کد خبر: 367030
تاریخ انتشار :

سفیر ایران در روسیه: چندسال آینده خاورمیانه دچار تلاطم شدید خواهد بود

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، مهدی سنایی در نشست "بررسی آینده خاورمیانه" که با حضور پژوهشگران روابط بین‌الملل و مقامات ارشد روسیه برگزار شد تاکید کرد: در سال‌های اخیر در نتیجه حوادثی مانند بهار عربی که در منطقه به وقوع پیوست، مراکز قدرت سنتی در خاورمیانه چون مصر، سوریه و عراق دستخوش بحران و درگیری شدند.

او ادامه داد: پیوستن نیروهایی از مناطق مختلف جهان به‌ویژه از کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقار به گروه افراطی داعش، گواه این مطلب بود که حوادث خاورمیانه با اوراسیا ارتباط تاریخی و تنگاتنگی داشته و تحولات این مناطق به هم سرایت یافته و از یکدیگر تاثیرپذیر خواهند بود، تا جایی که خود سازمان‌های تروریستی و افراط‌گرا به آسیای مرکزی به عنوان آینده حوزه نفوذشان اشاره کرده و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اند. سفیر ایران در مسکو ادامه داد: به هر حال مسوولیت آینده هر منطقه و امنیت آن ابتدا به دوش خود کشورهای منطقه و بعد به عهده سایر بازیگران بین‌المللی حاضر و فعال در منطقه خواهد بود، در این راستا همه اجزاء امنیت منطقه‌یی با یکدیگر مرتبط بوده و متقابلاً به یکدیگر وابسته هستند.

وی با بیان این که به نظر می‌رسد، منطقه خاورمیانه وارد مرحله طولانی بی‌ثباتی فراگیر شده و طی چندی سال آینده دچار تلاطم شدید خواهد شد، افزود: ممکن است این بحران طولانی باعث شود سامانه کشورهای مستقل فرو پاشیده و سامانه‌های دیگری رخ دهد. با وجود این که ترتیبات نظم و امنیت منطقه‌یی گذشته به‌هم ریخته است، ولی هنوز مدارهای نظم جدید روشن نیست و تا وقتی این نظم مشخص و پا برجا نشود منطقه برای همه همسایگان و بعد از آن برای اتحادیه اروپا و روسيه، سرچشمه تروریسم، رادیکالیسم اسلامی، مهاجرت غیرقانونی، جنگ‌های داخلی و بین‌المللی، تبهکاری سازمان یافته و گسترش تسلیحات کشتار جمعی خواهد بود.

سنایی با اشاره به هرج و مرج در منطقه گفت: برای غلبه بر این شرایط نظم سیاسی نوین منطقه باید توسط خود کشورهای منطقه و با حضور فعال بازیگران منطقه ای طراحی شود زیرا تلاش برای تحمیل آن از خارج فقط آبستن امواج بیشتر بی‌ثباتی و انحطاط حکومت کشورها خواهد بود. وی ادامه داد: این نظم سیاسی لزوما به بروز رژیم‌های لیبرال دموکراتیک مشابه با حکومت کشورهای غربی در خاورمیانه منجر نخواهد شد ولی بازگشت به موقعیت سابق (دیکتاتوری‌های لائیک) هم ناممکن بنظر می‌رسد و در این رابطه برقراری گفت‌وگوهای مسالمت‌آمیز ملی و منطقه‌یی می‌توانند، نقش مهمی ایفا کنند. سنای هم‌چنین خاطرنشان کرد: اولویت اصلی در سیاست بازیگران خارجی نسبت به کشورهای درگیر در "خاورمیانه" باید حفاظت از حاکمیت آن‌ها باشد. اما طراحی رژیم سیاسی در چارچوب حکومت نیرومند به عهده ملت‌ها و نخبگان این کشورهاست.

سفیر ایران در روسیه افزود: روسيه، چین و اتحادیه اروپا از جمله قدرت‌های بین‌المللی به شمار می‌روند که از نظر ژئوپلتیکی، تاریخی، سنتی در همسایگی خاورمیانه قرار گرفته‌اند و تحت تاثیر مستقیم مسائل خاورمیانه هستند و به همین خاطر است که هرگاه گروه‌های تروریستی تحت فشار بوده است به عملیات تروریستی در اروپا و یا روسیه و سایر مناطق نزدیک به خاورمیانه روی می‌آورد، بنابراین همراهی این قدرت‌های بزرگ در این فرایند و تاثیرگذاری آن‌ها بر نخبگان خاورمیانه نیز مشهود است. سفیر کشورمان در مسکو گفت: اگر آمریکا سیاست مستقلی را در زمینه منطقه خاورمیانه اتخاذ کند تاثیرگذاری بیش‌تری خواهد داشت و تاثیرگذاری مثبت آمریکا منوط به تغییر روش‌ها و رویکردهای این کشور است. سنایی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه سال‌های گذشته سیاست اصولی مبتنی بر پرهیز از ایجاد هرگونه درگیری و تلاش برای ایجاد ثبات، مخالفت با نظم تک قطبی مورد ادعای آمریکا، احترام به آرای ملت‌ها و حاکمیت منتخب آن‌ها، دنبال نکردن استانداردهای دوگانه و دفاع از استقلال و منافع ملی کشور را دنبال کرده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها