما كسب اكثريت مجلس برنامه ما است و اين مهم نيز در دسترس است و اصلا براي همين منظور تلاش مي‌كنيم.

منبع: روزنامه اعتماد

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها