کد خبر: 354204
تاریخ انتشار :

کنایه لاریجانی؛ میلیاردها تومان را به بنیاد شهید باز می‌گرداند؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، از بيستم خرداد سال 92 تا امروز كه به روايت تقويم سوم شهريور ماه سال 95 را نشان مي‌دهد، روزشمار یکی از پرحاشیه ترین پرونده‌های تحقيق و تفحصی مجلس است، روزشماري كه هنوز به نقطه پايان نرسيده تا مشخص شود بالاخره در بنیاد شهید دوران دولت احمدی نژاد چه گذشته است.

از روزي كه اين تحقيق و تفحص در سال 92 كليد خورد تا روزي كه حسن خجسته در قامت رئيس كميته پس از كنايه‌هاي رئيس مجلس مبني بر نامعلوم ماندن نتيجه پيگيري‌ها، مجبور به برگزاري نشست خبري شد، روزهايي در مجلس نهم تا مجلس دهم سپري گشته اما هيچ كدام به نام «روز قرائت گزارش تحقيق و تفحص از بنياد شهيد در مجلس» ثبت نشده اند.

*تحقیق و تفحص از کجا آغاز شد؟

فقدان شفافیت جریان مالی در مراکز تحت پوشش بنیاد مانند بیمارستان خاتم، مسدود كردن پرونده ایثارگران،تصمیم‌هاي خلاف قانون زريبافان به عنوان رئيس بنياد، ، بی‌عدالتی در نظام پرداخت ایثارگران برداشت خلاف قانون از حساب‌های ايثارگران، فروش ساختمان‌های متعلق به بنیاد و شفاف نبودن شيوه هزينه آنها، مشكلاتي بودند كه دست به دست هم دادند تا مجلس رداي تحقيق و تفحص را بر دوش چند تن از نمايندگانش قرار دهد و آنها را ملزم به پيگيري اين مشكلات كند.

مجلس نهم كارش را در اين زمينه شروع كرد و همه چشم انتظار گزارش نهايي كميته تحقيق و تفحص بودند. اما روزها گذشت و هر بار به بهانه‌اي اين گزارش براي قرائت در صحن علني مجلس به دست هيئت رئيسه نرسيد.

*سكوت دنباله دار كميسيون اجتماعي در برابر تحقيق و تفحص از بنياد شهيد

از سال 92 تا سال 94، هيچ روزنه اميدي برابر قرائت تحقيق و تفحص گشوده نشد و به سکوت گذشت تا سرانجام در سال 94 كه خجسته به دليل تصويب نشدن گزارش در كميسيون اجتماعي زبان به گلايه گشود.

او در نطق خود كه گويي حكم اتمام حجت با كميسيون اجتماعي داشت، گفت:« چرا باید تعلل کنیم و به نحوی حرکت کنیم که از بیرون بگویند قدرت مجلس چه شد؟! آیا اتفاقات بیمه دی و سازمان اقتصادی کوثر و صرافی بانک دی که صدها میلیارد تومان از آن برگردانده شد، مستندات ندارد و حب و بغض است؟ آیا دست سلطانِ شکر در شرکت اقتصادی سبحان مستندات ندارد؟ فشارهای سنگین سیاسی و تطمیع و تهدیدها را تحمل کردیم و امروز مردم انتظار قرائت گزارش را دارند؛ چرا گزارش قرائت نمی‌شود؟» گلايه او هم چندان راهگشا نبود و تغيير در نظر كميسيون اجتماعي ايجاد نكرد.»

خجسته كه از كميسيون اجتماعي مجلس نهم نااميد شده بود، گزارش تحقيق و تفحص را به اميد قرائت شدن به هيئت رئيسه مجلس سپرد، اما نه نطق گلايه اميز «او» و نه واگذاري گزارش به هيئت رئيسه مجلس، گره از كار تحقيق و تفحص بنياد شهيد باز نكرد.

اين دست روي دست گذاشتن كميسيون، موجب شد تا اعضاي كميته تحقيق و تفحص در سكوتي مبهم فرو بروند. در حاليكه در آن سوي ميدان اهالي بنياد شهيد از جمله مسعود زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید كه در سيبل مركزي انتقادات قرار داشت، زبان به سخن گشود و هرازگاهي طعنه‌اي به گزارش تحقيق و تفحص مي‌زد.

زيبافان در آخرين اظهارت جنجالي خود در خردادماه سال جاري گفته بود:«متاسفانه یا خوشبختانه، تهیه کنندگان گزارش نتوانستند نظر کمیسيون اجتماعي را براي تصويب گزارششان جلب کنند. اينکه شما نتوانستید کميسيون اجتماعی را براي تصويب گزارشتان متقاعد کنید، اشکال از من است؟ اینکه می‌گویید فشارهای سیاسی مخوف نگذاشتند، آیا این توهین به نماینده‌هاي مجلس نیست؟»

*كنايه توأم با گلايه رئيس مجلس به تفحص کنندگان

مجلس نهم تمام شد و همه منتظر مانده بودند كه ببینید با شروع مجلس دهم آيا گره از كار تحقيق و تفحص بنياد شهيده گشوده مي‌شود يا خير؟

هر چند بسياری گمان مي‌كردند صحبت‌هاي حاشيه ساز زيبافان مبني بر اينكه تخلفي در دوره مديريت او در بنياد شهيد روي نداده است، عاملي براي واكنش نمايندگان پيگير تحقيق و تفحص شود، اما اينگونه نشد. اعضاي كميته همچنان به سكوت خود ادامه دادند تا شايد دست برتري وارد ميدان شده و موانع پيشروي قرائت شدن گزارش را بردارد.

علي لاريجاني، رئيس مجلس آن دست برتري بود كه با كنايه زدن به فعاليت كميسيون اجتماعي مجلس نهم در مورد تحقيق و تفحص، موجب درخشش نور اميد در چشمان منتظران قرائت گزارش بنياد شهيد شد.

در 31 مرداد ماه بود كه رئيس مجلس در ديدار با اعضاي فراكسيون شاهد گفت:« تحقیق و تفحص-از بنياد شهيد-در مجلس قبل با چند صد میلیون خرج انجام شد و بعد رفت در کمیسیون ماند و اصلا متوجه نشدیم چه شد. » اين جملات كوتاه كافي بود تا سرانجام نافرجام تحقيق و تفحص از بنياد شهيد بار ديگر مورد توجه قرار بگيرد.

موضوع تا جايي پيش رفت كه محمود صادقي نماينده اصلاح طلب مجلس دهم نيز در نطق ميان دستور خود در روز چهارشنبه-3 شهريور- طعنه‌اي به تطميع شدن نمايندگان پيگير اين پرونده زد و گفت:« وقتي نهادهاي نظارتي كه خود مسئول مبارزه با فسادند آلوده به فساد هستند، وقتي كساني كه مسئول پيگيري تحقيق و تفحص از بنياد شهيد هستند، باج گرفته‌اند و تطميع شده‌اند نبايد نتيجه‌اي جز فساد ساختاري كه اينك به آن مبتلا شده‌ايم انتظار داشته باشيم. »

اما همزمان با قرائت اين نطق در مجلس، يك نشست خبري نيز در حاشيه صحن علني مجلس با طعم بنياد شهيد در حال برگزاري بود. گويي طعنه و كنايه رئيس مجلس مثمر ثمر واقع شد تا خجسته رئيس كميته تحقيق و تفحص از بنياد شهيد، بعد مدتي سكوت خود را شكسته براي شفاف سازي دست به اقدام بزند.

او در صحبت‌هايش به تلاش برخي براي متوقف كردن تحقيق و تفحص اشاره كرد و همچنين در رابطه با هزينه چند صد ميليوني براي به حاصل نشستن اين تفحص گفت: ۴۵ نفر برای تحقیق و تفحص کار کرده اند. ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون تومان پولی نیست که برای تحقیق و تفحص هزینه کرده ایم، در عوض صدها میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است.»

خجسته در ميان كلامش گريزي هم آن سوي ميدان نبرد تحقيق و تفحص يعني زيبافان زد. او در اين رابطه معتقد است:« انصاف قضیه این است که زریبافان رئیس سابق بنیاد شهید هیچ مورد خاصی نداشته و مدیران میانی و اقتصادی مورد داشته اند؛ البته انتقاد ما این است که اگر ایشان مدیریت قوی و کارآمدی اعمال می کرد و نظارت می شد، این مفاسد اتفاق نمی افتاد.»

«بسیاری از اموالی که غارت شده بود برگرداندیم و در روزهای آینده بخش دیگری از متخلفان دستگیر خواهند شد.» اين جملات بخشي از سخنان اميد بخش خجسته بود كه بعد از مدت‌ها سكوت بيان شد. شايد تشري از بالاي مجلس نياز بود تا بخشي از فعاليت‌هاي تحقيق و تفحص شفاف شود و اميد داشت كه اين گزارش با برخورد كامل متخلفان به نقطه پايان برسد.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها