کد خبر: 371279
تاریخ انتشار :

نگاهی به آخرین گمانه زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی انتخابات 96

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، جریان های سیاسی این روزها در یک سکوت خاصی فرو رفته اند. اتفاقی که بدون شک مربوط به رایزنی های انتخاباتی و جلوگیری از افشای نتایج مربوط به آن است. بعد از انتخابات 92 جناح های سیاسی از دو بخش اصلی و کلی اصولگرا و اصلاح طلب خارج شده و به چند دسته متفاوت ولی همسو دسته بندی شدند. اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدالیون سه جریان اصلی ایران نام گرفتند و در این مسیر برای رسیدن به اهداف کلی خود و همچنین رسیدن به قدرت با یکدیگر ائتلاف های فرامرزی می کردند. حال این وضعیت سبب شده است تا هم جناح ها و هم تحلیلگران سیاسی در انتخاب و پیشبینی گزینه های مناسب برای ریاست جمهوری با مشکل روبه رو شوند. رویدادی که در این ماه های اخیر باعث اعلام کاندیداتوری چهره های بسیاری شده است ولی اخبار مربوط به این ادعاها هیچ کدام صحت و سقم لازم را ندارد. در جدول زیر برخی اسامی که این روزها نام شان به عنوان گزینه های اصلی ورود به انتخابات مطرح شد ولی وضعیت آنها برای حضور در این عرصه مبهم است را می خوانید.

نام

سمت‌

جناح يا حزب

اظهار نظرها در رابطه با وي

محمدباقرقاليباف

شهردار فعلي تهران

اصولگراي نزديك به محافظه‌كاران سنتي

باهنر،دبيركل جبهه پيروان خط امام ورهبري: آقاي قاليباف اعلام كرده‌اند كاملا شرط عاقلانه و مدبرانه‌اي است و حرف دقيق و درستي است. اين دفعه بايد هر كس كه قصد نامزدي دارد اين شرط را اعلام كند كه در صورتي مي‌آيد كه اجماع اصولگرايان اتفاق بيفتد

پرويز فتاح

رييس‌كميته امداد

اصولگراي نزديك به موتلفه

احمد شیرزاد،فعال سياسي اصلاح‌طلب: پرویز فتاح گزینه احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری است. آقای فتاح در دولت نهم وزیر نیرو بود که به نظر من هم وزیر محترمی بودند و همچنین وی فرد اجرایی به شمار می ‎ آید. با وجود اینکه رسانه‌های راستی اقدامات ناسالم زیادی را انجام می‌دهند؛ مانوری را که بر آقای فتاح انجام داده‌اند و می‌دهند، سالم ارزیابی می ‎ کنم.

عزت الله ضرغامی

رييس‌اسبق صداوسيما

اصولگراي نزديك به پايداري

مصباحي مقدم،سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به سوالی در مورد بررسی ضرغامی در جامعه روحانیت گفتیم جبهه پیروان به ما پیشنهاد بدهند، اما هنوز چیزی به ما ندادند. مبانی اصولگرایی در منشور جامعتین تبیین شده است.

سعيد جليلي

دبيرپيشين شورايعالي امنيت ملي

گزينه جريان پايداري

از ميان جريان‌هاي نزديك به اصولگرايان هيچ شخصيتي به صورت مستقيم تا كنون در رابطه با سعيد جليلي ببراي كانديداتوري در انتخابات سال 96 اظهار نظر نداشته است

مهرداد بذپاش

نماينده پيشين مجلس

اصولگراي نزديك به پايداري

در مورد اين گزينه احتمالي نيز تا كنون اظهار نظري نشده است ولي برخي از كارشناسان سياسي معتقد هستند كه جريان تندور و نزديك به پايداري وي را براي انتخابات پيش رو معرفي خواهند كرد.

علي اكبر صالحي

معاون روحاني و رييس سازمان انرژي اتمي

اصولگراي نزديك به اعتداليون

احتمال كانديداتوري اين شخصيت در اواسط مهر امسال خبري شد ولي بلافاصله وي اين اداعا را تكذيب و رد كرد.

اسحاق جهانگيري

معاون اول روحاني

اصلاح‌طلب و نزديك به هاشمي‌رفسنجاني

رسانه‌هاي جريان تندوري ايران اين فرد را به عنوان گزينه مقابل روحاني مطرح كردند ولي در ادامه منابع خبري معتبر ادعاي حضور وي در انتخابات را رد كردند و شخصيت‌هاي سياسي، ايستادن جهانگيري در برابر روحاني را منتفي دانستند.

محمدجواد ظريف

وزير خارجه دولت روحاني

اعتدالگرا

اولين گزينه‌اي كه براي انتخابات 96 از تيم دولت مطرح شده بود، محمدجواد ظريف است. وزیر امورخارجه در رابطه با نامزد نشدن برای ریاست جمهوری گفته است بخاطر اینکه من این کار را بلدم و آن کار را بلد نیستم.

سيد حسن خميني

توليت آستان امام خميني(ره)

اعتدالگراي نزديك به اصلاحات

شخصيتي كه به دليل وابستگي به بيت امام(ره) و نيز جايگاه شخصي خود در ميان جريان‌هاي سياسي از احترام ويژه اي برخوردار است. برخي رسانه‌ها با ايجاد شائبه در رابطه با حضور وي در انتخابات سعي داشتند خبري سازي كنند كه نعيمه اشراقي، از اعضاي بيت امام(ره) اين خبر را تكذيب كرد و گفت سيد حسن كانديدا نمي‌شود.

محمدرضا عارف

نماينده مجلس دهم

اصلاح‌طلب

فردي كه در انتخابات رياست جمهوري سال 92 رقيب اصلي روحاني بود ولي به رفيق استراتژيك وي تبديل شد.برخي جريان‌هاي سياسي از حضور وي در انتخابات 96 خبر داده بودند ولي به نظر اين ادعا صحت نداشته باشد. وی در پاسخ به این پرسش که "آیا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 برنامه‌ای دارید؟" با اشاره به نگاهش در ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال 92 اظهار داشت: فضایی که در سال 92 برای حضور در انتخابات پا بر عرصه گذاشتم، فضای خاصی بود.اين موضع بي ميلي عارف را به حضور در عرصه انتخابات نشان مي‌دهد و از سويي به طور حتم تئورسين‌هاي اصلاحات به وي عدم حضور در انتخابات و ايستادن در برابر روحاني را گوشزد خواهند كرد.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی

وزیر بهداشت روحاني

اصلاح طلب

برخي رسانه هاي مخالف روحاني احتمال حضور قاضي‌زاده را در انتخابات خبري كرده بودند ولي مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نقل قولی از وزیر بهداشت درباره تداوم حضورش در دولت بعدی و همچنین احتمال کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری را تکذیب کرد .

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها