کد خبر: 362056
تاریخ انتشار :

حمایت بزرگان از FATF/ از لاريجاني تا روحاني

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مذاکره و تعامل با سازمان بین‌الدولی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که به خروج موقت ایران از فهرست سیاه و گرفتن برنامه عمل برای اصلاحات در جهت محکم کردن چارچوب‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم منتج شد، در هفته‌های گذشته آماج حملات بسیاری از سوی منتقدان قرار گرفت. منتقدانی که از اساس مخالف مذاکره و تلاش شورای عالی پولشویی برای مذاکره با FATF بودند و نسبت به تلاش برای مذاکره با این سازمان که 198 کشور به صورت مستقیم و یا به سازمان‌های منطقه‌ای آن متصل هستند انتقاد کردند.

در هفته‌ گذشته وزیر اقتصاد که در راس شورای عالی پولشویی، مذاکره و برقراری تعامل با FATF را عهده‌دار بود گزارشی از دلایل ضرورت پیوستن ایران به FATF، روند خروج ایران از لیست سیاه این سازمان، برنامه اقدام عمل ایران و ... را به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد تا به عنوان نهادی ناظر بر نحوه تعامل با FATF نظارت کند.

نتیجه این جلسه که نطق‌های مخالفان و موافقان را هم دربرداشت آن بود که به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی ملزم به ارایه گزارش‌های لازم به کمیسیون‌های تخصصی شد تا بررسی‌های لازم توسط کمیسیون اقتصادی صورت گیرد. علی لاریجانی در پایان سخنانش این را هم گفت که اگر عده‌ای سه یا چهار بند از توافق‌نامه را قبول ندارند، نباید کل آن را زیر سوال ببرند. او تاکید کرد که «عقل دیپلماتیک هم چیز خوبی است» و نباید کل موضوع برای بندهای مورد اختلاف زیر سوال رود و پیشنهاد صحبت و مذاکره بر سر موارد مورد اختلاف را مطرح کرد. در روزهای گذشته رئیس‌جمهوری نیز از تلاش مذاکره کنندگان برای تعامل با FATF حمایت کرد و در سفری که به قزوین داشت در جمع مردم این شهر بیان کرد: «هر چه برای حل مسائل پیش می‌رویم بعضی یک داستانی به وجود می‌آورند، به‌طوری‌که ما کشوری هستیم که در نقطه نخست مقابله با تروریسم قرار داریم ولی یک دفعه عده‌ای FATF را (سازمان مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم) را نجس اعلام می‌کنند.

روحانی همچنین تاکید کرده بود که برای مبارزه با تروریسم باید قوانین لازم بهره‌گیری شود و ما نیز نسبت به مسائل مختلف و پولشویی از لحاظ مالی و بانکی اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و این اقدامات را باید به دنیا اعلام کنیم، پس هیچ‌کس نباید بیخود به ما تهمت بزند.

رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرده بود که ما در یک مبارزه حقوقی، فنی و سیاسی توانستیم موفق به بسته شدن این پرونده در آژانس شویم و اعلام کنیم که ایران به دنیال بمب هسته‌ای نیست، اگر امروز در حوزه پولشویی و و همچنین دیگر موارد به دنیا اعلام می‌کنیم که به دنبال پولشویی نبوده و حامی تروریسم نیستیم، آیا این اتفاق بدی است؟ در ادامه رئیس جمهور در توئیتر خود نیز بیان کرد: نمی‌خواهیم در کشور پولشویی انجام شود، وقتی با این هدف اقداماتی را آغاز می‌کنیم، عده‌ای FATF را موضوعی ناپاک جلوه می‌دهند.

همچنین در روزهای گذشته خبر رسید که شورای عالی امنیت ملی نیز با روند اجرای FATF موافقت کرده است. موضوع تعامل ایران با FATF در هفته‌های گذشته به شورای عالی امنیت ملی رفته و مورد بررسی قرار گرفته بود.

در روزهای گذشته محمدرضا تابش، نماینده مجلس در این زمینه اظهار کرده بود شورای عالی امنیت ملی با روند اجرای FATF موافقت کرده است و گفته بود: نباید دغدغه‌ها و دیدگاه‌های جناحی را به FATF وارد کنیم چون این موضوع با منافع ملی کشور سرو کار دارد.

به گزارش ایسنا، FATF یک سازمان بین‌الدولی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است که 198 کشور به این سازمان یا سازمان‌های منطقه‌ای آن پیوسته‌اند. وظیفه‌ این سازمان ارایه استانداردها و روش‌های مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم است و کشورها را از حیث اقدامات استانداردی که در این زمینه انجام می‌دهند، دسته بندی کرده است.

این سازمان فهرست سیاهی هم دارد که کشورهایی که یه هیچ وجه در جهت مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم با FATF همکاری نمی‌کنند در این لیست قرار گرفته‌اند. ایران از سال 2008 در این لیست بود و بعد از اقداماتی که در وزارت اقتصاد دولت قبل و در دولت وقت در راس شورای عالی‌پولشویی برای تعامل با این سازمان صورت گرفت در تیر ماه سال جاری به صورت موقت از فهرست سیاه خارج شد تا با محکم کردن چارچوب‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم در کشور امکان خروج همیشه از فهرست سیاه FATF را یافته و از مضراتی مانند امتناع بانک‌های بزرگ دنیا از مبادله بانکی با بانک‌های کشور رهایی یابد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها