کد خبر: 341296
تاریخ انتشار :

چرا اردوغان به دنبال بهبود روابطش با پوتین است؟/ فارن پالیسی: ترکیه نمی‌خواهد از ایران عقب بماند

چرا اردوغان به دنبال بهبود روابطش با پوتین است؟/ فارن پالیسی: ترکیه نمی‌خواهد از ایران عقب بماند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز به نقل از فارن پالیسی، تلاش ترکیه برای نزدیکی به روسیه، همان کاری که هفته گذشته با اسرائیل انجام داد، بخشی از برنامه های آنکارا برای تقویت جایگاه این کشور در منطقه ای است که با جنگ داخلی سوریه و گسترش ایران شیعه همراه است.

همانند آشتی ترکیه با اسرائیل، روابط بهتر این کشور با روسیه می تواند آغازی برای شروع مجدد پروژه های انرژی متوقف شده در این کشور باشد، از پروژه های عظیم خط لوله گاز طبیعی تا نیروگاه هسته ای 20 میلیارد دلاری.

حملات انتحاری تروریستی خونبار در فرودگاه اتاتورگ استانبول، که باور تحلیلگران از سوی داعش صورت گرفت و 44 کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، نیاز ترکیه برای بازسازی روابط شکننده اش با هدف تقویت امنیت داخلی اش تاکید کرد.

سونر کاگپاتی، مدیر مرکز ترکیه ای تحقیقات سیاست های خاورمیانه در واشنگتن، می گوید: معتقدم حملات استانبول نیاز ترکیه برای عادی سازی روابط این کشور را افزایش داد.

روابط میان ترکیه و روسیه نوامبر گذشته پس از حمله دو جنگنده ترکیه هواپیمای روسی را که حریم هوایی این کشور در نزدیکی سوریه را نقش کرده بودند، ساقط کردند؛ این در حالی است که دو کشور 2 سال گذشته با توافقنامه های انرژی چندین میلیارد دلاری، در حال تبدیل به شرکای استراتژیکی بودند.

از آن زمان، محدودیت های روسیه بر تجارت و مسافرت به اقتصاد ترکیه ضربه زد و پروژه های انرژی در این کشور را متوقف کرد و ارتش ترکیه از شمال سوریه خارج شد، جایی که گروه تروریستی داعش بر مناطق بسیاری تسلط دارد.

هفته گذشته اما ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک نامه عذرخواهی برای ولادیمر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره سقوط جنگنده این کشور نوشت و 2 روز پس از ان روسیه با لغو محدودیت های مسافرتی به ترکیه به این نامه پاسخ داد. این اقدام دو کشور را در مسیر بهبود روابط قرار داد، انکارا همچنین هفته گذشته پس از 6 سال همین روند را در قبال اسرائیل انجام داد. اردوغان صلح با روسیه و اسرائیل را برای همه کشورها (برد-برد) توصیف کرد.

نیروی محرک پشت پرده فشارهای دیپلماتیک آنکارا اما وضعیت از هم پاشیده شده امنیتی در خاورمیانه و نیاز به گردهم امدن کشورهای همفکر و با ثبات است که می توانند به عنوان شرکای عملی در مبارزه با عملیات های تروریستی در سراسر منطقه عمل کنند.

جنگ داخلی سوریه در 5 سال گذشته، پناهگاه امنی را برای گروه های تروریستی ایجاد کرد که بارها اهداف نرمی را در ترکیه و دیگر کشورهای جهان از جمله اروپا را هدف قرار داده اند. این جنگ همچنین ترکیه و دیگر کشورهای اروپا و خاورمیانه را با موجی از آوارگان سوریه مواجه کرد.

در همین زنمان، ایران از سال ها تحریم اقتصادی و انزوای بین المللی رها پیدا کرد و این موضوع به تلاش های این کشور برای بازسازی رهبری خود در منطقه با مقابله با عربستان سعودی و اسلام سنی کمک کرد.

تهران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ این کشور حمایت می کند و از گروه های یمنی که در این کشور علیه عربستان مبارزه می کنند حمایت می کند، در زمان مشابه، ایران تمام وقت درحال کار برای بازسازی صنعت نفت خود و بازگرداندن آن به روزهای طلایی خود با گسترش تولید و صادرات آن که در تقابل و چالش مستقیم با رهبری عربستان سعودی در اوپک است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها