کد خبر: 367919
تاریخ انتشار :

همه حسن‌ها و معايب يك تشكل قوميتي؛

فراكسيون آذري زبان‌ها تهديد است يا فرصت؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : به‌گزارش نامه نيوز، مردم كشورمان 7 اسفند با تدبير و درايت خاصي به پاي صندوق‌هاي راي آمدند كه شايد با تصميم‌خود بتوانند تغيير چشمگيري را در خانه‌ملت ايجاد كنند. نهضتي كه بطور نسبي پيروز ميدان شد ولي اين پيروزي تنها در كميت نمايندگان صورت گرفت ولي به نظر هنوز كيفيت نمايندگان همچنان شبيه همان مجلس نهم است. معيارهاي فراواني براي سنجيدن اين كيفيت وجود دارد ولي تصميمات و بياناتي كه وكلاي ملت در بهارستان دارند، از بارزترين شاخص‌ها تعيين اين معيار است.

شلوغي بازار و اقدامي تامل برانگيز

در همين راستا اين روزها اولويت بهارستان بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي روحاني براي گرفتن راي اعتماد بوده و نظرها متوجه اين رويداد ملي است ولي در همين شلوغي بازار مطلبي منتشر شد كه از تاسيس‌يك فراكسيون خبر مي‌‌‌دهد و اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است كه نبايد در پس حواشي راي اعتماد به وزرا ناديده‌گرفته‌شود. خبر حاكي از تاسيس فراكسيون مناطق ترک نشین(آذري زبان) كشورمان بود كه در برگيرنده نمايند‌گان مردم آذري‌زبان ايران است. اينكه در مجلس شوراي اسلامي مردم آذري زبان كشورمان داراي تشكلي باشند كه بيشتر از پيش به مشكلات و معضلات اين عزيزان توجه و رسيدگي كند، اقدام خوب و به‌جايي است ولي از متصديان اين طرح بايد پرسيد كه آيا براي عواقب آن نيز در ذهن برنامه‌اي گنجانده‌اند؟

آذري‌ها اكثريت قومي مجلس را در دست گرفتند

زهرا ساعی نماينده تبريز و سخنگوی اين فراکسیون مي‌گويد آنها 100 نماینده دارند كه رييس آنها مسعود پزشكيان بوده و نادر قاضی پور نماینده ارومیه و رضا کریمی نماینده اردبیل به عنوان نواب رئیس ، محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا و شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز به عنوان دبیران انتخاب شدند.

سخنگوی اين فراکسیون در توضیح هدف تشکیل آن مي‌گويد :‌با توجه به گستردگی مناطق ترک نشین در سراسر کشور و مدیریت راهبردی برای حل مشکلات در این مناطق این فراکسیون با حضور نمایندگان ترک زبان تشکیل شد که هدف آن استفاده از ظرفیت نمایندگان برای رفع مشکلات مناطق ترک نشین است.وی افزود:‌باتوجه به اینکه نمایندگان عضو این فراکسیون در کمیسیون های مختلف عضو هستند، به دنبال آن هستیم تا مشکلات مربوط به حوزه ‌های مختلف را از طریق اعضای فراکسیون عنوان کنیم.

در بخشي از اين گفت‌وگو، وی می گوید كه این فراکسیون علاوه بر حفاظت از منافع کشور به دنبال توسعه و تقویت وحدت ملی و توسعه متوازن در کشور و حرکت در این راه است. به نظر می رسد اين اظهارات با هيچ‌معيار و اصول وحدت ملي همخواني ندارد و بدون شك سبب خواهد شد در ادامه ساير اقوام كشور نيز درخواست شكل‌گيري فراكسيون را بدهند.

ويژگي‌ها مثبت و منفي يك فراكسيون

اينكه عده‌اي از نمايندگان كه يك ويژگي مشترك دارند دور هم جمع شده و براي بهبود خدمت رساني به ملت عزيز ايران برنامه‌هاي مختلفي تبيين كنند، يكي از موئلفه‌هاي مفيد اين فراكسيون است ولي بايد پرسيد كه مشكلات و معضلات ساير مردم ايران را چه كساني بايد به صورت دسته جمعي و در قالب فراكسيون پيگيري كنند؟

اينكه 100 نفر از نمايندگان آذري با تابلوي يك قوم در مجلس فراكسيوني را تشكيل دهند چه ارتباطي به حفاظت از منافع ملي دارد در حالي كه در سرزمين‌هاي مد نظر اين افراد ساير قوميت‌ها نيز حضور دارند و بدون شك وقتي نمايندگان با اين عنوان سعي دارند فعاليت كنند، اولويت را به قوميت خود اختصاص داده و حق ساير قوميت ها در آن منطقه پايمال مي‌شود!

مسئولان مربوط كه در برابر تشكيل اين فراكسيون سكوت كردند، چه ضمانتي مي‌دهند كه در ادامه اين همگرايي ولو به صورت فراكسيوني به سهم‌خواهي و لابي‌گري در مجلس شوراي اسلامي منتهي نشود؟

به خاطر داريم كه سال 93 جواد ناصریان، معاون وقت وزیر کشور، از تقسیمات 5 گانه وزارت کشور برای بررسی موضوعات و مشکلات استان ها خبر داد و گفت: به منظور هم افزایی و تبادل تجربیات برای ارائه برنامه توسعه ای مناطق، هم اندیشی در خصوص مسائل منطقه ای، ایجاد وحدت رویه ، ایجاد هماهنگی در اجرای سیاست های عمومی دولت و همچنین ایجاد تعامل و هماهنگی در ستاد وزارت کشور، استانداری ها را به 5 منطقه تقسیم کرده ایم. ناصریان با اشاره به چگونگی تقسیم بندی استانهای کشور به 5 منطقه ، گفت: استانهای همجوار که فاصله طولانی با یکدیگر نداشته باشند و موضوعات مشترک داشته باشند نشست های آنان به صورت مشترک برگزار خواهد شد. وی افزود: منطقه 1 شامل استان های تهران، قزوین، گلستان، مازندران، سمنان، البزر و قم، منطقه 2 اصفهان، فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد، منطقه 3 آذربایجان شرقی ،آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، گیلان و کردستان، منطقه 4 کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی و خوزستان و منطقه 5 خراسان رضوی، جنوبی و شمالی، کرمان و یزد و سیستان و بلوچستان است. در اينجا از موسسان اين فراكسيون بايد پرسيد كه چرا با اين روش وزرات كشور كه بدون هيچ تبعيض قوميتي صورت گرفته است اقدام به تشكيل فراكسيون نكرده ايد؟با اينگونه تقسيم بندي نه چند دستگي قوميتي در كشور ايجاد مي كند و نه كسي اعتراض خواهد كرد!

چند نكته مهم

بايد اشاره شود كه رسيدگي به امور مردم از وظايف نمايندگان و مسئولان است و در اين مهم هيچ جاي بحثي نيست ولي اينكه برخي بخواهند از يك قوميت و تعصب آنها به نفع خود استفاده كنند، اقدامي نا مبارك و بدعتي خطرناك است!

مگر جمهوري اسلامي ايران در طول اين سال‌ها تمام تلاش خود را به كار نگرفت تا از شكاف قوميتي جلوگيري كند؟پس چگونه است كه عده‌اي در مجلس شوراي اسلامي كه مركز اشاعه قانون است بايد اينگونه تصميمات خودنمايي كند؟

مگر ساير قوميت‌ها مشكلات و معضلات ندارند؟ آيا آنها نيز به اين راحتي مي‌توانند به فراكسيون دست پيدا كنند؟آيا آنها نيز اين تعداد نماينده را براي تشكيل فراكسيون دارند؟آيا اين اقدام تبعيض نيست؟

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها