کد خبر: 305550
تاریخ انتشار :

مشاور رئیس‌جمهور: نگاه ویترینی به مدیریت زنان مشکلی را حل نمی‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، سرعت کم ‌توسعه مسائل زنان در جامعه، افراط‌گرایی است. این نکته‌ای است که سیدرضا صالحی‌امیری، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، بر آن تأکید کرد. وی درباره برگزاری دومین همایش ملی اعتدال که امسال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» امروز یکشنبه ١٨ بهمن با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، نکاتی را بیان کرد. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت‌وگویی، تبیین گفتمان حوزه اعتدال را با‌اهمیت توصیف کرد و افزود: «تشریح اجزا، اضلاع و ابعاد گفتمان اعتدال در جامعه یک ضرورت است.
مهمترین تأکید ما در گفتمان‌سازی، استفاده از ظرفیت نخبگان و انجمن‌های علمی و صاحب‌نظران برای تبیین گفتمان حوزه اعتدال است. این دولت نیست که گفتمان اعتدال را تبیین می‌کند؛ بلکه صاحب‌نظران، کارشناسان و فرهیختگان در این حوزه نظریه‌پردازی می‌کنند. همچنان‌که در سال گذشته ١٢٦ نفر در حوزه اعتدال قلم زدند که در قالب هفت جلد کتاب چاپ شد و امسال ١٤٠ چکیده مقاله و بیش از ٦٣ مقاله کامل واصل شده است که در قالب چهار جلد کتاب به چاپ رسیده است».
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، دلایل تمرکز اعتدال را بر روی حوزه زنان، ناشی از دو عامل دانست: «زنان نیمی از جامعه بوده و هیچ فردی نمی‌تواند زنان را به‌عنوان یک حقیقت و واقعیت در روند توسعه ملی نادیده بگیرد. منظور از حقیقت این است که در اندیشه اعتقادی ما زن و مرد از نظر جنسیت وجه تمایزی ندارند؛ همچنان‌که در دین اسلام بر معیار تقوا به‌عنوان یک معیار مهم تأکید شده است. از نظر واقعیت اجتماعی باید به این نکته توجه کرد که بدون زنان و توسعه آنان، جامعه ما به سرمنزل مقصود نمی‌رسد؛ به‌هرحال زنان نیمی از جامعه هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت».
صالحی‌امیری با بیان اینکه کشور ما بعد از انقلاب همواره در حوزه زنان، رویکرد افراط و تفریط را در پیش گرفته است، به این دو دیدگاه، اشاراتی داشت: «یک رویکرد، تحجرگونه بود که با حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی مخالفت کرده و همچنان این مخالفت ادامه دارد. این نگاه زنان را در دایره بسته تعریف کرده و قدرت خلاقیت را از زنان می‌گرفت. رویکرد دوم افراطی بوده و ناظر بر عبور از ارزش‌ها و اخلاق‌های جامعه است. این رویکرد فمینیستی است که به هیچ‌وجه مورد تأیید ما نیست».
وی تأکید کرد: «اعتقاد ما این است که راه نجات از این وضعیت، تأکید بر رویکرد اعتدالی است؛ به‌همین‌دلیل اصرار داریم که گفتمان اعتدال در حوزه زنان تبیین و تشریح شود. خوشبختانه استقبال خوبی از سوی انجمن‌ها و جامعه دانشگاهی صورت گرفته است. اعتقاد ما بر این است که باید در حوزه زنان ادبیات بیشتری تولید شود. این ادبیات باید به سطح مدارس راه یافته و دانش‌آموزان با این ادبیات آشنا شوند. از سوی دیگر توسعه باید با محوریت زنان در جامعه شکل بگیرد و در حوزه زنان، توسعه باید با نگاه اعتدالی انجام شود».
مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور راهکار عملیاتی تحقق این اهداف را برشمرد و گفت: «در گام نخست باید ساختار متناسب شود؛ به‌عبارت‌دیگر ساختارهای متناسب برای حضور زنان در جامعه فراهم شود. از سوی دیگر با راهکار تقنینی می‌توان فرصت‌های ملی را برای زنان فراهم کرد. نکته دیگر اراده ملی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه است که شامل آموزش، توسعه نهادهای مدنی و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود». این استاد دانشگاه درباره انتقاد فعالان حوزه زنان درباره انتخاب‌نشدن زنان به‌عنوان وزیر در کابینه، تصریح کرد: «این مسئله که دولت با یک کار نمایشی تعدادی از زنان را در کابینه قرار بدهد، در واقع توهین به زنان است. زنان باید ضمن حضور در هر مقامی اثرگذاری داشته باشند. به نظر من، حضور زنان در پست وزارت، مسئله جامعه زنان نیست. این اقدام یک نوع کار تبلیغاتی است که فایده‌ای برای زنان ندارد».
مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه تاکنون تمام رئیس‌جمهورهای آمریکا مرد بوده و اصلا زنی نتوانسته رئیس‌جمهور شود، گفت: «آیا به این بهانه می‌توان گفت که جامعه آمریکا به زنان نگاه تحقیرآمیز دارد؟ به نظر من دغدغه زنان نباید این باشد که در مدیریت کلان و میانی حضور گسترده داشته باشند؛ بلکه باید این حضور اثربخش و تأثیرگذار باشد؛ دراین‌صورت از نگاه نمایشی و ویترینی در حوزه زنان خارج می‌شویم.
من به ‌دنبال مطالعات گسترده به این جمع‌بندی رسیدم که باید نگاه برابر به توزیع قدرت و ثروت و منزلت در جامعه وجود داشته باشد. از سوی دیگر مبنا باید شایسته‌سالاری باشد. من از یک‌سو به نگاه عادلانه باور داشته و از سوی دیگر حضور اثربخش زنان را مفید می‌دانم. به عبارت دیگر نگاه ویترینی به زنان را به هیچ‌وجه قبول ندارم».
وی ایده تبعیض جنسیتی به نفع زنان را شعاری دانست که جامعه را به هیچ کجا نمی‌رساند: «طرح مسائل چالش‌برانگیز در جامعه به هیچ‌وجه به نفع زنان نیست. اعتقاد من این است که زنانی که شعارهای رادیکال سر می‌دهند؛ به نوعی در تضییع حقوق زنان سهیم هستند؛ به‌هرحال جامعه اقتضائات خاص خود را دارد و باید ضمن توجه به این مؤلفه‌ها، تحلیل جامعه‌شناختی ارائه کرد. همه افراد با توجه به آموزه‌های دینی و اخلاقی باید در حوزه زنان راهکار ارائه بدهند. در چنین حوزه‌ای، نگاه تحجر و افراط از نظر ما مردود است».
منبع: روزنامه شرق

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها