کد خبر: 296986
تاریخ انتشار :

یک فعال حوزه زنان: با افزایش تعداد نمایندگان زن شاهد رحمانیت بیشتر قوانین خواهیم بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، زهرا شجاعی در گفت‌وگویی بیان کرد: در حال حاضر با اسلام هراسی درجهان مواجه هستیم و خشونت را سراسر دنیا فراگرفته است. در این شرایط نیازمند به نگاه زنانه و مدیریت زنانه هستیم و آنان می‌توانند حضور موثرتری در عرصه مدیریت، برنامه‌ریزی و قانون گذاری داشته باشند.
این فعال حوزه زنان در ادامه تصریح کرد: قانون اساسی ایران برای اداره کشور به ضرورت تشکیل قوه‌های مقننه، قضاییه و مجریه تاکید می‌کند و بر اساس پیشرفته ترین مدلهای حکومتی طراحی شده است تا بتواند یک نظام جامع عادلانه مبتنی بر موازین اسلامی را در کشور به اجرا درآورد. در واقع جمهوری اسلامی ایران پیشرفته ترین شکل حکومت است به گونه‌ای که جمهوریت را از تجارب بشری اخذ و محتوای این حکومت را - که اسلام است - بر اساس مبنای دینی و مواضع شرعی مبتنی بر قانون و سنت استخراج کرده است.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه تدوین قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادهای دولتی و عمومی را برعهده دارد، اظهارکرد: بر اساس قانون انتخابات، نمایندگان باید از نقاط مختلف کشور و به تناسب جمعیت شهر و استان انتخاب شوند و این امر نشان دهنده آن است که نمایندگان مجلس باید به نیازها، خواسته‌ها، مطالبات و ویژگی‌های مناطق و گروه‌های مختلف انسانی کشور اشراف داشته باشند و از جمله تقسیم بندی‌های انسانی زنان هستند.
این فعال حوزه زنان تاکید کرد: زنان قشری از اقشار جامعه نیستند؛ بلکه نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند که درون خود به اقشار مختلفی مانند شهری، روستایی، معلم و کارمند تقسیم می‌شوند. زنان در کشور ما به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی دارای آگاهی شده‌اند و تخصص بیشتری پیدا کرده‌اند و دانش آموختگی زنان افزایش یافته است. بنابراین نمی‌توان اینگونه توجیه کرد که زنان در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، علمی و تخصصی آگاهی ندارند یا آنان سواد پایینی دارند و فاقد تجربه اجتماعی هستند.
رئیس مرکز مشارکت زنان دوران اصلاحات اضافه کرد: بخشی از سرمایه انسانی ماهر و تحصیلکرده کشور را زنان تشکیل می‌دهند. از سوی دیگر آنان به مسائل خود آشنا تر هستند و بصیرت زنان نسبت به خواسته‌ها و نیازهایشان بیشتر است. بنابراین لازم است تعداد بیشتری از آنان در فرایند قانونگذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین در دستگاه‌ها حضور داشته باشند.
وی در ادامه گفت: اگرچه معتقدیم که اولین، مهمترین و اساسی‌ترین شاخص برای رأی دادن به افراد باید کارآمدی و اخلاق در جهت خدمت به مردم باشد و توانایی برای برعهده گرفتن مسئولیت نمایندگی را داشته باشند؛ اما شاخص جنسیت باید مورد توجه خاص و ویژه قرارگیرد.
شجاعی در پایان اظهارکرد: در حماسه‌ای که امیدواریم هفتم اسفندماه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان آفریده شود لازم است هم زنان به زنان، هم مردان به زنان و هم زنان به مردان رأی دهند؛ به گونه‌ای که شاهد حضور تعداد بیشتری از نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی باشیم. در این شرایط قوانین جامع‌تری به تصویب می رسد و گروه‌های اجتماعی در قوانین بیشتر دیده می‌شوند.
منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها