کد خبر: 293025
تاریخ انتشار :

آرایش سیاسی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در‌آستانه ثبت‌نام برای مجلس

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، کمتر از چهار روز دیگر ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس آغاز خواهد شد و با نام‌نویسی فعالان سیاسی، جریانات سیاسی علنی‌تر در این کارزا به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

اصلاح‌طلبان؛ متحد اما نگران

ثبت‌نام از نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شوراس اسلامی در شنبه آینده (28 آذر) در حالی آغاز خواهد شد که جریان اصلاحات از تمامی افرادی که توان و شایستگی لازم برای حضور در بهارستان را در خود می‌بینند دعوت کرده تا در این انتخابات ثبت‌نام کنند.

این دعوت فراگیر از سوی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به این اميد صورت گرفته که در صورت رد صلاحيت چهره هاي شناخته شده، همچنان امکان ارائه ليست با حضور ديگر چهره هاي نزديک به اين جريان وجود داشته باشد. این جریان سیاسی که خود را در پيروزي حجت الاسلام روحاني در انتخابات سال 92 سهيم مي داند، درصدد است با همان شیوه و تاکتیک در انتخابات مجلس حاضر شود.

از همين رو، بزرگان جريان مذکور شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را تشکيل دادند که متشکل از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به همراه دبیران کل چهار حزب اتحاد ملت، مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی، اعتدال و توسعه و ندای ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف است. از جمله تصميمات اين شورا مي توان به اين موضوع اشاره کرد که از تهران هیچ دخالتی در سایر حوزه‌های انتخابیه نخواهد شد و فعالان سیاسی اصلاح‌طلب آن مناطق، شورایی همچون شورای سیاست‌گذاری تهران در استان خود تشکیل خواهند داد تا سیاست‌های اتخاذی را منطقه‌ای به اجرا گذاشته و آنان نیز با لیست واحد وارد عرصه انتخابات شوند.

اين شورا، کمیته‌ای به نام رایزنی و تعامل به ریاست محسن رهامی ایجاد کرد تا از این طریق بتواند با اعضای شورای نگهبان و افراد موثر نظام در مورد رد صلاحیت احتمالی کاندیداهای این جریان رایزنی کنند. رهامی در این ارتباط به خبرآنلاین گفت که «با برخی از اعضای شورای نگهبان از جمله آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مومن و برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان دیدارهایی برگزار شده و دیدار با سایر اعضای حقوقدان این شورا نیز در دستور کار قرار دارد. در صورت فراهم بودن شرایط با آیت‌الله جنتی نیز دیدار می‌کنیم چرا که دیدار با مسئولان ارشد در برنامه کاری ما قرار دارد.»

او که از شرح جزئيات آنچه در اين ديدارها عنوان شده، معذور بود، با تاکید بر اینکه کمیته رایزنی موظف است در قالب لابی‌گری، مسائل مرتبط با نامزدهای اصلاح‌طلب را پیگیری کند، اظهار کرد: کار کمیته رایزنی به گونه‌ای نیست که بتوان اقدامات آن را رسانه‌ای کرد.

اگرچه اصلاح طلبان اميدوارند که با اين مدل، بتوانند ليستي واحد ارائه دهند اما بعيد نيست که همچون برخي ادوار گذشته، ليست ​هاي چندگانه​اي از سوي آنها ارائه شود. چه آنکه حتي در آستانه انتخابات مجلس هفتم که ليست اصلي آنها با نام «ائتلاف براي ايران» ارائه شده بود نيز، شاهد ليست هاي موازي ديگري در اين جريان بوديم.

جبهه اصولگرایی امیدوار به دود سفید با وجود اینکه اصولگرایان مصائب این چنینی اصلاح‌طلبان را پیش‌رو ندارند، اما همچنان برای رسیدن به وحدت و ساختار مشترک تلاش می‌کنند. مسئله‌ای که محمد‌رضا باهنر نیز در نشست خبری خود در خبرآنلاین به آن اشاره و گله کرد. وی گفت که «داستان وحدت گرايي و وحدت بخشي و تلاش براي وحدت، در تمامي جريانات سياسي مطرح است. چون چند حزب شناسنامه دار قوي نداريم، براي همين براي گرم کردن فضاي انتخاباتي، بايد چهار پنجم وقتمان را صرف «ايجاد وحدت» کنيم.»

تا پیش از این دوره از انتخابات مجلس، اصولگرایان از باب احترام و سنت شیخوخیت گرد بزرگان و پیشکسوتان این جریان همچون حبیب‌الله عسگراولادی و آیت‌الله مهدوی کنی جمع می‌شدند تا زیر نظر جامعتین و در قالب جبهه متحد اصولگرایان وارد عرصه انتخاباتی شوند. اما این دوره به علت برخی اختلاف‌ها که بیشتر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و میان هواداران چهار نامزد اصولگرای ریاست جمهوری نمود پیدا کرد، جمع کردن تمامی گروه‌های اصولگرا زیر یک چتر سخت‌تر شده است.

جامعه روحانيت مبارز که خطر چند دستگی میان جریان اصولگرا را جدی می‌دانست جمعی از بزرگان این جریان را دعوت کرد تا بر روی اصول مشترک اصولگرایی گرد هم آمده و مقدمات همگرایی فراهم شود. حجت الاسلام تقوي از سوي اين تشکل مامور شد تا استان به استان و شهر به شهر در میان اصولگرایان حضور یافته و این اصول مشترک را تبیین کند.

گفتني است جلسه دیگری برای به وحدت رسیدن اصولگرایان میان علی لاریجانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، آيت‌الله مقتدایی و علی‌اکبر ولایتی برگزار شد. جلسه‌ ای که لاریجانی در نشست خبری خود آن را تائید کرد و نشستی سنتی برای حضور افراد کارآمد در مجلس برگزار شده است. با این حال خبرهای بعدي درباره تداوم اين نشست ها و تصميمات آن منتشر نشد.

در کنار این تلاش‌ها نیز چندی پیش غلامعلی حداد عادل که ریاست مجلس هفتم را نیز در کارنامه خود دارد، از زاکانی، فدایی، بادامچیان، حبیبی، آقاتهرانی، محصولی و باهنر دعوت کرد تا در منزل وی جمع شده و برای وحدت اصولگرایی چاره‌اندیشی و برنامه ریزی کنند. آنها برای رسیدن به این مهم نامه‌ای خطاب به آیت الله یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی نوشته و از آنان خواستند تا رهبری این جریان در انتخابات پیش رو را بر عهده بگیرند. هر چند جلسه‌ای میان این سه عضو جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین برگزار شد، اما به گفته مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز«نتیجه‌ای که آیت‌الله موحدی کرمانی از آن جلسات گرفتند این بود که عزمی برای اینکه این گروه سه نفره بخواهد رهبری کار را بر عهده بگیرد، وجود ندارد.»

جلسه‌ای در یکشنبه هفته جاری به میزبانی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت مبارز و با حضور حداد عادل، زاکانی، حسین فدایی و آقا تهرانی برگزار شد و دو روز بعد حدادعادل را به عنوان سخنگو برگزيد. جلسه‌ای که نوید بلند شدن دود سفید از جریان اصولگرایی را بیش از پیش افزایش داده است. هرچند ترکيب مهمانان حاکي از آن است که هنوز برخي چهره هاي موثر اصولگرا در اين تصميم گيري حضور ندارند.

احمدی نژادی ها؛چراغ خاموش اما فعال

جریان احمدی‌نژاد نیز در این کارزار ساکت ننشسته است. هرچند که دفتر رییس دولت نهم و دهم اعلام کرده که احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای حضور در انتخابات مجلس ندارد، اما نزدیکان و وزرای او جریانی با عنوان یکتا؛ « جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی» را تشکیل داده و فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز نموده است. آنطور که حاجی‌بابایی از سوي این تشکل اعلام کرده از شورای سه جانبه فقها حمایت کرده و در این راستا با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مصباح یزدی دیدار و گفت‌وگو و با برخی مراجع و بزرگان نیز دیدار و تبادل نظر داشته اند. اما در این راستا لط‌ف‌الله فروزنده عضو دیگر این جبهه احتمال ارائه لیست جداگانه در انتخابات اسفندماه را منتفی ندانسته و دستیابی و یا عدم دستیابی به جمع بندی با اصولگرایان در ارائه لیست مشترک را به آینده موکول کرده است.

از روز شنبه که فعالان دو جناح برای رسیدن به کرسی‌های سبز بهارستان ثبت‌نام می‌کنند باید تا 27 بهمن که اسامی قطعی تائید صلاحیت‌شدگان از سوی مراجع اجرایی و نظارتی اعلام می‌شود منتظر ماند تا پس از آن مشاهده کرد که دو جناح با چه ترکیبی مقابل یکدیگر صف‌آرایی خواهند کرد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها