کد خبر: 351977
تاریخ انتشار :

چرا مسلمانان جذب داعش می‌شوند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، آسوشیتدپرس بر اساس شهادت های مطرح شده در دادگاهها و مصاحبه با افراد، گزارش داد افرادی که در اروپا و مناطق دیگر جهان، جذب داعش می شوند، عمدتا هیچ آگاهی از اسلام ندارند.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارشی با عنوان 'چرا داعش خوشحال است که اکثر اعضای آن چیزی از اسلام نمی دانند'، نوشت: گروه تروریستی داعش در فرم عضویت خود، از اعضای جدید می خواهد سطح شناخت خود را از اسلام از شماره یک تا سه مشخص کنند . اعضای جدید داعش که در سالهای گذشته در مکانی مرزی بین ترکیه و سوریه این فرم ها را پر کرده اند، تا حد زیادی از اسلام جاهل و ناآگاه بودند و این بهترین وضع برای داعش است.

تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس از هزاران سند درز کرده است، داعش نشان می دهد اکثر نیروهای این گروه از روزهای اول شکل گیری داعش آگاهی و دانش کمی از اسلام داشتند.

بنا بر این اسناد که تارنمای یک گروه مخالف سوری به نام «زمان الوصل» به آنها دست یافته و با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته است، 70 درصد از اعضای داعش در فرم عضویت در این گروه، در مورد آشنایی با اسلام گزینه سوم را انتخاب کرده اند که نشان می دهد تنها آشنایی ابتدایی با شریعت داشته اند. حدود 24 درصد نیز گزینه آشنایی متوسط و تنها 5 درصد گزینه آشنایی پیشرفته با اسلام را انتخاب کردند.

این جهل اعضای داعش برای این گروه تروریستی بسیار خوشایند است، زیرا به داعش اجازه می دهد تفسیر افراطی خود را برای گسترش قلمرو و کشتار به اعضا تحمیل کند.

** گروندگان جدید به داعش، از شرابخواران فرانسوی تا خریداران کتاب اسلام به زبان ساده

هنگامی که تلاش داعش برای جذب نیرو در سالهای 2013 و 2014 به اوج رسیده بود، پیروان معمولی این گروه شامل گروهی از افراد فرانسوی بودند که با ماموران جذب نیروی داعش در کشور خود به مشروب فروشی می رفتند. یک اروپایی دیگر عضو داعش اعلام کرده بود که همجنسگراست و دو انگلیسی عضو داعش نیز از سایت آمازون سفارش خرید کتاب «اسلام به زبان ساده» را داده بودند، تا به زعم خود برای جهاد در سوریه آماده شوند.

یک اروپایی 32 ساله عضو داعش که خواست نامش ذکر نشود، به آسوشیتدپرس گفت: هنگامی که در فرم عضویت از من سوالاتی پرسیدند مانند اینکه 'وقتی مردی باید چه کسی را صدا کنیم؟' فهمیدم که اشتباهی به آنجا رفته ام.

این عضو سابق داعش که در سال 2014 به سوریه رفته بود، می گوید داعش فیلم های تبلیغاتی درباره اسلام برای اعضای جدید پخش می کردند و برخی امامان جماعت در بازدید از این اماکن مدام از شهادت تجلیل می کردند. اعضای جدید که آموزشی دینی ندیده و دور از خانه بودند، در موقعیتی نبودند که بخواهند درباره این حرف ها قضاوت کنند.

«کریم محمد عگاد» جوان اهل شهر استراسبورگ فرانسه که در سال 2013 به همراه برادر کوچکتر و هشت تن از دوستانش به سوریه رفته بود، در دادگاه گفت: باورهای دینی من هیچ ارتباطی با رفتن من به سوریه نداشت. وی در پاسخ به سوال قاضی دادگاه درباره (میزان) شناخت او از شریعت اسلامی و اینکه داعش چگونه آن را اجرا می کند، پاسخ داد: من دانش لازم را برای پاسخ به این سوال ندارم.

«رضوان طاهر» یکی از دوستان او نیز در پاسخ به سوال قاضی در باره اینکه آیا سر بریدن با اسلام سازگار است، از جواب قطعی طفره رفت و گفت: من اختیار پاسخ به این سوال را ندارم.

«پاتریک اسکینر» افسر سابق سازمان سیا با تجربه درباره سازمان های افراطی در خاورمیانه می گوید: اکثر کسانی که با داعش بیعت می کنند، در پی حس تعلق، حس سوء شهرت و حس هیجان هستند.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها