کد خبر: 353001
تاریخ انتشار :

گزارشی از ادعاهای مطرح، در مورد فعالیت های ضد داعش در نوژه؛

حضور نظامیان روس را چه کسانی و چرا «لو» دادند؟!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، اقدامات راهبردی جمهوری اسلامی ایران و روسیه در زمینه حذف داعش، این روزها به اوج خود رسیده است. موضوع در اختیار قراردادن پایگاه نظامی یا استفاده از یک فرودگاه و هر تعریف دیگری که برای حضور نظامیان و هواپیماهای بمب افکن روسیه در همدان وجود داشته باشد، بطور حتم تصمیم مقامات عالی نظام است. این تصمیم در روزهایی که گذشت سرو صدای فراوانی ایجاد کرد و حتی دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری از این اتفاق شروع به هجمه علیه ایران کردند. در مقابل این حمله ها مقامات کشورمان نیز با قاطعیت پاسخگوی این ادعاها بودند.چراغ اول را علی لاریجانی روشن کرد و ادعای در اختیار گذاشتن پایگاه نظامی برای روس ها را تکذیب کرد و در ادامه سایر مسئولان نیز به تبیین موضوع پرداختند. اما این مقوله با توجه به اهمیت ویژه ای که داشت، چرا باید علنی می شد؟طبقه بندی فوق سری این اتفاق از جانب چه کسانی رسانه ای شد؟هدف جریان های افشا کننده این ماجرا چیست؟

درز خبر یا افشا؟!

در روزهای اخیر خبرگزاری العالم، به نقل از یک سایت روسی نوشت: « استفاده از پایگاه هوایی همدان برای حمله به تروریست ها، چیز تازه ای نیست و در سال گذشته هم جنگنده های روسی در راه رسیدن به سوریه، برای سوخت گیری در این پایگاه فرود می آمدند. در ادامه این گزارش آمده است: مشکلات مربوط به حفاظت اطلاعات و لزوم پنهانکاری در حملات هوایی به تروریست ها ایجاب می کند که زمان دقیق آغاز حمله و رسیدن جنگنده ها به مناطق استقرار تروریست ها، نامشخص باشد تا آنان نتوانند در پناهگاه‌های زیرزمینی خود مخفی شوند و جان خود را نجات دهند. سایت روسی ادامه می دهد: نمی خواهیم انگشت اتهام را به سوی کسی دراز کنیم و تنها علت لو رفتن زمان حملات را گزارش های جاسوسان می دانیم که در اطراف پایگاه هوایی لاذقیه برای رساندن اطلاعات به تروریست ها تلاش می کنند؛ چون تروریست ها ماهواره اختصاصی ندارند تا پروازهای ما را به آنان اطلاع دهد!به نوشته "فیز گیلیاد"، عوارض طبیعی موجود در اطراف تهران و همدان، مانند کوه های بلند، از دیگر عواملی است که استقرار درایران و آغاز عملیات از این کشور را در مقایسه با عراق و ترکیه، بسیار سری‌تر و امن‌تر کرده است.این در حالی است که پایگاه هوایی لاذقیه هم در حال حاضر از نظر فنی، امکان پذیرش هواپیماهای غول پیکر و دورپرواز را ندارد و مقامات نظامی روسیه و سوریه اکنون سرگرم ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه ظرفیت عملیاتی این پایگاه هستند.» حال باید پرسید آیا این اخبار سری به راحتی توسط جاسوسان!یا مخالفان درز کرده یا افشا شده ست؟!

پشت پردهای یک افشا

چند نکته را باید در این زمینه مورد بررسی قرار داد.اول اینکه نخستین بار خبر حضور نظامیان روس در ایران توسط رسانه های این کشور علنی و در ادامه وزارت دفاع روسیه نیز خبر را تایید کرد. پایگاه اینترنتی شبکه روسیه-24 خبر حضور روس ها را در همدان اعلام کرده بود و نوشته بود بمب افکن های نیروی هوایی روسیه از نوع "تو-22-ام-3" برای مشارکت در عملیات ضد گروه تروریستی داعش در سوریه وارد این فرودگاه نظامی شدند. به نظر می رسد قبل از اعلام خبری این پایگاه اطلاع رسانی و نیز بیانیه وزارت دفاع هیچکس از این موضوع اطلاع نداشته و بعد از آن همگی مطلع شدند!بنابراین موضوع جاسوسی و اطلاعات پنهان کمی دور از ذهن است. از سوی دیگر چرا کرملین این موضوع را امسال علنی کرد، در صورتیکه بنا بر ادعای این پایگاه خبری روس، بارها این اتفاق افتاده است!

بازی با ورق جدید

دوم ،شاید اعلان این اخبار، زنگ پایان حضور مستشاری تهران در سوریه با وارد کردن ایران به بازی توسط روسیه و آغاز رویکردهای جدید ائتلاف علیه داعش است.هشدای که هم لرزه به اندام طرفدران تروریست ها در منطقه انداخته و هم مرکزلجستیک آنها در غرب را نگران کرده است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها