کد خبر: 267871
تاریخ انتشار :

ولایتی: امام رضا (ع) در زمان مأمون، تهدید همه‌جانبه را به فرصت همه‌جانبه تبدیل کردند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، علی‌‌اکبر ولایتی صبح امروز در هشتمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی که در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: همتی که همه ساله خدمتگزاران آستان قدس رضوی در بحث کتاب انجام می‌دهند، بسیار والاست و دارای اجر بسیار بوده و این تلاش و کوشش بر هیچکس پوشیده نیست.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: درصد طبقاتی قبل از اسلام متفاوت بود، مردم بی‌طبقه بودند و پس از اسلام که بنی‌امیه حاکم شد، ظلم‌های زیادی نسبت به ایرانیان انجام داد.

ولایتی تصریح کرد: در ایران زودتر از هر جای دیگر نهضتی علیه بی‌عدالتی ایجاد شد و آن نهضت سیاه‌جامگان بود، یحیی‌ ابن زید در آن دوران فعال بود و خراسانی‌ها در همه جا پیشتاز بودند.

وی تأکید کرد: در زمان خلافت مأمون عباسی، امام رضا (ع) تهدید همه‌جانبه را به فرصت همه‌جانبه تبدیل کردند و مرکز جهان اسلام در آن زمان در مرو و خراسان بود؛ حضور بین‌المللی در دوران حکومت بنی‌عباس داشتیم.

مشاور عالی مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه امام رضا (ع) به تنهایی در برابر طوفانی که از شرق و غرب می‌آمد مقابله کردند، عنوان کرد:‌ اباصلت هروی خطاب به ایشان عرض کرد تو عالم آل محمد(ص) خواهی شد و امام صادق (ع) خطاب به امام کاظم (ع) می‌فرمایند یکی از فرزندان تو عالم آل محمد(ص) می‌شود.

ولایتی ادامه داد: حضرت رضا (ع) اولین حوزه علمیه در ایران را در خراسان و در مسجد جامع مرو تشکیل دادند درحالی‌که مأمون عباسی آن حوزه را به دلیل اقبالی که از سوی مردم ایجاد شده بود تعطیل کرد، اما چنان استقبالی از دروس این حوزه ایجاد شد که دروس حوزه سبب افزایش معرفت مردم نسبت به اسلام شد.

وی خاطرنشان کرد: از زمان حضور امام رضا (ع) در ایران پایه‌های شیعه عثنی‌عشری گذاشته شد و تشیع از موقعیت شیعه در ایران جهت گسترش این مذهب استفاده کرد، نخستین جایی که علیه بنی‌امیه قیام کرد و آن را ساقط کرد، ایران بود و این کار را برای بنی‌عباس هم داشتند و این گروه را ساقط کردند.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها