کد خبر: 325547
تاریخ انتشار :

واکنش چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به نتایج انتخابات/ مسیر اعتدال تا خرداد 96 ادامه دارد +جدول

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز ، دور دوم انتخابات مجلس پس از فراز و فرودهای بسیار به پایان رسید و صندلی‌های باقی مانده پارلمان از بلاتکلیفی خارج شدند. اصولگرایان که در مرحله اول انتخابات با شکست رو به رو شده بودند در صدد بودند تا در این مرحله بتوانند این شکست را جبران کنند. تبلیغات و رایزنی‌ها اما پاسخگو نبوده و در مرحله دوم نیز از این فینال جا ماندند. اصلاح‌طلبان در آن سوی میدان که طعم شیرین برد در تهران را تجربه کرده بودند به دنبال این بودند تا در شهرستان‌ها نیز این پیروزی را تکرار کنند. محمدرضا عارف نفر اول تهران و رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با سفر به استان‌هایی که نمایندگان اصلاح‌طلب در آنجا باقی مانده بودند برنامه حمایت و تشویق به حضور در انتخابات را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند اکثریت مجلس دهم را به دست بگیرد. در شرایطی که نتیجه دور دوم انتخابات مجلس دهم مشخص شده است کارشناسان و تحلیلگران سیاسی معتقدند مردم ایران به بلوغ سیاسی رسیده اند، بلوغی که در نهایت منجر به تغییر 75 درصدی ترکیب مجلس و ورود چهره های جدید به مجلس شده است. با مشخص شدن ترکیب نهایی مجلس دهم ، اصلاح‌طلبان و مستقلین بیشترین درصد کرسی‌ها را در اختیار خود گرفتند تا مجلسی معتدل و همسو با دولت شکل بگیرد. این اتفاق باعث شده است تا در روزهای اخیر تحلیل های متعددی از سوی کارشناسان درباره آینده مجلس دهم مطرح شود که در ادامه بخش هایی از این تحلیل ها آمده است:

شخصـــیت

اظهـــار نظـــر

محمدحسن ابوترابی فرد

امیدوارم مجلس دهم با ترکیب شکل‌گرفته نماد عقلانیت و تعامل شایسته نیروهای انقلاب و جریان‌های سیاسی باشد.

نمایندگان در زیر چتر گسترده رهبر معظم انقلاب در راستای افزایش اقتدار ملی تلاش کنند.

غلامحسین کرباسچی

مردم مسيري را كه در خرداد ٩٢ گشوده‌اند در اين انتخابات هم ادامه دادند و تمايل دارند تا سياست‌هاي ناشي از انتخابات آن سال همچنان در كشور ادامه پيدا كند.

محسن یحیوی

در مجموع انتخابات دور دهم مجلس بعد از 38 سال از گذشت انقلاب، بسیار باشکوه و با حضوری متعهدانه صورت گرفت. مردم دیدند نماینده‌ها قبل به تعهداتشان عمل نکردند به لیست جدید و اصلاح‌طلبان رای دادند. { اینجا }

محسن رفیق دوست

دراین انتخابات اصولگرایان شکست خوردند اما اصلاح طلبان پیروز نشدند! کسانی که پیروز شدند خاکستری‌ها بودند.{ اینجا }

محمدرضا عارف

خداروشکر در مرحله دوم نیز پیروز شدیم.

قصد نداریم در مجلس آینده تقابل فراکسیون‌ها را ایجاد کنیم، بلکه با تعامل و همفکری در مسیر اهداف کلان کشور گام بر می داریم.

مرتضی الویری

مجلس دهم یک مجلس میانه رو و معتدل است و تندروها هیچ نقشی در آن ندارند.

آیت‌الله موسوی بجنوردی

سوابق انقلابی و مدیریت قبلی آقای عارف کاملاً روشن است لذا ایشان گزینه مناسبی برای ریاست مجلس است . دکتر عارف لیاقتش‌ برای ریاست مجلس بیشتر است و امیدوارم وی رئیس مجلس شود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

مردم با حضور در انتخابات و رأی خود نشان دادند که طرفدار اعتدال و جامعه‌ی معتدل هستند. چنین مجلسی می‌تواند برای کشور مفید و همراه و کمک کار دولت برخاسته از مردم باشد.

محمدجواد لاریجانی

در مجلس جدید گروه ها با مزه های زیادتری وجود دارند که دولت باید وقت بیشتری برای راضی کردن آنها بگذارد. این برای توانمندی دولت و تمرین دموکراسی هم خوب بود. مردم ایران به یک شکوه در بلوغ و فهم سیاسی خود رسیدند.

سیدمهدی هاشمی

توانمندی‌های مدیریتی و برنامه‌ای، صلاحیت‌ها و تجربه نمایندگان مجلس دهم تاثیر بسزایی در مشخص شدن ترکیب هیات رییسه این مجلس دارد.هئیت رئیسه مجلس دهم ترکیبی است .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها