کد خبر: 335279
تاریخ انتشار :

سردار وحیدی:ایران جزو ۵ کشور برتر جهان در دقت موشکی است/ مذاکره بدون قدرت دفاعی یعنی "مذاکره برای تسلیم"

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مشروح گفت‌وگو با سردار وحیدی را در ذیل بخوانید:

اساسا چرا جمهوری اسلامی و کشوری مثل ایران به موشک نیاز دارند و چرا ایران از بین همه تجهیزات و حوزه های دفاعی همچون جنگنده‌ و غیره، سرمایه‌گذاری اصلی خود را روی موشک‌ها گذاشته است؟

- سردار وحیدی: این موضوع که چه کشوری بر چه سلاحی تاکید داشته باشد به دکترین نظامی آن کشورمربوط می شود. در جمهوری اسلامی با توجه به سیاست بازدارندگی که در قالب دکترین بازدارندگی تعریف می‌شود، باید سلاح متناسب با این دکترین را طراحی کنیم.

طبیعتا یکی از حوزه های مهم دکترین ما در موضوع بازدارندگی رسیدن به قدرت و توانی است که طی آن دشمن خود را قادر و توانا برای حمله نبیند و اگر هم حمله‌ای از سوی دشمن انجام شد، باید آمادگی آن چنان پاسخ کوبنده‌ای را داشته باشد که از حمله کردن و تهاجم پشیمان شود.

*** نقش موشک در بازدارندگی

جمهوری اسلامی در جهت رسیدن به چنین قدرت و توان بازدارندگی بررسی‌های لازم را انجام داده و طبق این بررسی‌ها، موشک به عنوان یکی ازعناصری که می‌توانست نقش لازم را ایفا کند، مورد توجه قرار گرفته است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که سایر ابزارها چنین نقشی را ایفا نمی‌کنند. تقریبا همه بخش‌های دفاعی و تسلیحات به کار گرفته شده در راستای همین دکترین هستند. اما نقش محوری موشک به این خاطر مدنظر است که می‌تواند نقش بهتری را در این حوزه ایفا کند چرا که در این راستا قدرت مقابله دشمن کمتر است.

شما ملاحظه کردید زمانی که حزب الله لبنان شمال فلسطین را بعد از تهاجمات اسرائیل می‌کوبید، یا در غزه راکت‌های حماس شلیک می‌شد به رغم اینکه دشمن صهیونیستی سرمایه‌گذاری زیادی روی گنبد آهنین انجام داده بود، اما نتوانست موفق شود و شاید فقط توانست نزدیک به 20 تا 25 درصد از راکت‌های حماس آن هم راکت‌هایی که پیچیدگی فراوانی نداشتند را نابود کند و این نشان می‌دهد که قدرت مقابله با موشک از طرف دشمن کمتر و ضعیف است البته تاکنون طراحی‌های زیادی داشتند ولی موفق نبوده‌اند.

** "ایران" جزو 5 کشور برتر جهان در دقت اصابت موشک به هدف

امروز جمهوری اسلامی در ابعاد مختلف در این راستا جزو برجستگان و کشورهای مطرح به شمار می‌رود. در واقع اگر بیش از 5 کشور بتوانند موشک‌های بالستیک بسازند حتما ایران جزو آنها است که به این قدرت مهم آن هم با تنوع گسترده دست پیدا کرده است.

به عبارت دیگرمی‌توان گفت این صنعت تقریبا تمام اهداف دفاعی ما را با توجه به خودکفا بودن پوشش می‌دهد و اگر هم کشورهای متخاصمی مثل اسرائیل درصدد مقابله با آن بربیایند این توانمندی برای ما وجود دارد که بلافاصله بتوانیم تغییر فاز دهیم و از تمامی سپرهای آنها عبور کنیم؟

- سردار وحیدی: کاملا اینطور است و به همین دلیل هم است که آنها در رابطه با سپردفاعی هزینه‌های بسیار فراوانی در جهت دفاع از خود (رژیم صهیونیستی) می‌دهند تا اگر تهاجم و تجاوزی صورت گرفت، ایران نتواند پاسخ دهد. این در حالی است که سرمایه‌گذاری‌های وسیع آنها که با همکاری بعضی از کشورهای منطقه و ایجاد پایگاه در این کشورها انجام می‌شود به هیچ‌وجه پاسخگوی خواست آنها نخواهد بود چرا که وقتی ما به اساس یک تکنولوژی دست پیدا کرده‌ایم به راحتی می‌توانیم مطابق با نیازمان تعاریف لازم را داشته باشیم و اگر نیازی به اصلاح هم وجود داشته باشد، این کار را انجام دهیم و هدف‌مان را دنبال کنیم بنابراین آنها به هیچ وجه موفق نخواهند بود.

دشمن برای عقیم کردن توانمندی ایران در حوزه دفاعی ناتوان مانده است. آنها پروژه‌های جدیدی دارند برای اینکه این توانمندی‌های دفاعی به ویژه صنعت موشکی را مقابل بحث‌هایی مثل دیپلماسی و ارتباط بین المللی جمهوری اسلامی قرار دهند و بگویند که این توانمندی‌های دفاعی و به ویژه صنعت موشکی مانع از حضور سطح بالای ایران در مناسبات جهانی و دیپلماسی بهتر برای ایران است، حضرتعالی که سابقه حضور در دولت و وزارت دفاع را داشتید، آیا واقعا توانمندی‌های دفاعی مخل این ارتباط و مناسبات بین‌المللی و پیشبرد اهداف در مذاکرات بین‌المللی است یا نه به عنوان پشتوانه و مکملی می‌تواند به آنها کمک کند؟

- سردار وحیدی: اصولا دیپلماسی نیازمند پشتیبان است. دیپلماسی این نیست که ما جلسه‌ای بگذاریم و با عده‌ای صحبت کنیم، صحبت که تاثیر ندارد. صحبت آن گاه تاثیر دارد که مبتنی بر پشتوانه‌ای قوی باشد. این پشتوانه قوی، پشتوانه قدرت ملی است و در قدرت ملی، قدرت دفاعی، محوری مهم است بنابراین اگر شما قدرت ملی و دفاعی بالایی داشته باشید می‌توانید در مذاکرات حرف بزنید و منافع ملی و کشور و ملت خود را دنبال کنید در غیر این صورت اصولا کسی به شما اهمیت نمی‌دهد. بنابراین دارابودن توانمندی‌های دفاعی نه تنها مخل نیست بلکه تحقق بخش منافع ملی است.

** قدرت دفاعی نداشتیم، در مذاکرات کسی به ما اهمیت نمی‌داد

مگر اینکه کشوری به دنبال این باشد که خود را یکسره تسلیم کند که این مربوط به ایران نمی شود. ایران هیچ وقت منافع کشور و ملت را تسلیم بیگانگان نخواهد کرد. اصلا انقلاب اسلامی شکل گرفت تا ملت، خودشان بر منافع ملی و استقلال کشورشان حاکم باشند و این موضوع اساس انقلاب اسلامی و اساس سیاست خارجی ما در جمهوری اسلامی است.

در هرمذاکره بین المللی و دیپلماسی فعالی، بدون تاکید و توجه بر پشتوانه‌های قوی قدرت ملی اصولا نمی‌شود کاری کرد و دیپلماسی بخشی از قدرت ملی است که در قالب مذاکره جلوه‌گر می‌شود.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها