کد خبر: 353905
تاریخ انتشار :

ولایتی:طب سنتی در کنار طب نوین معنا پیدا می‌کند

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، دکتر علی اکبر ولایتی که در یک برنامه تلویزیونی به مناسبت روز پزشک حضور یافته بود، درباره جایگاه رفیع طب سنتی ایران اظهار داشت: حضرت امام (ره) فرموده بودند که جدا از انتقاداتی که به برخی مسائل ابن سینا وجود دارد، با این حال ابوعلی سینا پس از ائمه در جایگاه ویژه ای قرار دارد و این درحالی است که این وصف از زبان کسی چون حضرت امام راحل است که به اهمیت آن بسیار باید توجه کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه طب باستانی ایرانی نیز قبل از اسلام از جایگاهی حکمایی برخوردار بوده است، عنوان کرد: بالغ بر 13 هزار کتاب خطی در حوزه طب از میراث غنی ما وجود دارد و این مسئله اهمیت هر چه بیشتر جایگاه طب ایرانی و سنتی مان را نشان می‌دهد.

ولایتی با اشاره به اینکه کتاب قانون ابن سینا بالغ بر 600 سال در اروپا و کشورهای دیگر تدریس شده است، به مصادیق ویژه طب ایرانی از جمله در حادثه مجروحیت پای ستارخان در پارک اتابک در زمان استبداد صغیر اشاره کرد و گفت: در حادثه تیراندازی به پای ستارخان، یک پزشک فرانسوی تجویز قطع پای این سردار ملی را داده بود ولی ناظم الاطبا پزشک، ادیب و دانشمند فعال انقلاب مشروطه با علم طب سنتی ایرانی، آن پای مجروح را درمان کرد و اسناد آن نیز در موزه مجلس وجود دارد.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین‌الملل در ادامه با گلایه از مسببین اختلاف بین طب سنتی و طب نوین گفت: این دعوای «حیدری نعمتی» را جمع کنید، اصلاً طب سنتی در کنار طب نوین معنا پیدا می‌کند و افراط و تفریط در هر دو طب و نهی هر کدام آنها تفکری التقاطی است.

ولایتی با توضیح بیشتر عنوان کرد: مثل این است که بگویم مثلاً ریاضی قدیم از جمله جالینوسی امروزه دیگر به کار نمی‌آید و فقط باید از دانش ریاضی جدید استفاده کرد، بنابراین اصلاً این روش درست نیست که طب سنتی را در مقابل طب نوین قرار داد، در حالیکه باید از هر دو علم برای ارتقای سلامت مردم استفاده کرد و اینکه فقط بگوییم طب سنتی خوب است و طب نوین ناکارآمد یا برعکس اصلاً صحیح نیست و باید یک جای این دعوای «حیدری نعمتی» جمع شود.

ولایتی - رئیس گروه حکمت طب اسلامی و سنتی فرهنگستان علوم پزشکی کشور همچنین در گذشته نیز در خصوص ضرورت تدوین و تدریس دروس مربوط به طب سنتی در دانشکده‌های پزشکی تأکید کرده بود مبنی بر اینکه بسیار ضروری به نظر می‌رسد که فارغ التحصیلان رشته‌های پزشکی و داروسازی با گذراندن دوره‌های تخصصی طب سنتی با مبانی این طب همگام با طب کلاسیک آشنا شوند از این رو می‌بایستی رشته‌های تخصصی در این زمینه پایه گذاری شود و در صورتیکه این مهم تحقق پیدا کند و پزشکان و داروسازان بر این طب تسلط لازم را پیدا کنند می‌توانند با تجویز داروهای خاص در زمینه طب سنتی با ارائه داروهای مربوط و با بهره گیری از روش‌های علمی و درست به بیماران کمک کنند.

ولایتی با انتقاد از برخی سوء استفاده‌ها از عنوان طب سنتی عنوان کرده بود: معتقدیم کاستی‌ها و نواقص طب کلاسیک در کنار طب سنتی قابل جبران است. متخصصان فعلی طب سنتی که با توجه به برنامه‌های تدوین شده تربیت می‌شوند علاوه بر تسلط بر مبانی طب جدید بر طب سنتی نیز باید مسلط شوند. تلاش‌های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است از این رو طب سنتی و اسلامی احیا شده است و نباید برخی سوء استفاده‌ها به این امر مهم آسیب و صدمه وارد کند. همچنین سازمان بهداشت جهانی علت پیشرفت و لزوم ترویج طب سنتی را سه فاکتور اصلی برشمرده است.

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها