کد خبر: 327776
تاریخ انتشار :

مروری بر تذکرها و نامه‌های نمایندگان در انتقاد از عملکرد دولت/ از اتهام فساد و رانت‌خواری تا ضرب‌العجل برای تعلیق برجام+ جدول

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این روزها نمایندگان دلواپس مجلس، همانند دو سال گذشته تیر خود را به سمت دولت و تیم هسته‌ای نشانه رفته و در تذکری که به گفته خودشان یک ضرب‌العجل برای توقف مذاکرات هسته‌ای را علنی کردند. تذکری که نخواستند حتی اسم امضا کنندگان آن منتشر شود.
بر اساس اعلام عضو هیات رئیسه مجلس 103 نفر از نمایندگان نیز در تذکری به رئیس‌جمهور خواستار تعیین ضرب‌الاجل تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه و از سرگیری کلیه فعالیت‌ها در چارچوب NPT بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد دارایی‌های سرقت شده ایران و ادامه شیطنت‌ها و تهدیدها، کارشکنی و عدم پایبندی به آمریکا و رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای روانی مسموم در اجرای برجام شدند.
این تذکر در شرایطی اعلام شد که روحانی با عملی کردن مهمترین وعده انتخاباتی خود یعنی رفع تحریم‌ها و حل پرونده هسته‌ای توانسته جای پای خود را کمی محکم‌تر از گذشته کند، مخالفان دولت و برجام و به تعبیر حسن روحانی "کاسبان تحریم" با رفع تدریجی تحریم‌ها موقعیت خود را در خطر دیده و انتقادات خود را به دولت اعلام می‌کنند. در همین راستا انتشار نامه‌، بیانیه و تذکرها از جمله اقدامات مخالفان دولت در مجلس است و به گفته برخی از تحلیلگران، مخالفان جدی دولت همانند گذشته تعلق خاطر خاصی به احمدی‌نژاد و جریان انحرافی وی دارند به همین دلیل موفقیت و محبوبیت روحانی را برنمی‌تابند. اما در این شرایط برخی کارشناسان سیاسی معتقدند تذکر اخیر 103 نماینده به روحانی برای تعلیق برجام از سوی کسانی امضا شده است که در انتخابات مجلس دهم یا رد صلاحیت شده اند یا از سوی مردم رای نیاوردند و با این اقدامات قصد دارند جایگاه روحانی را برای انتخابات آتی به خطر انداخته و فضا را برای حضور مجدد خود در عرصه سیاسی فراهم کنند. در جدول زیر علاوه بر تذکر اخیر نمایندگان به دولت به برخی از نامه‌‌های مخالفان در دو سال گذشته اشاره شده است:

موضوع

توضیـــــح

نامه 4 منتقد به روحانی

این نامه که توسط نادران ، زاکانی،نجابت و امیرابادی به امضا رسیده بود دولت روحانی را متهم به ویژه خواری برای نزدیکان خود کرده بودند. در این نامه روحانی و نزدیکان وی را متهم به فساد و رانت خواری کرده اند.

نامه 21 نماینده به شورای نگهبان

در این نامه که توسط 21 نفر از نمایندگان و 90 درصد آنها برای مجلس دهم از سوی مردم رد صلاحیت شده اند خطاب به شورای نگهبان آورده اند که: اظهارات اخیر رئیس جمهور در جمع استانداران و فرمانداران مبنی بر تمایل ایشان برای ورود یک جریان سیاسی(معتدلین) به مجلس دهم، موجی از نگرانی و حیرت را بین نمایندگان مردم بر انگیخته است.

آنها سخن روحانی مبنی بر ورود افراد معتدل به مجلس را به سو تعبیر کرده اند و دولت یازدهم را به دولتی کردن مجلس شورای اسلامی متهم کردند.

نامه تعدادی از نمایندگان مخالف دولت و برجام به لاریجانی

آنها در این نامه از رئیس‌مجلس خواستند که مانع از بررسی برجام در مجلس شود. این نامه توسط افرادی مانند آقا تهرانی رسایی حسینیان و غیره بود که نتوانستند به مجلس دهم راه پیدا کنند.

تذکر 103 نفری نمایندگان به روحانی

مخالفان برجام در مجلس نهم که تلاش زیادی برای جلوگیری از تصویب آن کردند و موفق به این کار نشدند، دیروز در تذکری به رئیس جمهور، خواستار تعیین ضرب الاجل برای توقف برجام شدند.

«هدف از این ضرب الاجل «تجدیدنظر در اقدامات داوطلبانه، از سرگیری کلیه فعالیت‌ها در چارچوب ان پی تی و براساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام در صورت عدم استرداد دارایی‌های سرقت شده ایران و ادامه شیطنت‌ها و بدعهدی‌ها و کارشکنی‌ها و عدم پایبندی آمریکا در عدم رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای مسموم در اجرای برجام» است، ولی هدف واقعی آنها ادامه مخالفت با برجام به بهانه‌های جدید است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها