کد خبر: 343644
تاریخ انتشار :

کمپین انتخاباتی احمدی‌نژاد با حلقه‌ای از مردان پرحاشیه

کمپین انتخاباتی احمدی‌نژاد با حلقه‌ای از مردان پرحاشیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، «لیبرالیسم خیلی انسان را کوچک می‌داند و او را حقیر می‌شمارد. عزت انسان را مخدوش می‌کند. یا اگر انسان صد درجه عزت داشت او ده درجه عزت قائل شده است.» این سخنان انتخاباتی است. درست است که ظاهر انتخاباتی ندارد اما مردی آنها را به زبان رانده که این روزها همه تحرکاتش انتخاباتی تلقی شده و پیش‌تر هم به این کلی‌گویی‌ها معروف بود. او می‌خواست مشکلات تمامی جهان را حل کند و از بیان طرح‌ها و ایده‌های کوچک پرهیز داشت. گویی او در همین دورانی که به اذعان تحلیلگران دوران آماده سازی برای بازگشت دوباره به سیاست است باز هم ابایی ندارد که خود را در قالب همان مردی که به دنبال مدیریت جهانی بود برای مردم بازتعریف کند.

اویی که اطرافیانش به «معجزه هزاره سوم» از او یاد می‌کردند اما این معجزه هم اکنون پرونده‌های مفتوحی در قوه قضائیه دارد. محمود احمدی‌نژاد البته حاضر نشده برای دفاع از خودش به دستگاه قضا پا بگذارد. پرونده‌اش هم مبهم است و تنها گفته شده مربوط به شکایات کمیسیون اصل نود مجلس هشتم از اوست.

با چنین پرونده‌هایی او همچنان تصمیم دارد اولین رئیس جمهور ایران باشد که سه دوره انتخاب می‌شود و رفت و آمدهای انتخاباتی این روزهایش در همان مسیر تعبیر می شود. به گفته داوود احمدی‌نژاد، «برادرش حتما برای این دوره کاندیدا می‌شود». اما هنوز معلوم نیست اصولگرایان از او حمایت می‌کنند یا کاندیدایی برابر او و حسن روحانی قرار می‌دهند.

در این زمینه برخی اصولگرایان دعا می‌کنند روزی نرسد که مجبور شوند از او احمدی‌نژاد حمایت کنند، محسن کوهکن،‌ عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری از این دسته است. اما برخی دیگر تنها خط قرمز را همراهی او با اسفندیار رحیم مشایی عنوان می‌کنند، احمد سالک کاشانی از این دسته است. به نظر می‌رسد که این اتفاق در ظاهر افتاده است و در نشست‌های احمدی‌نژاد ردی از مشایی به چشم نمی‌خورد.

دو سال پیش داوود احمدی‌نژاد گفته بود که «به نقل از یکی از نزدیکان محمود شنیده که او بقایی و مشایی را دک کرده است»، اما خود داوود تحلیل می‌کند که «من باورم نمی‌شود». دست‌کم در مورد بقایی این تحلیل درست از کار درامده است،‌ او که با قید وکالت آزاد است، در نشست‌ها و برنامه‌های سخنرانی احمدی‌نژاد حضور پررنگی دارد.

چه کسانی جای خالی مشایی را پر می‌کنند

اگر تصاویر اینستاگرام محمود احمدی‌نژاد که خبر دیدارهای او را منتشر می‌کند و تبدیل به رسانه‌ای برای او شده است، را بررسی کنیم، تصاویر افرادی همچون حمید بقایی، مجتبی ثمره‌هاشمی، علی اکبر جوانفکر و مهدی کلهر دیده می‌شود. همچنین بررسی سایت دولت بهار و کانال‌های تلگرامی خبر از فعالیت مرتضی تمدن و عبدالرضا داوری می‌دهد.آنچنان که می‌‌توان تحلیل کرد که حلقه فکری و اجرایی نزدیک به احمدی‌نژاد را این روزها این افراد تشکیل می‌دهند تا او جای خالی یار دیرینش را حس نکند،‌ یاری که از رابطه آنها قصه‌ها گفته شده اما امروز دست‌کم روی پرده ظاهر نشده است.

البته احمد سالک نقل می‌کند که احمدی‌نژاد گفته با مشایی وارد می‌شود،‌ کسی که حتی برای دوره پیش تایید صلاحیت هم نشد. این ادعا را هنوز عکس‌ها تایید نمی‌کند.

ثمره هاشمی در کنار احمدی نژاد

حمید بقایی و علی اکبر جوانفکر در میان جمعیت

مهدی کلهر در کنار احمدی نژاد

البته در کنار اینستاگرام، برای شناختن حلقه یاران احمدی نژاد می توان حکم های اخیر او را نیز مبنا قرار داد. احمدی نژاد به تازگی در احکامی جوانفکر، شیخ الاسلامی و بقایی را به عنوان مشاور رسانه ای، مسئول دفتر و معاون پشتیبانی و امور اجرایی خود برگزیده است. همچنین مجتبی ثمره هاشمی، معاون ارتباطات مردمی او شده است.

مشاوری با موهای بلند و معترض به سیاه بودن چادر زنان

احمدی‌نژاد و نزدیکانش مانند سال 84 برای مردم ایران ناشناخته نیستند و اکنون نیز برخی افرادی که دور او جمع شده‌اند، پرونده‌های باز و بسته‌ای دارند که صلاحیت آنها را برای فعالیت در عرصه انتخابات و در صورت پیروزی، پست گرفتن، با تردید همراه می‌کند.

برخی از نزدیکان او سابقه زندان دارند اما برخی بدون اینکه چنین سابقه‌ای داشته باشند، جنجالی هستند. مهدی کلهر از دسته دوم است. او که زمانی مشاور مطبوعاتی احمدی‌نژاد بود، نسبت به سیاه بودن چادر زنان معترض است یا جبهه رفتن جوانان را تحت تاثیر فیلم‌های وسترن آمریکایی می‌داند. زمانی نیز پناهنده شدن دخترش به آلمان خبرساز شده بود.

مرد پشت پنهان حلقه احمدی نژاد همچنان چراغ خاموش است

مجتبی ثمره‌هاشمی‌ را نیز مرد پشت پرده بسیاری از تصمیمات رئیس جمهوری سابق می‌دانند. ثمره‌هاشمی که همکلاسی احمدی‌نژاد در دوران دانشجویی بوده، رابط او و آیت الله مصباح یزدی می‌خوانند. همچنین بسیاری از اقدامات ابتکاری و بحث برانگیز احمدی‌نژاد همچون نامه‌های خارجی محمود احمدی‌نژاد از جمله نامه به جرج بوش و آنگلا مرکل به توصیه او انجام شده‌است. نفوذ او در حدی است که مجله نیوزویک در شماره اول ژوئن ۲۰۰۹ ثمره‌هاشمی را به عنوان یکی از بیست شخصیت تأثیرگذار ایران انتخاب کرد.

حسین شیخ الاسلام وزیر کار دولت دهم نیز با یکشنبه سیاه مجلس گره خورده است. حاشیه ای که سیاه ترین روز مجلس نهم را رقم زد و البته نقطه ای تاریک در پرونده دولت داری احمدی نژاد شد. شیخ الاسلام آن روز از کرسی وزارت عزل شد ولی بر کرسی مردان مورد وثوق احمدی نژاد تکیه زد. رفاقتی که هنوز هم ادامه دارد.

بقایی؛ یک همزاد جنجالی برای مشایی

حمید بقایی اما از جنجالی ترین های حلقه نزدیکان به مرد سابق پاستور است. او که پیش‌تر معاون اجرایی رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری بود اکنون برچسب یک زندانی را هم همراه خود دارد وحتی با قید ضمانت آزاد است. در سال 90 زمزمه بازداشت بقایی مطرح شده بود اما در آن زمان هیچ منبع رسمی بازداشت رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را تایید نکرد. اما در سال گذشته این امر محقق شد. غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ عنوان کرد حمید بقایی که قرار بازداشت برایش صادر شده، از این تاریخ تحت بازداشت قرار می‌گیرد. بقایی البته در تاریخ ۲۸ دی همان سال، با تبدیل قرار بازداشت به کفالت، آزاد شد. دلیل بازداشت چندماهه وی نامشخص است اما سخنان رئیس هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری حکایت از آن دارد که معاون احمدی‌نژاد پرونده قطوری از تخلفات مالی دارد؛ پرونده‌ای که به قول اشرفی اصفهانی شاید سال‌ها زمان ببرد تا ابعاد آن مشخص شود. محمد اشرفی اصفهانی در افشاگری خود، به نقل از یک مقام مسئول امنیتی تأکید کرد که بقایی اموالی را از کشور خارج کرده و نزدیک به 10 کشور خارجی سرمایه‌گذاری کرده است.

سخنان اشرفی اصفهانی در سال گذشته را چند روز پیش نماینده مردم رشت در مجلس نیز تایید کرد و گفت توسط بقایی 20 هزار میلیارد تومان از کشور خارج شده است. البته وکیل بقایی از جعفرزاده ایمن آبادی خواست ادعای خود را ثابت کند وگرنه به اتهام افتراء و نشراکاذیب شکایت می‌کند.

شخص بقایی اما راه دیگری را پی گرفته تا این ماجرا به صدر اخبار نیاید. او ماجرای «پاداش نجومی» اسحاق جهانگیری را مطرح کرده و با اینکه پیش‌تر سیمان تهران آن را واقعی ندانسته و تکذیب کرده است،‌ اما بقایی به معاون اول روحانی نامه‌ای نوشته و از او خواسته تا هر چه زودتر اموال را به بیت‌المال برگرداند.»

یک مشاور رسانه ای جنجالی در حلقه جنجالی یاران احمدی نژاد

علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی و رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد و مدیر موسسه ایران در آن دوران بود. او در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۰، به دلیل «چاپ مطالب خلاف موازین اسلامی» به شش ماه و «انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی» به شش ماه دیگر و در مجموع به یک سال زندان و همچنین سه سال محرومیت از فعالیت‌های مطبوعاتی محکوم شد.

از دیگر دلایل محکومیت جوانفکر، مصاحبه او با روزنامه اعتماد درباره عملکرد قوه قضائیه و سخنان دادستان کل کشور و توهین به حجاب اسلامی در ویژه‌نامه خاتون اعلام شد. جوانفکر در روز ۳۰ آبان ۱۳۹۰ یک نشست مطبوعاتی در موسسه مطبوعاتی ایران برگزار و اظهارات خود در گفتگو با روزنامه اعتماد را تکرار و به حکم صادر شده اعتراض کرد. ماموران امنیتی دادستانی تهران اما در همان روز به ساختمان موسسه مطبوعاتی ایران رفته و جوانفکر را بازداشت کردند.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و هفتم دی ماه سال گذشته جلسه دادگاه علی‌اکبر جوانفکر مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا و سه خبرنگار پیشین روزنامه ایران به صورت غیرعلنی برگزار شد و در نهایت جوانفکر به ۹۱ روز حبس تعزیری محکوم شد. البته وکیل او به این حکم اعتراض کرده است.

ماجرای تمدن و پرونده بیمه ایران

مرتضی تمدن، استاندار سابق تهران یکی از متهمان رسمی ‌اختلاس در بیمه ایران بود. معاون سابق فنی و عمرانی استانداری تهران گفته ۱۵میلیون تومان از مبالغی را که به طور غیرقانونی دریافت کرده، به مرتضی تمدن پرداخت کرده است. مرتضی تمدن در واکنش به اتهامات مطرح شده در جریان دادگاه رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران، مدعی شد که همه این موارد به زمان پیش از تصدی او در سمت استاندار تهران، یعنی به زمانی مربوط می‌شود که کامران دانشجو استاندار بود.

رضایت ناطق و آزادی داوری

عبدالرضا داوری قائم مقام مدیرعامل ایرنا و رئیس صندوق بازنشستگی مس کشور بوده است. او اکنون به لحاظ تبلیغاتی حمایت تمام و کمالی از رئیس جمهوری پیشین دارد. داوری اگرچه پرونده مالی ندارد اما یک بار در سال93 به اتهام نشر اکاذیب و انتساب دروغ به مسئولان دستگیر و سپس تبرئه شد. او در همان سال اتهاماتی به ناطق نوری و خانواده‌اش در فیس بوک نوشت، و با شکایت ناطق نوری به 3 سال حبس محکوم شد. اما داوری در نامه‌ای از ناطق، طلب حلالیت و رضایت و بخشش کرد که با پاسخ مثبت ناطق نوری مواجه شد.

اصولگرایان و خط قرمزی به نام یاران احمدی نژاد

این روزها که بازار رقیب تراشی برای حسن روحانی در سال 96 پررونق است، این احتمال قوی به نظر می سد که احمدی نژاد نیز یک پای ثابت انتخابات سال آینده باشد، در این میان گرچه اصولگرایان در حمایت کردن یا نکردن از رییس دولت سابق یکی به نعل و یکی به میخ می زنند و با اما و اگر از این امر سخن می گویند اما یک ابهام بزرگ برای اصولگرایان درباره احمدی نژاد، همان اسفندیار رحیم مشایی معروف است. مردی که گرچه این روزها در اطراف احمدی نژاد رویت نمی شود ولی رییس جمهور سابق در همه 3 سال گذشته به مثابه 8 سال دوران حضورش در پاستور حاضر نشده است که از مشایی اعلام برائت کند.

اما سوی دیگر ماجرای احمدی نژاد با اصولگرایان شاید در همین حلقه امروزی باشد که در اطراق او جمع شده اند، مردانی که هر یک پرحاشیه هستند و جنجالی. گرچه نمی توان آنها را در ردیف کسی چون مشایی قرار داد اما نه پرونده های قضایی بقایی و جوانفکر قابل اغماض و چشم پوشی هستند نه جنجال آفرینی های کلهر و تمدن. چهره هایی که هریک می توانند تبدیل به خط قرمز اصولگرایان برای انتخابات آینده شوند.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها