کد خبر: 346283
تاریخ انتشار :

نخستین مرحله انتخابات برای تعیین دبیر کل سازمان ملل محرمانه برگزار می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، نخستین نظرسنجی رسمی برای انتخاب جانشین بان کی مون امروز پنجشنبه پشت درهای بسته برگزار می شود.
بر اساس تصمیم این شورای 15 نفره، نتایج این انتخابات این بار محرمانه باقی خواهد ماند؛ بر خلاف 15 سال پیش که نتایج آن رسانه ای شد و بان کی مون به ریاست بالاترین مقام دیپلماتیک جهان درآمد.
"کورو بشو"، سفیر سازمان ملل در ژاپن و ریاست دوره ای این شورا، روز گذشته تصریح کرد که این انتخابات پشت درهای بسته انجام خواهد شد و جزئیات دیگری نخواهد گفت.
با توجه به منشور سازمان ملل متحد، دبیر کل این سازمان توسط مجمع عمومی شامل 193 عضو و توصیه شورای امنیت انتخاب می شود. در عمل، این بدان معناست که 5 عضو این سازمان - شامل آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه - در برابر نامزدها حق وتو دارند.
بر حسب سنت، دبیر کل این سازمان میان کشورهای از آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین به صورت چرخشی انتخاب شده است. اکنون کشورهای اروپای شرقی از جمله روسیه می گویند نوبت آنهاست.
تاکنون یک زن نیز هیچ گاه به سمت دبیر کلی این سازمان انتخاب نشده است و گروهی متشکل از نمایندگان 56 کشور برای انتصاب نخستین دبیر کل زن این سازمان در تلاش هستند.
12 نامزد نهایی ریاست این سازمان شامل 6 مرد و 6 زن هستند - 8 نامزد از اروپای شرقی، 2 نامزد از آمریکای لاتین، یک نامزد از غرب اروپا و یک نامزد از منطقه آسیا و اقیانوسیه.
انتخابات نهایی این سازمان اوایل ژانویه سال آتی برگزار می شود.
منبع: میزان

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها