کد خبر: 311772
تاریخ انتشار :

جابری انصاری: نتایج حمایت از افراطی‌گری به درون عربستان بازمی‌گردد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حسین جابری انصاری در نشست خبی هفتگی خود با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ داد.
انتخابات یکبار دیگر ظرفیت‌های ایران را نشان داد
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری گفت: انتخاباتی که روز جمعه در ایران برگزار شد یکبار دیگر ظرفیت ایران مبتنی بر مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی اساسی ملت ایران را نشان داد و بیانگر پیوند عمیق ملت با دولت و نظام با مردم است.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه ادامه داد: ما امیدوار هستیم با این انتخابات و در ادامه مسیر جمهوری اسلامی ایران، کشور بتواند از اقتدار ایجاد شده در اثر حضور گسترده مردم به نحو احسن هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی استفاده بکند. ما برای منتخبان جدید آرزوی موفقیت می‌کنیم و به نمایندگانی که در پایان دوره‌شان قرار دارند، خداقوت می‌گوئیم.
عربستان مشکلاتش را به کشورهای دیگر محول می‌کند
جابری انصاری درباره نقض آتش بس از سوی برخی از گروه‌های مخالف دولت در سوریه نیز اظهار داشت: آتش بس یا به عبارت دقیق‌تر‏، ترک مخاصمه از بامداد دوشنبه بر اساس قطعنامه شورای امنیت از روز شنبه آغاز شده و در برابر این مسئله‏، مشکلات میدانی و سیاسی در صحنه سوریه که آن بحران را ایجاد کرده وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به برخی موارد نقض آتش بس در سوریه تصریح کرد: مهمترین مسئله‌ای که توقف مخاصمات را با مشکل روبه‌رو می‌کند، تلاش گروه‌های تروریستی برای عدم اجرای ترک مخاصمه و عدم تثبیت آتش بس است چراکه آنها منافع و حیات خود را در بحران و عدم آرامش می‌دانند.
این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه امیدوار هستیم که با اراده بین‌المللی در برخورد با گروه‌های تروریستی وضعیت در سوریه به سمت راه حل سیاسی مبتنی بر اراده مردم فراهم شود، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا شکل‌گیری این بحران به روند سیاسی در جهت پایان این بحران تاکید داشته و بیشترین تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد.
ایران از توافقات ملی گروه‌های لبنانی حمایت می‌کند
جابری انصاری درباره دخالت‌های عربستان در امور داخلی لبنان هم خاطرنشان کرد: دخالت گسترده برخی از کشورهای خارجی در امور داخلی لبنان به پیچیدگی این بحران منجر شده و شرایط داخلی این کشور و از جمله مسئله ریاست جمهوری را با مشکلات بسیار همراه کرده است.
وی با یادآوری نظر ایران درباره بحران لبنان ابراز داشت: موضع ایران که از ابتدا آن را اعلام و اجرا کرده است، این است که ما از توافق ملی ملت و گروه‌های لبنانی برای حل مسائل داخلی حمایت می‌کنیم و درصدد تسهیل این توافقات به صورت حدالمقدور هم هستیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما امیدوار هستیم با هوشیاری گروه‌های لبنانی امکان وفاق ملی برای خروج از بحران فراهم شود و اجازه دخالت خارجی برای تشدید بحران و تنش‌ها فراهم نشود.
عربستان مشکلاتش را به کشورهای دیگر محول می‌کند
جابری انصاری در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات یکی از مقام‌های سعودی مبنی بر اینکه انفجارهای صورت گرفته در این کشور توسط ایران بوده است، بیان کرد: یکی از سیاست‌های ثابت عربستان سعودی، صادر کردن مشکلات داخلی و انکار این مشکلات و محول کردن مسئولیت مشکلات داخلی خودشان به کشورهای دیگر است.
وی با بیان اینکه این کار هیچ نتیجه‌ای برای عربستان نخواهد داشت، عنوان کرد: عربستان در چند دهه گذشته از جریان‌های تندرو حمایت‌های گسترده انجام داده است و تشدید مشکلات درونی و اقدامات تروریستی در عربستان نتیجه بازگشت همین سیاست‌های چنددهه‌ای از تروریسم است.
این مقام‌ ارشد وزارت امور خارجه اضافه کرد: فضای کشورهای منطقه و جهان به هم پیوسته است و یک بازیگر نمی‌تواند فکر کند سیاست‌هایش روی خودش تاثیر نخواهد گذاشت؛ این انکار واقعیت است و به نتایج بد دیگر منجر خواهد شد.
تردید در مواضع برخی کشورها در همراهی با ترک آتش در سوریه
جابری انصاری درباره اظهارات یکی از مقام‌های عربستانی که گفته بود در صورت نقض آتش، طرح جایگزین و «ب» این کشور اجرا خواهد شد، گفت: با آنکه دو روز از اجرای آتش بس نگذشته است، برخی از بازیگران از طرح «ب» خبر می‌دهند. این مسئله در جدیت این بازیگران در همراهی‌شان با توافقات وین و گفت‌وگوهای گروه‌های سوری با سازمان ملل تردید ایجاد می‌کند.
وی با بیان اینکه مطابق گزارش‌های میدانی گروه‌های ترویستی نقض آتش بس داشته‌اند و کشورهای حامی این گروه‌های تروریستی مشخص هستند، اظهار داشت: امیدواریم این مواضع نشان از حمایت این بازیگران در حمایت از تروریسم و عدم اجرای آتش بس نباشد.
محکومیت اقدامات تروریستی دیروز در بغداد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انفجارهای تروریستی در بغداد هم اظهار داشت: در عملیات‌های تروریستی در بغداد بیش از ۷۰ نفر از افراد به شهادت رسیده و ده‌ها نفر مجروح شدند. این اقدام، در ادامه اقدامات تروریستی است که وضعیت را همراه با ناامنی کرده است.
جابری انصاری ادامه داد: علامت دیگر برای این اقدامات آن است که گروه‌های تروریستی به دنبال آتش زدن و انتقام‌گیری از ملت‌های منطقه است که آنها را همراهی نکرده‌اند. ما با شدیدترین کلمات این عبارات را محکوم می‌کنیم و با دولت و ملت عراق ابراز همدردی می‌کنیم.
شایعات تاثیری در روند رو به جلو تهران و بغداد ندارد
وی درباره برخی از شایعات مبنی اختلاف میان دولت ایران و عراق هم تصریح کرد: شایعات تاثیری در روند روابط تهران و بغداد ندارد. حضور ایران در عراق مستشاری است که به درخواست رسمی دولت عراق بوده و میزان و نحوه حضور در عراق هم بنا به شرایط و درخواست دولت عراق است و شایعات تاثیری در روند رو به جلو تهران و بغداد ندارد.
تصمیمات نشست مقدماتی سازمان همکاری اسلامی اعتبار ندارد
این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره عدم صدور ویزا برای هیات ایرانی به سرپرستی حمید بعیدی‌نژاد برای حضور در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی هم خاطرنشان کرد: در سال آتی‏، اجلاس عادی سران سازمان کشورهای اسلامی در استانبول برگزار می‌شود و اجلاس مقدماتی نشست سران قرار است در جده برگزار شود که دولت عربستان به درخواست ویزای هیات ایرانی از سوی عربستان پاسخ داده نشد که نقض آشکار تعهد طرف مقابل است.
جابری انصاری با بیان اینکه عربستان میزبان سازمان همکاری‌های اسلامی است و براساس قوانین متعهد به به تسهیل در سفر اعضا است، ابراز داشت: عربستان به تعهدات خود عمل نکرده است و به دلیل عدم حضور یکی از اعضای اصلی در نشست مقدماتی، تصمیمات این نشست اعتبار ندارد.
برنامه هسته‌ای ایران علیه کشوری در منطقه و غیر منطقه نیست
وی درباره اظهارات اخیر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب درباره ایران و توافق هسته‌ای نیز بیان کرد: این اظهارات خدمتی به کشورهای عربی و ایران نمی‌کند. ایران بارها اعلام کرده است که برنامه مسالمت‌آمیز هسته‌ای‌اش، برنامه‌ای ملی و برای افزایش قدرت است و به هیچ وجه علیه کشوری در منطقه و غیر منطقه نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه متاسفانه برخی کشورهای عربی سیاست ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند، عنوان کرد: آنها باید به جای تمرکز بر برنامه‌های ملی خود برای افزایش قدرت‌شان، ذهن خود را صرف دشمنی با کشورهای دیگر و به ویژه ایران کرده‌اند و مواضعی و اقداماتی را انجام می‌دهند که منجر بر تشدید مناقشات در منطقه می‌شود. پیشنهاد ما این است به جای صادر کردن مشکلات‌شان، برنامه‌ای برای حل مشکلات داخلی خود داشته باشند. این به نفع خودشان است زیرا اتهام‌پراکنی و تلاش برای ایران‌هراسی سودی به نفع‌شان نخواهد داشت.
جابری انصاری ادامه داد: روابط ایران با برخی از کشورهای عربی دارای روابط رو به رشد و همکاری و احترام متقابل است و فقط تعدادی از کشورهای عربی این سیاست عقیم را دنبال می‌کنند و به ملت‌هایشان هم پاسخگو نیستند.
سفر ظریف به اندونزی، تایلند، برونئی، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور
وی در ادامه نشست خبری خود، از سفر هفته آینده ظریف به جاکارتا پایتخت اندونزی خبر داد و گفت: آقای ظریف برای شرکت در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین که به درخواست این کشور برای حمایت از قدس است، به اندونزی سفر می‌کند.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه ظریف در ادامه سفر به اندونزی به تایلند، برونئی، سنگاپور، استرالیا، نیوزیلند و سنگاپور سفر می‌کند، اظهار داشت: هیات برزگ اقتصادی هم ایشان را به همراهی می‌کند. این سفر در ادامه تحرکات جمهوری اسلامی در دوران پسا برجام برای استفاده حداکثری از شرایط جدید است.
جابری انصاری افزود: یکی از اولویت‌های این سفرها، مسائل اقتصادی و پیگیری توافقات انجام شده در اجرای تواقفات دوجانبه و رایزنی در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی است.
کسی حق تحمیل نظرات خود به دیگری را ندارد
وی درباره سفر ولیعهد عربستان به فرانسه و نظرات دو کشور مبنی بر کناره‌گیری بشار اسد از قدرت هم تصریح کرد: سفر مقامات یک کشور به کشور دیگر ربطی به ما ندارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: آنچه در وین توافق شد، ترک مخاصمه و تهسیل در گفت‌وگوهای سوری - سوری و روند رای‌گیری است. کسی که درباره آینده سوریه تصمیم می‌گیرد مردم این کشور هستند و کسی حق تحمیل نظرات خود به دیگری را ندارد.
شبکه‌های بانکی به سوئیفت متصل شده‌اند
خبرنگاری مدعی شد که ایران همچنان به سوئیفت وصل نشده است که جابری انصاری در برابر این ادعا پاسخ داد: جزئیات اتصال ایران را مراجع بانکی باید اعلام کنند. با این حال‏‏، یکی از تعهدات طرف مقابل، رفع این مشکل است ولی تاخیر به وجود آمده، مشکلات فنی برای اتصال است. این امر انجام شده و شبکه‌های بانکی به سوئیفت متصل شده‌اند.
عربستان بجای فرافکنی به آسیب‌شناسی مسائل خود بپردازد
وی درباره اظهارات یک مقام عالی‌رتبه سعودی مبنی بر اینکه عربستان مشکلی با مردم ایران ندارد ولی دولت ایران مانع روابط دو کشور شده و روابط ایران و عربستان در دولت قبل بهتر از دولت فعلی بود، خاطرنشان کرد: این یک فرافکنی جدید است و ایشان وصف حال خود است. انقلاب اسلامی، انقلابی برآمده از مردم است و ما شاهد ارتباطی وثیق میان ملت و دولت هستیم.
این دیپلمات عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه تلاش عربستان برای بهبود روابط با ایران خلاف واقع است، ابراز داشت: در دوره سه ساله ایران همانند سابق تلاش‌های بسیاری را برای ترمیم روابط انجام داد ولی سیاست عربستان که مبتنی بر تنش‌آفرینی و بحران‌سازی است و با شکست این تلاش‌ها آنها ایران را مقصر جلوه می‌دهند. بجای فرافکنی به حل و آسیب‌شناسی مسائل خود باید بپردازند زیرا صدور مشکلات منجر به حل مسئله نمی‌شود.
جابری انصاری در پاسخ به این سوال که آیا در سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران درباره لغو روادید میان دو کشور تصمیمی گرفته شد؟ یادآور شد: تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است.
دلیل تعویق سفر رئیس جمهور آذربایجان به تهران
وی در خصوص علت تعویق سفر جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران که قرار بود امروز انجام شود، بیان کرد: این سفر قرار بود در این هفته صورت گیرد و هیات‌های مقدماتی آفریقا شامل شش هیات به تهران سفر کرده و چهار دور گفت‌وگوی مقدماتی برای فراهم کردن مقدمات سفر صورت گرفته بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: در آستانه انجام سفر به دلیل امر فوق‌العاده‌ای که در قاره آفریقا اتفاق افتاد و تشدید بحران داخلی بروندی و تعهدات زوما به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا، سفر به تهران به تعویق افتاد و رئیس جمهور آفریقای جنوبی قرار شد در راس هیات آفریقایی به بروندی سفر کند تا بحران داخلی در این کشور مهار و از تشدید آن به بحرانی عمیق جلوگیری شود.
جابری انصاری با بیان اینکه دولت آفریقای جنوبی درخواست کرد که به علت پدید آمدن این مسئله، این سفر به تعویق بیفتد، عنوان کرد: گفت‌وگوها بین ایران و آفریقای جنوبی برای تاریخ جایگزین در حال انجام است و امیدواریم این سفر به زودی انجام شود.
سیاست ایران درباره فلسطین ثابت است
وی درباره اینکه دولت خودگران فلسطین اعلام کرده کمک‌های ایران به مردم فلسطین باید از طریق این دولت صورت گیرد و اینکه آیا قرار است ایران کمکی به مردم فلسطین کند،‌ گفت: همواره از ابتدای بحران سیاست کلی جمهوری اسلامی مبارزه ملت فلسطین برای رهایی از اشغال و احقاق حقوق بوده این سیاست‌ تا به امروز همواره ادامه دارد و مجرای کمک‌ها در مسیر قانونی خود و بر اساس توافق بین جمهوری اسلامی و نمایندگان قانونی و مشروع ملت فلسطین انجام خواهد شد.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست ما ثابت است و ما از مبارزات ملت فلسطین برای رهایی از اشغال حمایت می‌کنیم و در این زمینه سیاست شفاف و آشکاری را داریم.
منبع: ایلنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها