کد خبر: 301048
تاریخ انتشار :

برجام یعنی بازگشت به شرایط عادی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، برجام به ایستگاه "اجرا" و "رفع تحریم ها" رسید و به سلامت در حال عبور از این مرحله است. ایران تعهدات خود را برای ایجاد تغییراتی در برنامه هسته ای اش عملی کرد و طرف های خارجی یعنی اتحادیه اروپا و آمریکا هم به وعده های خود برای برداشتن تحریم ها علیه تهران عمل کردند؛ سخت ترین تحریم های تاریخ ایران لغو شد و ایرانی ها به زندگی در وضعیت بدون تحریم ها بازگشتند.
مهمترین بخش این اتفاق را می توان بازگشت ایرانی ها به زندگی عادی دانست. زندگی عادی یعنی زندگی بدون تحریم؛ یعنی خرید هواپیماهای روز جهان و استفاده از آنها مثل همه کشورهای جهان،یعنی خربد بدون دردسر دارو برای بیماران و تجهیرات برای کارخانه ها، زندگی عادی یعنی امکان خرید و استفاده از خودروهای روز جهان در ایران. یعنی افزایش ارتباط های داخلی و خارجی و در نتیجه، ارتقای استانداردهای "زندگی انسانی" ایرانی ها.
همچنین شرایط بدون تحریم در ایران، انجام فعالیت های اقتصادی را از کانال های عادی و معمول ممکن می سازد و دیگر نیازی به استفاده از کانال های مخفیانه، غیرقانونی و غیرشفاف نیست. این شفافیت در فعالیت های اقتصادی، زمینه را برای بروز فساد مالی کاهش می دهد. نسبت شفافیت و فساد مالی، عکس است. از این رو، شرایط جدید برای آنان که تحریم برایشان کاسبی بود، هرگز خوشایند نیست.
آنچه برجام را پر اهمیت می کند تاثیر آن در بازگشت زندگی ایرانی ها به "شرایط عادی" است زیرا تندروها در ایران تلاش می کردند و می کنند وضعیت کشور را به لحاظ سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مالی به شرایط "ویژه" و "غیرعادی" تغییر دهند چرا که تنها در شرایط غیرعادی است که آنها قادر به ادامه حیات خود هستند. آنها در شرایط غیرعادی، دست بالا را خواهند داشت. آنها شرایط غیرعادی را دوست دارند زیرا تنها در این شرایط است که می توانند اجرای مطالبات عادی، به حق، قانونی و بدیهی مردم را به زمانی نامعلوم موکول کنند و از اجرای آنها شانه خالی کنند.
از این رو ، در عین حال که باید مراقب بدعهدی طرف های خارجی برجام بود، باید به شدت مراقبت کرد تا متضرران برجام در داخل و خارج از کشور، نتوانند شرایط را به حالت بحرانی قبلی تغییر دهند چرا که آنان "بحران زا و بحران زی" هستند؛ آنان حیات و پیشرفت خود را در زندگی در وضعیت بحرانی می دانند پس برای بازگشت شرایط غیرعادی هم تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت. باید مانع از این تلاش ها برای غیرعادی سازی شرایط شد.
منبع: عصر ایران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها