کد خبر: 336888
تاریخ انتشار :

نمایندگان از مشکلات کشاورزی به حجتی چه گفتند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، محمد مهدی برومندی، نماینده مرودشت طی سخنانی با بیان اینکه کشاورز و کشاورزان نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند، گفت: تامین غذای کشور، امنیت غذایی، اشتغال و... به کشاورز مربوط است و این بخش برای کشور ما حائز اهمیت می‌باشد.

وی با انتقاد از افزایش قیمت محصولات کشاورزی به ویژه خرید تضمینی گندم گفت: البته وزارت جهاد کشاورزی تاکنون تلاش داشته که واردات را ممنوع و حمایت از تولید داخل داشته باشد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس افزود: امروز کشاورزان با مسائل و مشکلات زیادی مواجه هستند و دولت و مجلس باید نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند که ابتدا مدیریت کردن قیمت محصولات از تولید تا مصرف است و دیگر اینکه از تولید در حوزه‌های شیر و سایر محصولات حمایت لازم را به عمل آورند زیرا امروز سه سال است که یارانه به تولیدکنندگان در این بخش پرداخت نشده است.

برومندی اظهار کرد: چرا از محل هدفمندی یارانه‌ها نتوانستیم به کشاورزان یارانه پرداخت کنیم که متضرر نشوند، ما چه حمایتی از کشاورزان داشته باشیم؟

وی همچنین بیان کرد: طی هفته‌ای که سپری شد 3000 هکتار از جنگ‌های پاسارگاد طمعه حریق شد و متاسفانه سازمان جنگل‌ها تجهیزات لازم و حتی بالگرد برای حل این مشکل را در اختیار نداشت. ما باید تمهیداتی اتخاذ کنیم که در یک حادثه 3000 هکتار از جنگ نابود نشود.

به گزارش ایسنا، فرهاد فلاحتی، نماینده مردم قائنات نیز طی سخنانی بیان کرد: زعفران و زرشک دو محصول شهر قائنات است اما متاسفانه هیچ حمایتی از این دو محصول نشده است، حتی یک مرکز تحقیقاتی در قائن راه‌اندازی نشده است.

وی افزود: بیشترین نارضایتی کشاورزان در حال حاضر ملی اعلام شدن اراضی کشاورزی مردم است که باید نسبت به آن اقدامات لازم انجام شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس در ادامه اظهار کرد: کمربند سبز امنیتی که مرز کشور ما و افغانستان بوده و یک پروژه مهم به شمار می‌رود در حال حاضر ناقص مانده و باید مورد رسیدگی قرار بگیرد.

براساس این گزارش، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان نیز در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه در کشور علی‌رغم قدمت تاریخی کشاورزی هیچ گاه شاهد کشاورزی پیشرفته نبوده‌ایم، گفت: کشاورزی در اکثر مناطق به صورت سنتی اجرا می‌شود که باعث هدررفت آب و زمین است و ما نمی‌توانیم بهره‌وری خوبی از زمین‌های کشاورزی داشته باشیم.

این نماینده مجلس افزود: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و همچنین عدم برنامه‌ریزی برای صادرات محصولاتی که امکان تولید آنها در کشور وجود دارد از جمله موضوعاتی است که باید هرچه سریعتر در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

موسوی لارگانی همچنین به تفاوت قیمت بین مزرعه و خرید محصول اشاره کرد و گفت: از وزیر باتجربه جهاد کشاورزی انتظار داریم که طرح‌های مهمی مانند خودکفایی محصولات راهبردی را به سمت و سوی مناسب هدایت کند.

همچنین حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان نیز به مشکل کم‌آبی کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین مساله در کشاورزی تناسب الگوی کشت است که باید هرچه سریعتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با تاکید بر توجه به مساله توسعه روستایی گفت: متاسفانه بحث توسعه روستایی کمرنگ شده است و ما اگر می‌خواهیم کشاورزان به جای اصلی‌اش برگردد باید به بحث توسعه روستایی بپردازیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر توجه به محصولات تراریخته و اولویت قرار گرفتن آنها اظهار کرد: در قانون رفع موانع تولید چندین بند مربوط به کشاورزی بوده است که باید مورد توجه این وزارتخانه نیز قرار گیرد.

مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس دیگر نماینده‌ای بود که طی سخنانی به آماری از واردات گندم از سال 92 اشاره کرد و گفت: در سال 92، دو میلیون و 900 هزار تن، سال 93، 6000 تن، سال 94 ، 8 میلیون تن و سال 95 نیز پیش‌بینی 10 میلیون تنی شده است.

وی همچنین آمار واردات برنج اشاره کرد و گفت: سالانه 400 هزار تن واردات انجام می‌شود حتی به بهانه محصولات وارد شده تا دو و سه میلیون تن هم وجود دارد. آقای وزیر به بنده اختیار دهید و حکمی بزنید تا این مساله را مدیریت می‌کنم.

لاهوتی همچنین به وضعیت چای نیز اشاره کرد و گفت: 50 هزار تن تولید چای در کشور وجود داشته اما امروز به 15 هزار تن رسیده است. حتی زمین‌های کشاورزی تغییر کاربری پیدا کرده و تبدیل به ویلا شده و همان کشاورزی اکنون سرایدار آن ویلاها هستند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها