کد خبر: 340321
تاریخ انتشار :

جلیلی می تواند در انتخابات 96 موفق شود؟/ 3 اهرم کمک به دیپلمات سابق در کارزار انتخابات!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، زمزمه‌های حضور سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از همان روزهایی شروع شد که اصولگرایان نتوانستند به وحدت مورد نظر برای انتخابات دست پیدا کنند و در نهایت هر کدام به یک بخشی از کاندیداها رای دادند و شکست را در برابر ائتلاف اصلاحات و اعتدال گرایان پذیرفتند. بدون شک خودخواهی سیاسی جریان پایداری و روسای آن در این شکست تاثیر فراوانی داشت و امروز این جماعت نگران تکرار شکست های سال 92 و 94 هستند.

رویا و کابوس یک حضور

برخی اظهارات از حضور دوباره جلیلی برای شرکت در انتخابات سال 96 خبر می دهد. اتفاقی که می تواند وضعیتی بدتر از سال 92 برای اصولگرایان رقم بزند. سعید جلیلی که تنها رزومه وی ریاست تیم هسته‌ای و مدیریت بخشی از وزارت امور خارجه است، سعی دارد تا به واسطه حمایت اصولگرایان، احمدی نژاد و پایداری‌ها بتواند به ریاست ساختمان پاستور برسد.

جلیلی سال 92 که با حمایت‌های بسیاری از سوی جناح‌های همسو با خود وارد رقابت شده بود هیچ گاه گمان نمی‌کرد که سبد رای 4 میلیونی را داشته باشد.

بسیاری معتقدند که جلیلی همان احمدی‌نژاد است و این دو همانند دو خط موازی در راستای هم قرار دارند و تفکراتی شبیه به هم. بسیاری معتقدند که در سال 92 حامیان محمود احمدی‌نژاد رای خود را به نزدیک ترین فرد به تفکرات او دادند تا شاید جلیلی به قدرت برسد ولی اوضاع خراب تر از آنچه فکر می کردند بود.

راهبرد وحدت حبابی

این‌روزها که بازهم حرف از آمدن سعید جلیلی به میدان رقابت است، بسیاری از جمله خود جلیلی معتقد است که اصولگرایان در سال 96 دیگر حتما از این دوگانگی دست می‌کشند و به یک وحدت می‌رسند، وحدتی که اگر وجود داشت شاید نتیجه دو انتخابات گذشته را به نفع آنها تغییر می‌داد.

اصولگرایان بر این باورند که بتوانند به یک وحدت حداکثری دست پیدا کنند و در رقابت سال آتی برنده میدان باشند اما،برخی از کارشناسان می گویند که اصولگرایان بعید است که در کمتر از یک سال باقی مانده تا انتخابات هم بتوانند به وحدت برسند زیرا پس از فوت آیت‌الله مهدوی‌کنی و عسگر اولادی کسی نتوانسته است اصولگرایان را در زیر یک چتر جمع کند و به نوعی برایشان پدری کند. به همین دلیل آنها در رقابت سال آینده نیز نمی‌توانند بر روی یک گزینه اجماع کنند.

چه مولفه ای به جلیلی کمک میکند؟

اما به عقیده کارشناسان اکنون شرایط برای جلیلی فرق کرده است و قصد دارد با قدرت بیشتری در انتخابات شرکت کند. اما چه دلایلی می توانند قدرت او را به یک باره افزایش دهد؟ نخستین موضوع این است که آیا اقدامات دولت روحانی کمک حال اوست؟ همچنین از سویی نیز امیدواری از وحدت اصولگرایان و بدعهدی آمریکا در قبال برجام را می‌توان از دلایل دوم و سوم حضور جلیلی در عرصه انتخابات دانست؟

برخی از اصولگرایان معتقد هستند، سعید جلیلی همانند قالیباف و احمدی‌نژاد تحرکات انتخاباتی خود را شروع کرده است اما نسبت به دو چهره دیگر، اقبالی به سعید جلیلی در میان مردم وجود ندارد. پایداری‌ها و آیت‌الله مصباح که در حمایت از سعید جلیلی در دوره قبل نقش کلیدی ایفا کردند، اکنون اما بعید به نظر می‌رسد جلیلی بخواهد به آنها دلگرم شود، زیرا نه پایداری‌ها دیگر جایی در قدرت و راس آن مجلس دارند و نه آیت‌الله مصباح توانست رای مردم را برای مجلس خبرگان به دست بیاورد؛ بنابراین نه مردم به این دو گزینه به طور حتم نه به جلیلی است.

البته در عالم سیاست ایران هر اتفاقی امکان وقوع دارد و شاید اصولگرایان به شروطی که برای روحانی تنظیم کرده اند دست پیدا نکنند، برای ماندن در قدرت و تسویه حساب با جریان رقیب دست به هر اقدامی بزنند و همگان برای رسیدن به اهداف جناحی و نه سود ملی، به گزینه پایداری ها رو بیاورند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها