کد خبر: 352592
تاریخ انتشار :

پرونده ای برای استقرار بمب افکن های روسیه در ایران برای اولین بار/ پیام تهران و مسکو به واشنگتن چیست؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم جنگنده های روسیه برای حمله به اهداف خود از یک پایگاه نظامی در ایران استفاده می کنند، موضوعی که برای نخستین بار از سوی رسانه های خارجی در قالب یک ادعا مطرح و پس از آن با تایید مقامات تهران و مسکو رو به رو شد.

روسیه و ایران که دوران جدیدی را در تاریخ روابط دو کشور تجربه می کنند متحدان بشار اسد در سوریه هستند و بر سر مبارزه با تروریسم در سوریه به توافق رسیده اند. واشنگتن اما به این اتحاد و توافق روی خوش نشان نداده است و آن را مایه شرمساری خواند.

به اعتقاد تحلیلگران در این بین مسکو و تهران قصد دارند با همراهی ترکیه نفوذ سیاسی خود را در خاورمیانه به رخ واشنگتن می کشند و برای تقابل تمام قد با شورشیان و تروریست ها در منطقه دست به ائتلاف می زنند. اقدامی که می تواند در غیاب واشنگتن در تحولات سوریه پیام ویژه را برای کاخ سفید ارسال کند.

در ادامه نگاهی داریم به مهمترین حواشی پیرامون استقرار جنگنده های روسیه در پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مواضع تروریست ها در شمال و شرق سوریه.

روسیه: آمریکایی‌ها قطعنامه۲۲۳۱را بخوانند

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با اشاره به انتقاد وزارت امور خارجه آمریکا از پرواز بمب افکن های روسی از پایگاه هوایی همدان برای سرکوب تروریست ها در سوریه گفت که طرف آمریکایی باید «آگاهی خود را از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت افزایش دهد».

به گزارش نامه نیوز، ژنرال ایگور کوناشنکوف امروز (چهارشنبه) گفت: وظیفه نداریم وزارت امور خارجه آمریکا را نصیحت کنیم، اما مجبوریم توصیه کنیم که با منطق و دانش، اسناد پایه حقوق بین الملل را بررسی کنند.

اسپوتنیک به نقل از سخنان وی نوشت: همچنین طرف آمریکایی آگاهی بیشتر از قطعنامه شورای امنیت را آغاز کند که در آن دریافت اجازه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای فروش، تحویل یا استفاده از هواپیماهای جنگی درون ایران مورد اشاره قرار گرفته است.

کوناشنکوف گفت: ضمنا به نمایندگان وزارت امور خارجه (آمریکا) بار دیگر توصیه می کنم با مداد در نقشه علامت بزنند و برای خود مشخص کنند که سوریه کشوری مستقل است. وی همچنین به نبود قطعنامه شورای امنیت یا توافق آمریکا با مقامات سوریه برای اجازه بمباران سوریه اشاره کرد.

نیویورک تایمز: استقرار بمب افکن های روس در ایران خطرناک است!

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» در این گزارش مدعی شد که استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی ایران بهبود روابط مشکل‌دار روسیه و آمریکا را به تعویق می‌اندازد و آن را بیش از پیش پیچیده می‌کند.

بنابر این گزارش، نیویورک‌تایمز در تحلیلی به استفاده جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان ایران برای حمله به مواضع گروه های تروریستی تکفیری القاعده و داعش در سوریه اشاره کرد و نوشت که روسیه روز سه‌شنبه (دیروز) ناوگانی از بمب‌افکن‌های خود را از پایگاه هوایی ایران به سمت سوریه اعزام کرده و به اولین ارتش خارجی تبدیل شد که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون با استفاده از خاک ایران عملیات انجام می‌دهد. طبق این گزارش، استفاده روسیه از این پایگاه که با حمایت واضح و روشن ایران صورت گرفته است، ظاهراً بهبود روابط مشکل‌دار روسیه و آمریکا را به تعویق می‌اندازد یا اینکه بیش از پیش آن را پیچیده می‌کند. روسیه و آمریکا در خصوص چگونگی پایان دادن به درگیری‌های سوریه با یکدیگر همکاری دارند.

روزنامه نیویورک‌تایمز ادامه داد، گرچه مقامات آمریکایی می‌گویند که از همکاری نظامی روسیه-ایران بهت‌زده نشدند، اما ظاهراً از این قضیه متعجب شده‌اند و هیچ اطلاعات محکمی در خصوص نیات کرملین در این باره ندارند. مارک تونر معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران واشنگتن در اینباره گفت: «من فکر می‌کنم که ما همچنان در تلاش برای ارزیابی دقیق آنچه که آنها انجام داده‌اند، هستیم». طبق این گزارش، این اقدامات روسیه، خواه دائمی یا موقت باشد، روسیه را قادر می سازد تا قدرت مانور و تاثیر گذاری بیشتری در عرصه بحران در سوریه داشته باشد و انعطاف‌پذیری نظامی بسیار بیشتری به مسکو می‌دهد.

بروجردی: پرواز هواپیماهای روسی از همدان بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرواز هواپیماهای روسی از پایگاه نوژه بر را بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی خواند.

علاءالدین بروجردی با اشاره به موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه که در پایگاه نوژه همدان رخ می دهد پرواز هواپیماهای روسیه است که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همکاری های چهارجانبه ایران، روسیه سوریه و عراق است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این همکاری در راستای توسعه هدف جمهوری اسلامی برای مبارزه با تروریسم است، ادامه داد: این همکاری با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می شود و مغایرتی با قانون اساسی ندارد چرا که پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسی شده و نه جنگده ای در پایگه نوژه مستقر شده است.

وی گفت: تنها اقدامی که صورت می گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می شود جنگده های روسی برای دریافت سوخت در چارچوب همکاری های دوجانبه و چهار جانبه از این پایگاه استفاده کنند که در این چارچوب همکاری ها کاملا منطقی است.

واکنش تند رسانه‌های غربی به استقرار جنگنده‌های روسیه در ایران

نیویورک تایمز نوشت: تحلیلگران بر این باورند که استقرار جنگنده های روسیه در همدان، نفوذ سیاسی مسکو در خاورمیانه را گسترش خواهد داد و همگرایی فزاینده منافع میان مسکو و تهران را سرعت خواهد بخشید.

رسانه های غربی با تحلیل های متفاوتی به خبر استقرار بمب افکن های روسیه در پایگاه هوایی نوژه در همدان در ایران واکنش نشان دادند، هفته نامه آمریکایی نوشت که روابط مسکو و تهران در حال گرم شدن است و نشریه انگلیسی با تیتر روسیه برای اولین بار گروه های سوری را از پایگاه هوایی ایران بمباران کرد به استقبال این خبر رفت.

هفته نامه تایم آمریکا در این باره نوشت که روابط میان ایران و روسیه همچنان در حال گرم شدن است، این هفته نامه در ادامه گزارش خود در واکنش به اقدام روسیه در ایران، نوشت: به نظر می رسد که آمریکا و متحدانش در خاورمیانه «محورهای شرارت» جدید دارند: سوریه ایران و روسیه. متحد در حال رشد مسکو روز سه شنبه پس از اجازه به روسیه برای پرواز جنگنده های این کشور از یکی از پایگاه های هوایی خود برای حمله به شورشیان در سوریه یک امتیاز بزرگ گرفت.

جزییاتی از بمب‌افکن‌های روسی مستقر در همدان

وزارت دفاع روسیه به صورت رسمی استقرار بمب‌افکن‌های راهبردی خود در پایگاه همدان برای عملیات در سوریه را تائید کرده است. استقرار توپولف-۲۲ ام 3 اما چرا مهم است و این بمب‌افکن چه مشخصاتی دارد؟

روسيه به صورت معمول پيش از اين عمليات هوايي خود را به وسيله جنگنده‌هاي اين كشور كه در پايگاه حمیمیم در لاذقيه مستقر هستند انجام مي‌داد اما استفاده از بمب‌افكن‌هاي راهبردي روسيه براي هدف قرار دادن دقيق مواضع داعش مرحله جديدي از عمليات هوايي در سوريه به حساب مي‌آيد.

بمب افکن توپولف 22ام.3 از بمب‌افكن‌هاي راهبردي و مافوق صورت روسيه است كه توان حمل 24 تن انواع بمب و موشک را در برد پروازی 7000 کیلومتر دارد. یکی از جنبه های خاص این بمب‌افكن بینابین بودن آن از رده بمب افکنهای استراتژیک و بمب افکنهای تاکتیکی است. اين بمب‌افكن قادر است با بردي كه دارد انواع بمب ها و موشکهای ضد کشتی و کروز هواپایه را حمل كند.

مقام‌هاي روسيه در تلاش هستند تا به زودي پايگاه حمیمیم در لاذقيه را به پايگاه دائمي خود در سوريه تبديل كنند. اما به گزارش راشاتودي باند پروازي اين پايگاه هنوز امكانات لازم براي پرواز بمب‌افكن‌هاي اين كشور را ندارد. علاوه بر اين استفاده از پايگاه هوايي همدان باعث كاهش 60 درصدي در زمان،مسافت طي شده و همچنين هزينه‌هاي عمليات عليه تروريست‌ها توسط اين بمب‌افكن‌هاي راهبردي دارد. به صورت معمول بمب‌افكن‌هاي روسيه براي پرواز از خاك اين كشور بايد از پايگاه مزدوك استفاده كنند كه بر اين اساس مجبور به طي حداقل 2 هزار كيلومتر براي رسيدن به آسمان سوريه دارند. اين مسافت با استفاده از پايگاه همدان به 700 كيلومتر كاهش پيدا مي‌كند كه باعث مي‌شود امكان حملات سريع و حتي اضطراري در مواقع لازم در داخل خاك سوريه فراهم شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها