کد خبر: 290075
تاریخ انتشار :

همه واکنش‌ها به گزارش آمانو درباره پی‌ام‌دی/ پرونده ابهامات درباره فعالیت هسته‌ای ایران بسته می‌شود؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در 14 ژولای سال 2015، ایران و کنسرسیومی از کشورها که با عنوان گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان توافق هسته ای را امضا کردند که بر اساس آن ایران با محدودیت های مشخص بر برنامه صلح آمیز هسته ای خود از جمله غنی سازی اورانیوم در مقابل برداشته شدن تحریم های مشخص اقتصادی که در ارتباط با فعالیت های هسته ای این کشور موافقت کرد.

همزمان، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر اجرای نقشه راهی برای بسته شدن پرونده پی ام دی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان پیش زمینه برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران و صحهه گذاشتن بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران و رد ادعاهای غرب به امضا رسانده و وارد مرحله اجرا شدند.

از این روز مهمترین گزارش آمانو در این رابطه برای حمع بندی اقدامات ایران منتشر شد و در آن ضمن اشاره به عدم شفافیت فعالیت های گذشته هسته ای ایران، تاکیده شده است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده است.

بر این اساس این گزارش مقدمه ای برای اجرای برجام است و اکنون باید قطعنامه بسته شدن پی ام دی به شورای حکام آژانس بین المللی هسته ای برود تا پرونده ادعاهای مطرح شده در گذشته درباره برنامه هسته ای ایران بسته شود. در این ارتباط انتشار این گزارش با واکنش های متفاوتی همراه بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان ، در این باره گفت: گزارش ارزیابی نهایی آژانس درباره مسایل گذشته نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای از یک برنامه نظامی هسته‌ای یا انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده و صلح‌آمیز بودن برنامه ایران اثبات شده است و اکنون نوبت گروه 1+5 است که موضوع را در شورای حکام ببندد.

وی در ادامه با بیان این‌که "در گزارش آژانس هیچ عبارتی مبنی بر پایبند نبودن ایران به تعهداتش طبق ان پی تی وجود ندارد" تصریح کرد: آژانس تایید کرده که هیچ علامتی مبنی بر انحراف مواد هسته‌ای در ایران پیدا نشده است. بدین ترتیب این گزارش بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران صحه گذارده و راه را بسته شدن موضوع در شورای حکام همواره می‌کند. بنابراین اکنون کشورهای عضو گروه 1+5 باید بر طبق بند 14 برجام قطعنامه‌ای را با هدف بستن موضوع به شورای حکام ارائه کنند و شورای حکام نیز نسبت به تصویب این قطعنامه و بستن پرونده مبادرت کند.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص گزارش آمانو درباره پی‌ام‌دی اظهار داشت: بخش زیادی از گزارش 15 صفحه‌ای آژانس توصیفی است و سابقه موضوع را با تکرار بخش‌هایی از گزارش 2011 توضیح داده است.

نجفی با ذکر این نکته که در واقع ارزیابی‌ها بخش کمی از گزارش را در بر می‌گیرد، عنوان کرد: همانطور که مدیرکل گفته بود گزارشش نه کاملا سیاه و نه کاملا سفید است. البته همانطور که آقای عراقچی گفتند به نظر بیشتر سفید است. نماینده ایران در آژانس ادامه داد: مهمترین نکته گزارش عدم انحراف مواد هسته‌ای در ایران است. به همین جهت مدیرکل در هیچ جای گزارشش اعلام «عدم پایبندی» نکرده است و تنها با بستن این موضوع در شورای حکام، راه اجرای برجام هموار می‌شود.

علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: براساس گزارش دیروز آمانو ، دیگر راهی برای بازنگهداشتن پرونده فعالیت‌های گذشته و حال هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان ( PMD ) وجود ندارد.

صالحی با تحلیل گزارش دیروز آمانو اظهار کرد: با توجه به تجربه ای که از فعالیت 5 ساله به عنوان نماینده ایران در آژانس دارم این گزارش ملغمه‌ای از گزارش‌های گذشته و وصله پینه کردن بسیاری از مسائل گذشته و حال بود تا به هر حال گزارش را پر کنند.

وی افزود: مهم این است که در بخش مربوط به ارزیابی که حدود 9 بند را شامل می‌شود اگر به دقت بخوانیم می‌بینیم چیزی در آن نیست یعنی اذعان کردند که فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان صلح آمیز بوده و هیچ انحرافی در آن دیده نشده است. به ویژه اذعان کرده‌اند که چرخه سوخت اعلام نشده‌ای نداریم یعنی همان چیزی که قبلا مدام اشاره می‌کردند که نمی‌توانند با قطعیت راجع به چرخه سوخت اعلام نشده اظهارنظر کنند .

حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزرات خارجه مهمترین بخش گزارش آژانس درباره موارد باقی مانده از مسایل گذشته و کنونی را بخش نتیجه‌گیری گزارش عنوان کرد که در آن آژانس به نظامی نبودن برنامه هسته‌ای ایران و یافت نشدن شواهد دال بر توسعه تجهیزات انفجاری اعتراف کرده است.

سیدحسین موسویان، عضو ارشد تیم پیشین هسته ای کشورمان در این باره عنوان داشتند که گزارش آژانس ضمن اشاره به همكاري هاي كامل ایران با آژانس بر طبق نقشه راه اذعان کرده که اين همكاري ها آژانس را قادر ساخته تا ارزیابی نهایی خود از موضوع پي ام دي را ارائه کند. یعنی اینکه ایران به تعهدات خود در چهارچوب "نقشه راه" عمل کرده است.

وی افزود: در تمام مقررات آژانس یک جمله کلیدی وجود دارد بنام "عدم پایبندی به معاهده ان پی تی".این کلمه برای اولین بار در قطعنامه شهریور 1384 در ابتدای ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد در مورد ایران قید شد و مبنای اصلی تمام قطعنامه های مصیبت بار شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران گردید.در گزارش جدیدآژانس هیچ عبارتی مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهداتش طبق ان پی تی وجود ندارد.

موسویان تاکید کرد: گزارش تایید کرده که هیچ نشانه ای مبنی بر انحراف مواد هسته ای در ایران پیدا نشده است. بدین ترتیب این گزارش بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي ايران صحه گذارده و راه را بسته شدن موضوع در شورای حکام همواره مي کند.

واکنش‌ واشنگتن و تل‌آویو به گزارش آمانو از موضوع ادعایی PMD

مقامات واشنگتن و تل‌آویو، ساعاتی بعد از انتشار گزارش یوکیا آمانو، درباره موضوع ادعایی «ابعاد نظامی احتمالی» در پرونده هسته‌ای ایران، به آن واکنش نشان دادند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با استقبال از گزارش آژانس گفت که این گزارش می‌تواند مسیر حذف تحریم‌های اقتصادی علیه ایران تا ژانویه را میسر کند.

وال استریت‌ژورنال به نقل از مقام های رسمی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که به نظر می رسد همکاری ایران با آژانس در طول پنج ماه گذشته برای اینکه توافق نهایی ایران و جامعه جهانی رو به جلو پیش برود، کافی است.

منابع مورد استناد وال‌استریت‌ژورنال علاوه بر این از احتمال ادامه انتقادات در آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم به این گزارش واکنش نشان داد و با اشاره به بخشی از ادعاهای آژانس درباره اینکه ایران پیش از سال 2003 برخی اقدامات تحقیق و توسعه در زمینه سلاح‌های اتمی انجام داده است خواستار گسترش تحقیقات این نهاد بین‌المللی درباره پرونده هسته‌ای ایران شد.

وی همچنین مدعی شد این گزارش وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تأیید می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها