کد خبر: 290949
تاریخ انتشار :

جنگ لایک‌ها

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

از اولین روزهایی‌ که زمزمه‌ دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به گوش‌ می‌رسید، بسیاری از کاندیداها و سیاستمدارانی که قصد حضور در انتخابات امسال را داشتند تبلیغات رسانه‌ای را از طریق تریبون‌های خود همچون اینستاگرام، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی گسترش دادند. بنابراین این شاخص نظرات و عقاید خود را از این طریق به کاربران شبکه‌ها بیان و تعدادی از این کاربران نظرات و انتقادات خودشان را نسبت به این افراد آن هم از طریق وسایل ارتباط جمعی مربوطه مطرح می‌کنند. جالب اینجاست بسیاری از کاندیداها و سیاسیون به واسطه همین ابزارها موفق دیده شده‌اند.
موفقیت این اشخاص را می‌توان از تعداد لایک‌ها، نظرات و دنبال کنندگان شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام پی برد. بنابراین زمانی که تعداد نظرات و لایک‌ها بیشتر باشد به معنای آن است که آن پست در صفحه شخص سیاسی مورد نظر در حال دیده شدن است. به طور مثال؛ صفحه اینستاگرام رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، محمدجواد ظریف، سیدعباس عراقچی، رئیس دولت اصلاحات، آیت‎الله سید حسن خمینی و... بیشترین دنباله‌کننده‌ها، لایک‌ها و نظرات را دارند. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کاندیداهای احتمالی و سیاسیون هم از تعداد لایک‌های بی‌شماری برخوردارند.
شبکه‌های اجتماعی جنگ رقابتی را به وجود آورد
در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که این شبکه‌های اجتماعی در انتخابات امسال تا چه اندازه تاثیرگذار است؟ افرادی که جزء کاندیداهای احتمالی به شمار می‌روند و از تعداد لایک‌های بی‌شماری برخودارند تا چه اندازه می‌توانند در مشارکت حداکثری مردم و میزان رای آوری موفق باشند؟ حسن بهشتی‌پور، کارشناس رسانه و استاد دانشگاه درباره نقش شبکه‌های اجتماعی و تعداد لایک‌ها و نظرات مردم برای اشخاص سیاسی یا افرادی که قصد کاندیدا شدن در انتخابات امسال را دارند به «ابتکار» گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی با حوزه‌های مختلف توانسته است تاثیر بسزائی را در جامعه ایفا کند.
وی در ادامه تاکید کرد: برخی بر این باورند امسال با جنگ رسانه رو به رو هستیم چرا که انتخابات در پیش رو داریم در حالی‌که من با این حرف مخالفم به دلیل اینکه در جنگ انتخاباتی یا رقابتی قرار داریم. این کارشناس رسانه با بیان اینکه تمام شبکه‌ها همچون تلگرام، اینستاگرام و... می‌تواند باعث پر نشاط شدن انتخابات شود، افزود: به عقیده من، ابزارها و وسیله‌های رسانه‌ای می‌تواند باعث مشارکت حداکثری و پر شور شدن انتخابات ‌شود. بهشتی‌پور تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی، تعداد لایک‌ها و نظرات وسیله‌ای برای اشخاص سیاسی یا افرادی که قصد کاندیدا شدن در انتخابات امسال را دارند به شمار می‌رود. این استاد دانشگاه در ادامه به تبلیغات انتخاباتی اشاره کرد و گفت: همان‌طور که گفتم این نوع ابزارها می‌تواند نقش تبلیغات برای اشخاص مربوطه را داشته باشد. به گفته او، در گذشته روزنامه‌ها و صدا و سیما نقش کلیدی داشتند و حالا نوبت به شبکه‌های اجتماعی رسیده است، اما این به معنای آن نیست که نقش جراید و رسانه ملی بی‌ارزش یا کم اهمیت شده باشد. بنابراین می‌توان گفت وسیله‌ها و ابزارهای رسانه‌ای مانند اینستاگرام و... مکمل یکدیگر هستند و با یکدیگر در تعارض قرار ندارند.
او یادآور شد: در گذشته کسی فکر این را نمی‌کرد که چنین شبکه‌هایی در فضای مجازی تا این حد تاثیرگذار باشد و تنها تریبون‌های جامعه روزنامه‌ها و جراید کشوری بودند به دلیل اینکه در آن برهه زمانی چنین شبکه‌هایی وجود نداشت. بهشتی‌پور در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند عکس نوشته‌ها یا پست‌های اینستاگرامی به علت قابلیت داشتن تصاویر می‌تواند تاثیرگذاری بیشتری برای افراد سیاسی در انتخابات امسال داشته باشد، گفت: من با این حرف مخالف هستم به دلیل اینکه باید هر موضوعی را بر اساس تحقیقات و کارشناسی شده مطرح کرد، مگر در گذشته کودک سوری که در سواحل ترکیه افتاده بود، حاوی نوشته‌ای بود؟ اما مشاهده کردید که آن عکس چقدر در ذهن و روان مردم دنیا تاثیرگذاشت. بنابراین همان‌طور که گفتم باید سخنانمان را بر اساس یافته‌های کارشناسی شده و علمی بیان کنیم.
این کارشناس رسانه به نقش رسانه ملی، جراید و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: من بارها به این موضوع تاکیدات بسیاری داشته ام مبنی بر اینکه این وسایل ارتباط جمعی هیچ تعارضی با یکدیگر نداشته و ندارند. او در ادامه اظهار کرد: ممکن است تاثیر پست‌ها و محتویات شبکه‌های اجتماعی از سوی اشخاص برای ملت متفاوت باشد. به هر حال از قدیم هم نقش پیام رسان و پیام گیر مهم بوده و قطعا در دنیای امروز نیز این مساله صدق می‌کند. بهشتی‌پور پست‌های شبکه‌های اجتماعی را به معنای بهتر دیده شدن دانست و در این باره تصریح کرد: به عقیده من، وسایل نوین ارتباط جمعی به معنای دیده نشدن نیست بلکه به مفهوم بهتر دیده شدن است. وی به نقش نظرسنجی‌های مجازی اشاره کرد و گفت: به نظرسنجی‌های سیاسی، اجتماعی، ورزشی، فرهنگی یا انتخاباتی اعتقاد زیادی ندارم به دلیل اینکه میزان خطا، ریا و دروغ در این فضا بیشتر بوده و دلیل این موضوع هم روشن و واضح است به دلیل اینکه دروغ در جامعه تاثیرگذاری بیشتری از حقیقت داشته و دارد. او شبکه‌های اجتماعی را کاملا مشروع دانست و در این باره تصریح کرد: از وسایل نوین ارتباط جمعی مشروع می‌توان استفاده نادرست داشت و باید از پست‌ها و نوشته‌های این ابزارها مراقبت کرد همانطور که یک کتاب به جای نوشته‌های خوب و درست می‌تواند به مردم و جامعه زهر منتقل کند.
محدود شدم و به اینستاگرام روی آوردم
محمد دامادی، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی نیز درباره نقش شبکه‌های اجتماعی برای سیاسیون در فصل انتخابات به «ابتکار» گفت: من هم مانند بسیاری از افراد دیگر عضو شبکه‌های اجتماعی هستم و به واسطه این ابزار نظرات و عقاید خود را بیان می‌کنم. وی در این باره اضافه کرد: متاسفانه رسانه ملی تعداد محدودی از نمایندگان مجلس را دعوت می‌کند به این معنا که یا از من دعوت نمی‌شود یا اگر بشود درباره موضوعات تعیین شده باید عقاید خودمان را مطرح کنیم. دامادی با بیان اینکه صدا و سیما ارزشی برای بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا سیاسیون قائل نیست، تاکید کرد: به دلایل مختلف بارها مشاهده کردم در مراسمی که من حضور داشتم تصویرم سانسور شده است. بنابراین از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانم تصویر و نظرات خود را منتشر کنم و خوشبختانه حداقل 12 هزار نفر نظرات و عملکرد من را به وسیله این ابزار مشاهده می‌کنند.
او در ادامه به تعداد لایک‌ها و نظرات مردم در صفحه شخصی خود اشاره کرد و گفت: من از ملت عزیز ایران بابت انتقادات و پیشنهادات خود در اینستاگرامم تشکر می‌کنم و از این موضوع خوشحال هستم که عملکرد و اقدامات من از طریق شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود تا ملت عزیز ایران به خصوص همشهریانم انتقادات و پیشنهادات خودشان را مطرح کنند. این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه رسانه ملی از تمامی نمایندگان ملت دعوت نمی‌کند، افزود: همانطور که گفتم صدا و سیما حتی سالی یکبار هم از تمام نمایندگان نمی‌خواهد تا با حضور خود در مورد اقدامات و عملکردشان برای مردم یا حوزه‌های انتخابیه خودشان صحبتی داشته باشند. به گفته وی، خیلی جالب است یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با من تماس گرفته بود و به من گفت «آقای دامادی، من اصلا فکر نمی‌کردم شما نماینده باشید به دلیل اینکه هیچوقت صدا و سیما سخنان و تصویر شما را نشان نداده است». عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خلاء رسانه ملی اشاره و در ادامه اظهار کرد: با توجه به عرایض اولم، طبیعی است که بسیاری از سیاسیون و کاندیداهای احتمالی مجلس دهم به سمت شبکه‌های اجتماعی و مجازی روی آورند به دلیل اینکه فرصتی در اختیار آن‌ها گذاشته نمی‌شود تا نظرات و سخنان خود را بیان کنند. او به اثرگذاری شبکه‌های اجتماعی در فضای انتخابات امسال اشاره کرد و گفت: قطعا وجود چنین شبکه‌هایی باعث حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای خواهد شد و از همه مهمتر از این طریق کاندیداهای احتمالی در آینده می‌توانند سخنان خود را برای ملت عزیز ایران بیان کنند. خوشبختانه وسایل ارتباط جمعی باعث شده تا عملکرد چند ساله خود را برای مردم و همشهریان به نمایش بگذارم تا در مورد من بهتر قضاوت کنند.
به گفته دامادی، بعید می‌دانم شبکه‌های اجتماعی و اطلاع رسانی نوین در گوشی‌های همراه تعارضی با صدا و سیما داشته باشد. وی یادآور شد: در گذشته و زمانی که پدر مرحومم، عزت‌الله دامادی، نماینده مجلس شورای اسلامی بود تمام تبلیغات و گفتن عقاید و نظرات به روزنامه‌ها ختم می‌شد، اما خوشبختانه وجود وسایل ارتباط جمعی می‌تواند انتخابات امسال را رقابتی‌تر کند و در مقابل باعث مشارکت حداکثری مردم تا چند ماه آینده شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی به صفحه شخصی خود در اینستاگرام اشاره کرد و در ادامه افزود: من هم مانند بقیه خود صفحه اینستاگرامم را مدیریت و تمام نظرات، انتقادات و پیشنهادات مردم را رصد می‌کنم. او در پایان تصریح کرد: وجود شبکه‌های اجتماعی باعث کاهش برگه‌های اضافی برای تبلیغات کاندیداها در فصل انتخابات می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها