کد خبر: 359221
تاریخ انتشار :

علی جنتی: نرخ بیکاری در کشور ۱۱ درصد است

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز ، علی جنتی ظهر امروز در مراسم افتتاحیه بزرگترین کتابخانه خیر ساز کشور با اشاره به اینکه زنجان، استانی عالم خیز است، اظهار داشت: در دوران مختلف استان زنجان عالمان بسیاری را به جهان تحویل داده است که نیم ساعت فرصت می‌خواهد تا فقط اسامی این افراد را بخوانم.
وی افزود: ستارگان درخشانی از استان زنجان در آسمان علم و ادب می درخشند و این استان سهم بزرگی در توسعه فرهنگ و علم داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انتظار می‌رود به مسئله کتاب و کتابخوانی و انتقال دانش توجه ویژه‌ای از سوی استان زنجان شود، ادامه: از ابتدای قرن 13 قمری که مکتب حوزوی در استان زنجان تاسیس شده عالمان برجسته‌ای از این خطبه برخواسته و امروز هم افرادی همچون آیت‌الله شبیری زنجانی مایه افتخار جهان اسلام هستند.
وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های بزرگی نیز در استان زنجان احداث شده است، تصریح کرد: کتابخانه "سید افضل موسوی" نیز به همت یک استاد برجسته فرهنگی و به همت بنیاد مصلی نژاد در استان زنجان احداث شده است.
جنتی با اشاره به اینکه در دین اسلام توجه ویژه‌ای به امر کتاب شده است، گفت: افتخار ما این است که از آغاز اسلام تا کنون کتابخانه‌های بزرگی شکل گرفته است و افتخار داریم که از آغاز اسلام کاتبانی بودند که علم خود را به دیگران انتقال می‌دادند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه آثار تمدنی ما در سایر کشورها نیز موجود است، گفت: شما اگر به هند سفر کنید، خواهید دید که میلیون‌ها نسخه فارسی و صدها هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های این کشور موجود است که بسیاری از آنها خطی و بارزش است و بخشی از آنها به کشور بازگردانده شده است.
وی با اشاره به اینکه نهضت کتابت و کتابخانه‌داری و تعریف و ترجمه خوشبختانه از دیرباز در کشور بوده و روز به روز در حال توسعه و گسترش است، تصریح کرد: امیدواریم این سنت حسنه که از گذشته بوده ادامه داشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه خیرین در کنار سایر فعالیت‌هایی که دارند، از جمله حمایت از ایتام و بیماران از لحاظ معنوی نیز به مدرسه‌سازی و کتابخانه‌سازی روی آورده‌اند، افزود: در کشورمان کتابخانه‌های بسیاری وجود دارد که همه اینها در تلاش خیرین ایجاد و دولت‌ها کمتر سهیم بوده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه کتابخانه بزرگ خیر ساز استان نیز به همت یک استاد برجسته فرهنگی و حمایت بنیاد فرهنگی مصلی‌‎نژاد ساخته شده است.
جنتی با اشاره به اهدای برخی از کتاب‌های ارزشمند شخصی از سوی افراد شاخص استان به کتابخانه سید افضل موسوی گفت: امیدواریم این امر گامی در راستای امور خیری کتاب و همچنین توسعه فرهنگ کتابخوانی شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته 80 هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شد که رقم بالایی است و برخی از آن نیز به کتاب‌های چاپ اول برمی‌گردد، افزود: در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب نیز افراد به سوی سیر مطالعاتی هدایت می‌شوند تا کتاب‌های مورد علاقه خود را پیدا کرده و مطالعه کنند.
وی با اشاره به گسترش فضای مجازی گفت: گسترش این فضا موجب شده افراد کمتر به کتابخانه بیایند، اما از طرفی دیگر امکان دسترسی به کتابخانه‌های عمومی بزرگ جهان را فراهم می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه همین امر میدان وسیع و جدیدی در اختیار علم و دانش قرار داده که دانش خود را افزایش دهند، اظهار کرد: در عین حال ما باید در حوزه کتاب و مطبوعات علی‌رغم فضایی که ایجاد شده، ولی روزنامه‌ها، کتاب‌‎ها و نشریات مکتوب جای خود را دارند و از همین رو هر چه که در گسترش فضاهای کتابخانه‌ای تلاش شود، کار ماندگاری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه یکی از امتیازات استان زنجان که شاید در کشور بی‌نظیر است، وجود معادن و امکانات کشاورزی و صنعتی است، تصریح کرد: همچنین این استان از امکانات معنوی از جمله شخصیت‌های برجسته بسیاری برخوردار و هماهنگی و همدلی بسیاری بین مسؤولان استان را نیز دارد که همین امر یکی از رموز موفقیت استان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور انصاری به عنوان استاندار با سابقه در و سپس اسدالله درویش امیری با سبقه عملیاتی موفقیت آمیز گفت: همچنین حضور آیت‌الله خاتمی، امام جمعه زنجان نیز یکی از رموز موفقیت این استان به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اینکه دولت از ابتدای امسال دو تا سه استان را در اختیار وزیر کشور قرار داده است که آنها را به عنوان استان نمونه در امر اقتصاد مقاومتی معرفی کنند، گفت: همچنین دولت برای هر وزیر دو استان به عنوان معین تعیین کرده است تا وزرا با حضور در این استان‌ها مسائل و مشکلات را شنیده و آنها را حل کنند.
وی با اشاره به کاهش تورم در دولت از 40 درصد به 9 درصد ادامه داد: بسیاری از کشورها مانند عربستان و ونزوئلا با پایین آمدن قیمت نفت دچار مشکلات بسیاری شدند،‌ اما دولت با وجود تحریم‌های موجود، به نوع مطلوبی کشور را مدیریت کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه دولت به دنبال حل رفع موانع اقتصادی بوده و در این راستا لوایحی را تقدیم مجلس کرده است، گفت: امیدواریم با جدیتی که دنبال می‌شود، کشور تا پایان امسال رونق اقتصادی گرفته و مشکل بیکاری که بسیار شکننده بوده و ما در بسیاری از فسادها است را حل کند.
وی تصریح کرد: کسی که بیکار است، امکان ازدواج نداشته و دچار سرقت و اعتیاد شده و دچار بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود، در نتیجه تلاش دولت حل مشکل بیکاری در کشور است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر دولت بخواهد نرخ بیکاری که 11 درصد است، را نگهدارد، باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند و اگر نشود، خیل بیکاران زیاد خواهد شد، گفت: اگر در استانی همدلی باشد، همه این امور به خوبی انجام خواهد شد و این امر مایه خوشحالی است که در زنجان این اتفاق رخ داده است.
منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها