کد خبر: 279413
تاریخ انتشار :

دادستان کل کشور: اصلاح بسترها وقوع جرم را محدود می‌کند/ اخلاق اصل و بطن نظام اداری کشور است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر و ارتقاء سلامت اداری خراسان جنوبی اظهار داشت: موضوعات این همایش بسیار مهم و قابل توجه است.

وی با بیان اینکه دارالسلام در تفاسیر به جایگاهی در بهشت تفسیر شده است، تصریح کرد: اما مقدمه راهیابی به عالم بهشت داشتن سلامت در این عالم است.

دادستان کل کشور ادامه داد: اگر تکامل انسان در جامعه سالم و برخورداری از نظام اداری سالم نباشد راهیابی به بهشت امکان‌پذیر نیست.

رئیسی با اشاره به اینکه بحث مدینه فاضله از مباحث قدیمی بوده و کتاب‌های زیادی در این رابطه نوشته شده است، یادآور شد: نگاه فلاسفه و جامعه‌شناسان هر کدام در مورد بر شمردن ویژگی‌های مدینه فاضله متفاوت است ولی براساس دین مدینه فاضله، شهری است که مبتنی بر معنویت، قانون‌مداری، عقلانیت و عدالت بوده و توحید و ارتباطات اجتماعی آن را عدالت رقم می‌زند.

وی با بیان اینکه جامعه سالم از افراد سالم تشکیل شده است، افزود: بحث‌های تربیتی از محوری‌ترین مسائلی است که در رابطه با وجود افراد سالم مطرح می‌شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: تربیت به معنای احیاء تمایلات عالی نفسانی انسانی بوده و باید گفت تربیت امری بسیار مهم است.

رئیسی با اشاره به این سوال که چه کار کنیم که افراد سالم در جامعه شکل بگیرند، گفت: برخی در پاسخ به این سوال می‎گویند باید تربیت افراد سالم را از هفت سالگی و برخی دیگر اعتقاد دارند که باید از دو سالگی آغاز شود ولی اگر بخواهیم تربیت افراد را از ریشه آغاز نماییم باید از زمان انتخاب همسر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه امروز در نظامات مدیریتی کارآمدترین نظام کنترلی، خود کنترلی است، اضافه کرد: این موضوع به این معنا است که فرد مسئول، خود را در خلوت موظف به حرکت در راستای قانون ببیند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در نظام اداری ما اخلاق در حاشیه قرار نمی‌گیرد بلکه یک امر بطن و اصل است.

رئیسی با بیان اینکه برای شکل‌گیری قانون‌مداری در جامعه باید افراد تمام حالات اخلاق‌مداری و قانون‌مداری را داشته باشد، افزود: تفاوت نظام مدیریتی ما در نظام اسلامی ایران با سایر نظام‌های مدیریتی در این است که مدیر باید قبل از هر چیز خود را در محضر خداوند ببیند و پاسخ‌گو به او باشد و این موضوع نخستین شرط شکل‌گیری شهر فاضله و سلامت نظام اداری است.

وی به نظام سالم اشاره کرد و گفت: نظام سالم به معنای نظارت همگانی و فراگیر نسبت به همه مردم است و در این نظام همه افراد خود را موظف به گسترش خوبی‌ها و نفی پستی‌ها و پلشتی‌ها می‌دانند و این امر شرط دوم شهر سالم و نظام اداری سالم است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر شرط دارد که مهمترین آن داشتن اخلاص است زیرا اگر با عدم معرفت باشد دیگر امر به معروف نیست، اضافه کرد: مدیران ما باید در این قضیه نقدپذیر باشند تا آحاد مردم براساس طرح نظارت همگانی فعالیت‌های خود را انجام دهند.

رئیسی دومین ضمانت شکل‌گیری نظام سلامت اداری را امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: همچنین سومین ضمانت شکل‌گیری نظام سلامت اداری نظارت‌های نهادینه شده در ساختار و سازوکارهای مربوطه و حساب‌کشی‌های سازمانی است.

وی با بیان اینکه نظارت امر مهمی در کار مدیریت است، گفت: دو نوع بازرسی شامل بازرسی درون سازمانی و بازرسی برون سازمانی وجود دارد که مجموعه آنها همان نظارت، کنترل، بازرسی و حساب کشی است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه کنترل و نظارت رمز تداوم اعتماد است، یادآور شد: نکته چهارم در ارتقاء و شکل‌گیری نظام سالم اداری برخورد متناسب با تخلفات است.

رئیسی ادامه داد: گاهی چشم‌پوشی از یک تخلف کوچک سبب ایجاد تخلف بزرگ و تبدیل آن به جنایت می‌شود و این در صورتی است که شاید تخلف کوچک را ابتدا بتوان با تذکر رفع کرد.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی ایران مبتنی بر رای مردم بوده و تمام شاکله آن بر این اساس است، تصریح کرد: مهمترین مولفه قدرت در این نظام حضور مردم متدین در صحنه است.

دادستان کل کشور یادآور شد: هر چه قدرت نظام اداری ما کارآمدتر باشد اعتماد مردم افزون‌تر شده و بر قدرت کشور افزوده می‌شود.

رئیسی با اشاره به اینکه سازوکارهای نظام اداری کشور باید به گونه‌ای باشد که از وقوع جرم و تخلف پیشگیری شود، افزود: نظام اداری، قاضی و اجرایی باید به گونه‌ای باشد که در ابتدا انگیزه وقوع جرم و اجرای ناسلامتی را از افراد جامعه و مسئولان بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین سازوکارهای نظام اداری باید اگر انگیزه‎ای هم برای وقوع جرم و تخلف وجود داشته باشد به گونه‌ای باشد که فرد دارای انگیزه نتواند مرتکب جرم شود.

دادستان کل کشور با بیان اینکه در پیام مقام معظم رهبری در موضوع فساد نظام اداری بحث اصلاح بسترها و نظامات اداری به ویژه در قسمت‌هایی که بخش دولتی به بخش خصوصی مجوز می‌دهد مطرح شده است، یادآور شد: اگر بسترها اصلاح شود شاهد وقوع جرم نخواهیم بود.

رئیسی با اشاره به اینکه 35 سال از عمر نظام اداری جمهوری اسلامی ایران که با انقلاب متحول شده است می‌گذرد، افزود: توقع از این نظام وجود یک نظام اداری سالم، کارآمد و پاسخ‌گو است.

وی گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همه افراد جامعه است و اگر جامعه‌ای امر به معروف و نهی از منکر در آن جاری نباشد جامعه‌ای مرده است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی تاکنون کارهای بسیار خوبی انجام شده ولی هنوز باید بسیار کار شود هر چند آثار توسعه یافتگی را در جای جای این استان می‌بینیم.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها