کد خبر: 372041
تاریخ انتشار :

پارلمان اروپا خواستار توقف مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا شد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، رهبران گروه‌های اصلی پارلمان اروپا دیروز سه‌شنبه با اشاره به کاهش رعایت معیارهای حقوق‌بشر در ترکیه پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته این کشور خواستار توقف مذاکرات مربوط به عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «منفرد وبر» رئیس فراکسیون حزب راست میانه مردم اروپا طی اظهاراتی اعلام کرد: «پیام ما برای ترکیه کاملا واضح و شفاف است و آن اینکه مذاکرات مربوط به عضویت این کشور در اتحادیه اروپا باید فورا متوقف شود.»

وی افزود: «من نمی‌گویم که این مذاکرات باید به حالت تعلیق درآید بلکه معتقدم که مذاکره با ترکیه در شرایط کنونی غیرممکن است و چنانچه ترکیه مجددا اقدام به احیای مجازات اعدام کند، نمی‌تواند به اروپا ملحق شود.»

از سوی دیگر «جیانی پیتلا» رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات‌ها در پارلمان اروپا نیز در اظهاراتی با اشاره به موارد متعدد سرکوب صورت گرفته از سوی دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه گذشته اعلام کرد: «مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا باید با هدف ارسال پیام سیاسی قوی به این کشور متوقف شود. پس از کودتای اخیر هزاران نفر بی دلیل بازداشت شدند، 140 خبرنگار و روزنامه‌نگار در زندان‌های این کشور تحت بازداشت به سر می‌برند، یک سوم قضات و دادستان‌های این کشور زندانی شدند، 11 هزار معلم از کار خود تعلیق شدند، 10 نماینده مجلس به زندان افتادند و 36 شهردار از کار برکنار شدند و اینها ارقام بسیار بزرگی در جهان هستند که به هیچ وجه حتی به دلیل کودتایی که ما فورا آن را محکوم کردیم، قابل توجیه نیست.»

بر اساس این گزارش، درخواست نمایندگان پارلمان اروپا برای توقف مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا در حالیست که کمیسیون اروپا نیز حدود دو هفته پیش طی گزارشی عقبگرد ترکیه در رعایت معیارهای عضویت در اتحادیه اروپا را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که طی سالهای گذشته پس‌رفت‌هایی از جانب ترکیه در زمینه آزادی بیان اتفاق افتاده است.

این در حالیست که چندی پیش نیز شورای اروپا در پی اظهارات رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر احیای مجازات اعدام، به آنکارا در خصوص برقراری مجدد مجازات اعدام هشدار داده و آن را در تناقض و تضاد با قوانین و قواعد مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا ارزیابی کرد.

براساس این گزارش، ترکیه در سال 2004 مجازات اعدام را که از جمله پیش‌شرط‌های پیوستن به اتحادیه اروپا بود حذف کرد اما پس از کودتای نافرجام تابستان گذشته بار دیگر به فکر احیای این قانون افتاده است.

هشدار شورای اروپا به ترکیه در خصوص احیاء مجدد مجازات اعدام در حالیست که «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیشتر در هشداری اعلام کرده بود که هر کشوری مجازات اعدام را اجرا کند نمی‌تواند عضو اتحادیه اروپا باشد.

درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا در 14 آوریل 1987 ارائه شد و ترکیه از 12 دسامبر 1999 به طور رسمی به عنوان کاندید عضویت در این اتحادیه شناخته شد.

مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا از 3 اکتبر 2005 آغاز شد و به نظر می‌رسید روند عضویت کامل ترکیه، یک دوره 10 ساله به طول بینجامد اما اکنون در بهترین شرایط و نگاهی خوشبینانه عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تا سال 2018 به تعویق افتاده است که بخشی از آن به دلیل مداخله در روند دموکراسی و بخش دیگر آن به تأخیر حزب عدالت و توسعه در روند اصلاحات مورد نظر اتحادیه اروپا باز می‌گردد.

علاوه بر این، مخالفت‌های کشورهای مهم اروپایی، بخصوص فرانسه و آلمان بر چالش پیش‌روی ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا افزوده‌است حال آنکه در مقابل مخالفت‌های آلمان و فرانسه و برخی کشورهای اروپایی، کشورهایی مانند انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و لهستان موافق پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا هستند.

منبع: فارس

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها