کد خبر: 311813
تاریخ انتشار :

پزشکیان: چرا نمی‌توانیم به زبان خود در مدرسه حرف بزنیم و بنویسیم

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در نطق میان‌دستور امروز (10 اسفند 94) اظهار داشت: متأسفم از اینکه عده‌ای از برادران نتوانستند در ادامه این رقابت به مجلس حضور پیدا کنند و این روندی که در رابطه با تأیید صلاحیت‌ها بود مقداری ذهن آدم را مشغول می‌کرد.
وی افزود:‌ قضاوت باید به گونه‌ای باشد که دشمن از عدالت انسان شک نکند. ما در این جریانات طوری قضاوت و روند را قرار دادیم و افرادی را اجازه ندادیم بیایند و قانون ما روند را طوری طراحی کرده بود که نمی‌توانستند از حق خود دفاع کنند و فقط می‌توانستند نامه‌ای بنویسند و اعتراض بدهند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنده خود را جای هر کدام از این عزیزان که می‌گذارم احساس می‌کنم که منصفانه نیست که آدم را محکوم کنند ولی هیچ جا جواب ندهند که به چه گناهی محکوم شدند و از این رقابت باز ماندند و این فرصت برای شورای نگهبان هم امکان چنین چیزی وجود ندارد که هشت هزار نفر را بررسی کند؛ وقتی از بیرون نگاه می‌کند این از نظر اعتقادی جای سوال است که چرا باید عده‌ای از آدم‌ها بدون اینکه حرف خود را بتوانند جایی بزنند نتوانند به میدان رقابت بیایند و رقابت کنند. در هیچ محکمه‌ای محاکمه نشدند و در هیچ جایی حکمی بر آنها نشده اما محکوم شدند.
پزشکیان با اشاره به اینکه قانون اساسی به همه قومیت‌ها و ملت‌ها اجازه داده که به زبان خود حرف بزنند و به زبان خود در مدرسه برایشان بنویسند، عنوان کرد: 37 سال ما نمی‌توانیم به زبان خود در مدرسه حرف بزنیم و بنویسیم. زبان فارسی زبان اصلی ما است ولی باید کسی که تُرک است باید بتواند در مدرسه خود ترکی بنویسد و ترکی حرف بزند یا کرد یا هر قومیت دیگری باید بتواند زبان خود را در مدرسه یاد بگیرد. این قانون است نمی‌شود عده‌ای به سلیقه خود اجازه ندهند مردم به زبان خود حرف بزنند و اگر هم خواستند سخنی بگویند، به آنها گفته شود شما پان‌ترکیسم هستید.
وی بر همین اساس ادامه داد: مردم از ما قانون و حق خود را می‌خواهند. خدا من را ترک آفریده اینکه اینگونه خلق شده‌ام خدا را شاکرم. هیچ زبان و قومیتی نمی‌تواند خود را از من برتر بداند. همانگونه که من خود را از دیگران برتر نمی‌دانم در نتیجه پیش خداوند تقوا است که برتر است پس کسی حق ندارد زبان و فرهنگ ما را مسخره کند چه از رسانه و چه از هر جای دیگر.اینکه کسی فکر کند از ما برتر و بالاتر است در هیچ ذهنی نمی‌گنجد.
نماینده مردن تبریز در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از نطق خود تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند در دانشگاه باید کرسی آزاداندیشی گذاشته شود. کرسی آزاداندیشی، آزاداندیشی است. نمی‌شود در این کرسی نتوانیم اسم رئیس‌جمهور گذشته یا اسم نخست‌وزیر بیاوریم و بعد بگوییم آزاداندیشی است و وقتی هم اسم این‌ها را بیاورند بگویند متهم است و برای آن پرونده درست کنند. من باید بتوانم آنچه را که در دلم است بگویم. کسانی که می‌فهمند و می‌دانند این عقده‌ها و گره‌ها را باز کنند نه اینکه برای این عقده‌ها گره‌های دیگری اضافه کنند. باید بتوان نام این افراد را برد.
پزشکیان همچنین یادآور شد: وقتی به ما نگاه می‌کنند و می‌بینند ما اجازه حرف زدن و پخش تصویر رئیس‌جمهور را نمی‌دهیم می‌گویند این‌ها تاریخ را هم اینگونه بر ما نوشته‌اند و این قابل قبول نیست. کرسی دانشگاه باید کرسی آزاد اندیشی باشد. کرسی‌ای باشد که مردم بتوانند در آن حرف خود را بزنند و اندیشمندان آگاهانه از آن نقد کنند.
وی در خاتمه با بیان اینکه مکانیسم پرداخت در مملکت ما ظالمانه است، تاکید کرد: نمی‌شود یک معلم یا کارمند 800 هزار یا یک میلیون تومان حقوق بگیرد ولی کمی آن طر‌ف‌تر مسئولان 50 تا 200 میلیون حقوق بگیرند. این ظالمانه است. مجلس موظف است این را حل کند و اگر حل نکند ظلم در حق مردم است.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها