کد خبر: 313438
تاریخ انتشار :

راهکارهای توسعه روابط فرهنگی ایران و لبنان به روایت مشاور فرهنگی رییس جمهور

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آشنا که برای شرکت درسومین همایش گفت وگوی تمدنی فرهنگی ایران وجهان عرب به لبنان سفر کرده بود، درگفت وگو با ایرنا تاکید کرد که در جریان این سفر تلاش شده است تا ضمن شرکت در نشست گفت وگوی ایرانی - عربی و دیدار با مقامات سیاسی و دانشگاهی و اصحاب فرهنگ و هنر گامی برای رفع این دغدغه ها برداشته شود.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که سفر از دوشنبه تا جمعه به لبنان اساسا برای حضوردرهمایش گفت وگوهای فرهنگی ایران و عرب طراحی شده بود، گفت که در حاشیه این همایش مجموعه ای از فعالیت ها نیز برنامه ریزی شده بود.
در این همایش که به ابتکار رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در لبنان، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه ملی لبنان و مرکز تمدنی برای توسعه اندیشه اسلامی برگزار شده است، شخصیت هایی فرهنگی از کشورهای لبنان، ایران، سوریه، مصر، عراق و اردن شرکت کردند.
پیش از لبنان دو همایش در تونس و دوحه قطر برگزار شده بود و قرار است همایش بعدی در تهران برگزارشود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور تصریح کرد: همایش بیروت به دو همایش روز و شب تقسیم شد ، همایش روز وسیعتر اما همایش شب دقیق تر بود و از مهمترین شخصیت های قومی ، فرهنگی و سیاسی لبنان در این همایش حضور پیدا کردند.
وی اظهارداشت: در این همایش بحث های بسیار صریحی درباره ریشه های روابط فرهنگی ایران و عرب، تحولات این روابط فرهنگی و وضعیت کنونی و آینده آن مطرح و بررسی شد.
آشنا گفت: در این همایش هم به جهات زبانی توجه شد، یعنی رابطه زبان فارسی با زبان عربی و هم مسائلی درباره سیاست فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور افزود: در کنار این همایش این امکان پیش آمد تا دیدارهایی با برخی مقامات و شخصیت های لبنانی ازجمله آقای « رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان صورت گیرد و موضوع شصتمین سالگرد نخستین توافق فرهنگی میان ایران و لبنان به عنوان یکی از قدیمی ترین سندهای فرهنگی معاصر مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد که در ملاقاتش با شیخ عبدالامیر قبلان نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعه لبنان، خرین اخبار انتخابات در ایران ، فضای فرهنگی ایران و دغدغه ها و برنامه های مشترک میان ایران و لبنان از حیث مذهبی مورد توجه قرار گرفته است.
وی به برگزاری دو نشست نسبتا بزرگ علمی و فرهنگی با حضور ده ها تن از فعالان رسانه ای ، فرهنگی و دانشگاهی لبنان اشاره کرد و گفت که در نشست اول مجموعه ای از تحلیلگران سیاسی و کسانی که بیان رسانه ای چه به صورت نوشتاری و چه به صورت رادیو تلویزیونی دارند، حضور داشتند.
آشنا تصریح کرد: این نشست بر محور این سئوال اداره شد که اگر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران اینجا بود و شما فقط دو دقیقه وقت داشتند با او صحبت کنید، چه می گفتید؟ این مدل و الگو در طرح سئوال خیلی کمک کرد تا جواب های دقیق و متنوعی جمع آوری و به گزارشی درباره دیدگاه های متفکران لبنان نسبت به ایران و رابطه دو کشور منجر شود.
مشاور فرهنگی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در نشست دوم هم که بیشتر شعرا ، ادبا و فعالان فرهنگی لبنان حضور داشتند، این سئوال مطرح شد که در تقابل با جریان تکفیری چه فعالیت های فرهنگی را می توان انجام داد.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان این که « این دو نشست بسیار آموزنده بود»، تصریح کرد: در این نشست ها شخصیت های فرهنگی ، سیاسی ، رسانه ای از طوائف شیعه، مسیحی و اهل سنت ، حتی از شخصیت هائی از اردوگاه 14 مارس که آرائی مخالف ایران دارند، شرکت کردند اما در میان همه نگرانی مشترکی از حیث فرهنگی وجود دارد.
وی تاکید کرد: به این نتیجه رسیدیم که همه ما موظف به حفظ دو تمدن بزرگ اسلامی و مسیحی هستیم که در این منطقه وجود دارد به ویژه این که امروزبا کسانی مواجه هستیم که هیچ ارزشی برای آثار تمدنی و میراث فرهنگی قائل نیستند و این تعبیر « کسانی که مسیحیان را به بندگی می گیرند و اسلام را به گروگان گرفته اند» مورد توجه ویژه قرار گرفت.
آشنا اظهارداشت: در این نشست، دغدغه های مشترک فرهنگی مطرح و در نهایت این پیشنهاد ارائه شد که احتیاج داریم یک موسسه فراملی و فرامذهبی تاسیس کنیم تا همه کسانی که از جریان تکفیری موجود در منطقه احساس خطر می کنند در کنار هم جمع شوند و بتوانند فعالیت هایشان را با هم هماهنگ کنند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهورهمچنین دیدارهایش با روسای دانشگاه های معارف ( تازه تاسیس) و سنت جوزف ( قدیمی ترین دانشگاه لبنان) و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی مرکز مطالعات فلسطین و مرکز بررسی های قومی در لبنان را خوب و مفید ارزیابی کرد.
رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مدت ها بود که از ایران هیاتی به این مراکز مطالعاتی و دانشگاهی نرفته و رابطه کمی ضعیف شده بود که الحمدلله رابطه ها تقویت خواهد شد و قرارهایی برای همکاری مشترک بین مرکز بررسی های استراتژیک و برخی از این مراکز گذاشته شد.
وی تصریح کرد: بعداز سه همایش گفت وگوهای فرهنگی و تمدنی ایران و جهان عرب در تونس ، دوحه قطر و بیروت ، همایش چهارم در تهران برگزار خواهد و مجموعه گفت وگوها به تاسیس موسسه ای منجر خواهد شد که ماموریت آن ترسیم نقشه فرهنگی ایران و جهان عرب در مقابل فرهنگ تکفیری است.
راهکارهای توسعه روابط فرهنگی ایران و لبنان
مشاور فرهنگی رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال، برای توسعه عملی روابط و همکاری های فرهنگی ایران و لبنان چه اقداماتی انجام خواهد گرفت؟ گفت: سه کار انجام خواهد شد، یک کار که به نظرم خیلی مهم است افزایش مبادله استاد و دانشجو خواهد بود.
آشنا تاکید کرد که دراین زمینه بحث و بررسی شد و امیدوارم پیش برود و این ایده تقویت شود. رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: راه دیگر افزایش دسترسی نخبگان و فرهیختگان لبنانی به ایران در قالب هیات های کوچک فرهنگی برای مدت زمان مناسب جهت فهم بیشتر ایران است.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها