کد خبر: 332932
تاریخ انتشار :

"تَکرار" پیروزی؛ تحکیم رفاقت

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، چهره خندان علی لاریجانی از همان اوایل صبح امروز که جلسه با 206 نفر از نمایندگان رسمی شد، نوید زودهنگام پیروزی رئیس پیشین مجلس را می‌داد.

جلسه امروز با تذکرات پی‌در‌پی هاشم‌زایی رئیس سنی مجلس آغاز شد. او از همان زمانی که زنگ مجلس خورد، از نمایندگان خواست با توجه به انتخاباتی که امروز مجلس در پیش دارد نظم را رعایت کنند.

سپس دستور جلسه قرائت شد و هاشم‌زایی از نمایندگانی که می‌خواستند نامزد شوند دعوت کرد تا اسامی خود را اعلام کنند. مطابق انتظار، علی لاریجانی و محمدرضا عارف برای کاندیدای ریاست معرفی شدند.

نکته جالب توجه، نحوه اعلام اسامی بود که فاطمه حسینی عضو هیأت رئیسه سنی مجلس آن را بر عهده داشت. او پس از اینکه نام علی لاریجانی و محمدرضا عارف را اعلام کرد،‌ گفت: "تَکرار می‌کنم! دکتر محمدرضا عارف، دکتر علی لاریجانی". این لحن، یادآور پیام سید محمد خاتمی در جریان انتخابات هفتم اسفند بود.

پس از اعلام اسامی کاندیداها، برگه‌های رأی توزیع شد و گلدان‌های جمع‌آوری آرا نیز در صحن چرخید؛ در همین حین فاطمه حسینی هم توضیح داد که در وبگاه صحن اسامی کاندیداها قابل مشاهده است و نماینده‌ها می‌توانند به آن رجوع کنند.

در هنگام جمع‌آوری آرا، علیرضا محجوب نماینده مردم تهران با صدای بلند این مسأله را اعلام کرد که قصد مطرح کردن تذکری را دارد اما هاشم‌زایی توضیح داد در هنگام اخذ رأی تذکر وارد نیست. این دیالوگ‌ها در طول جلسه امروز چندین بار بین محجوب و هاشم‌زایی تکرار شد تا اینکه در پایان جلسه لاریجانی به محجوب اجازه داد تذکرش را عنوان کند.

پس از تذکر نافرجام محجوب، شمارش آرا تحت نظارت چهار نفر از نمایندگان آغاز شد. در این هنگام علیرغم جنب و جوش صحن، لاریجانی و عارف در صندلی‌های خود در ردیف‌های دوم و سوم نشسته بودند و فقط گهگاهی برای صحبت با نمایندگانی که جهت خوش و بش با آنها می‌آمدند از جای خود بلند می‌شدند.

در ادامه جلسه در حالی که 276 تن از منتخبان مردم در صحن حضور داشتند کاندیداهای نواب رئیس اعلام شدند. حاجی‌بابایی،‌ دهقان، مطهری و پزشکیان کسانی بودند که برای این پست اعلام آمادگی کرده بودند.

مجلس دقایقی را با همهمه طی کرد تا اینکه با اعلام هاشم‌زایی مشخص شد که لاریجانی بار دیگر بر صندلی ریاست مجلس تکیه زده است؛ او با اختلاف 70 رأی عارف را پشت سر گذاشت و رئیس موقت مجلس شد؛ ریاستی که احتمالاً در انتخابات هیأت رئیسه دائمی نیز تکرار خواهد شد. پس از اعلام آرا، تعداد زیادی از نمایندگان به سمت لاریجانی رفتند و با رئیس خندان مجلس دیده‌بوسی کردند. از سوی دیگر برخی نمایندگان هم به سوی عارف رفتند.

در این هنگام عارف به سمت لاریجانی رفت و به او تبریک گفت؛ دیده‌بوسی این دو رقیب، یکی از صحنه‌های جالب امروز مجلس را رقم زد. در این هنگام تعدادی از نمایندگان شروع به دست زدن کردند که این اقدام نیز در نوع خود قابل توجه بود؛ برخی هم همزمان با آنها، ‌صلوات فرستادند.

هنگامی که اسامی کاندیداهای دبیری مجلس قرائت می‌شد، تبریک نمایندگان به لاریجانی همچنان ادامه داشت و فاطمه حسینی یک بار دیگر از واژه «تَکرار» استفاده ‌کرد و البته محجوب هم کماکان تقاضای مطرح کردن تذکرش را عنوان می‌کرد و باز هم همان دیالوگ‌های تکراری بین او و رئیس مجلس ادامه پیدا کرد.

در ادامه، اسامی کاندیداهای ناظرین نیز اعلام شد و شمارش آرای رأی‌گیری قبلی همچنان ادامه داشت و محجوب هم برای دادن تذکر به چانه‌زنی خود ادامه داد.

در این زمان به دلیل اینکه مجلس هیچ دستور دیگری نداشت، نمایندگان در صندلی‌های خود نشسته بودند و سکوت و سکون بر صحن مجلس حاکم بود.

در این زمان یکی از منتخبان مردم از هاشم‌زایی خواست خاطره‌ای تعریف کند که او گفت بهترین خاطره‌ام همان بود که دیروز در مرقد امام (ره) گفتم.

او همچنین به سکوت مجلس اشاره کرد و توضیح داد: آیین‌نامه ما متعلق به زمان عهد عتیق بود و الان فرق کرده؛ آن موقع در زمان رأی‌گیری تنفس اعلام می‌کردیم و نمایندگان برای پذیرایی و تنفس به بیرون می‌رفتند. در مجلس اول و سوم این کار را کردیم. من هم می‌خواستم این کار را بکنم ولی نمی‌شود. حالا شما خسته شده‌اید و در اینجا نشسته‌اید.

یکی از نمایندگان به شوخی به هاشم‌زایی گفت: مملکت پیشرفت کرده؛ هاشم زایی‌ هم پاسخ داد بله؛ مملکت پیشرفت کرده ولی متأسفانه من پیشرفت نکرده‌ام. هنوز تبریک‌ها به لاریجانی ادامه داشت و مجلس در سکوت به سر می‌برد؛ چند دقیقه دیگر هم سپری شد و هاشم‌زایی مجبور شد برای پر کردن وقت مجلس خاطره‌اش را بازتعریف کند.

وقتی هاشم‌زایی اعلام کرد که قصد تعریف کردن خاطره‌اش را دارد، نمایندگان در واکنش به این تغییر نظر خندیدند و به درخواست هاشم‌زایی برای تعریف خاطره‌اش صلوات فرستادند.

در ادامه پزشکیان و دهقان به عنوان نواب اول و دوم رئیس معرفی شدند. نکته قابل توجه نیز اختلاف کم آرای بین دهقان و مطهری بود به طوری که دهقان تنها با اختلاف چهار رأی توانست به جایگاه هیأت رئیسه راه پیدا کند. پس از اعلام آرا، عده‌ای از منتخبان مردم با این دو نایب‌رئیس مجلس خوش و بش کردند و دهقان هم برای تبریک به سوی پزشکیان رفت.

بعد از دقایقی، اسامی ناظران و دبیران نیز اعلام شد و در حالی که دو تن از نمایندگان زن برای نظارت و دبیری مجلس کاندید شده بودند،‌هیچ یک از آنها نتوانستند رأی لازم را از نمایندگان کسب کنند. در نتیجه ترکیب هیأت رئیسه همچنان مردانه باقی ماند.

پس از تکمیل اعضای هیأت رئیسه، هاشم‌زایی از اعضای هیأت رئیسه موقت خواست برای ادای سوگند در پشت تریبون حاضر شوند.

با حضور هیأت رئیسه در جایگاه سخنرانان، لاریجانی متن سوگند را قرائت کرد و اعضای هیأت رئیسه پس از او متن را تکرار و سوگند یاد کردند.

سپس رئیس سنی مجلس جایگاه ریاست را به لاریجانی تحویل داد و به شوخی خطاب به او گفت: آقای رئیس تشریف بیاورید که من اینجا را سالم و آماده تحویل بدهم؛ البته یک مقدار مشکل است.

لاریجانی پس از خوش و بش با اعضای هیأت رئیسه سنی، جایگاه ریاست را تحویل گرفت و پس از یک روز و نیم غیبت از جایگاه ریاست، بار دیگر بر صندلی رئیس مجلس تکیه زد. دبیران منتخب نمایندگان نیز سایر جایگاه‌های هیأت رئیسه را در اختیار گرفتند.

لاریجانی بلافاصله پس از در اختیار گرفتن ریاست مجلس وارد نطق شد. او در سخنان خود از نمایندگان که به او رأی داده‌اند تشکر کرد و بار دیگر بر رفاقت قدیمی با عارف تأکید و از او نیز سپاس‌گزاری و ابراز امیدواری کرد که مجلس در سایه همگرایی به کار خود ادامه دهد.

لاریجانی در سخنرانی نسبتاً طولانی خود که در آن بر اقتصاد و فرهنگ نیز تأکید شده بود، مجلس دهم را به اشتباه مجلس نهم خواند که تعدادی از نمایندگان حاضر در صحن اشتباه او را تصحیح کردند. رئیس مجلس نهم نیز در پاسخ گفت: از بس گفته‌ایم مجلس نهم باز هم همان را گفتیم.

پس از نطق لاریجانی، شعب پانزده‌گانه بررسی اعتبارنامه نمایندگان گزارش جلسات روز گذشته خود را قرائت کردند.

زمانی که سکینه الماسی در پشت تریبون قرار گرفت تا گزارش شعبه خود را قرائت کند سخنان خود را با "به نام خداوند رنگین‌کمان" آغاز کرد؛ استفاده از این نوع ادبیات که در مجلس کم‌سابقه است باعث تعجب حضار شد.

جلسه حساس امروز نمایندگان که ترکیب هیأت رئیسه موقت مجلس را تعیین کرد پس از تذکر محجوب که نهایتاً موفق به مطرح کردن تذکر خود شده بود و سه تذکر دیگر به پایان رسید و قرار است نمایندگان پس از بررسی اعتبارنامه‌ها در روز سه‌شنبه تشکیل جلسه علنی بدهند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها