کد خبر: 372687
تاریخ انتشار :

شرط عربستان برای برقراری رابطه با مصر

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، این پایگاه خبری در گزارش خود با اشاره به اینکه عربستان با این شرط، همه را به تعجب واداشته افزود: اسنادی در خصوص اختلافات ریاض - قاهره بدست آورده که نشان می دهد اردن و امارات تلاش های زیادی برای بهبود روابط مصر با عربستان انجام داده اند، اما نتوانسته اند به نتیجه ای در این زمینه دست یابند و فتیله اختلافات بین این دو کشور را پایین بکشند.

عربی 21 نوشت: شواهد نشان می دهد که سامح شکری وزیر خارجه مصر یکی از گره های اصلی موجود بر سر بهبود روابط بین این دو کشور و شرط اصلی عربستان مبنی بر برکناری او از سمتش در عادی سازی روابط به حساب می آید چرا که سعودی ها او را ریشه اصلی اوج گیری اختلافات بین ریاض و قاهره می دانند.

براساس این خبر، دیدار سامح شکری با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و سخنان او در نقد تفکر وهابیت و اشاره به نام عربستان به عنوان صادرکننده تروریسم در جهان، موجب خشم شاهزادگان سعودی شده است.

از نظر سعودی ها، سامح شکری یکی از حامیان اصلی سیاست های جدید علیه عربستان در مصر و منطقه بشمار می آید و بر همین اساس آنها خواهان برکناری وی هستند که با مخالفت شدید مصری ها مواجه شده است.

برخی کارشناسان سیاسی مانند دکتر حسن نافعه که یک استاد علوم سیاسی در مصر است می گوید، مواضع سامح شکری مواضع شخصی او نبوده بلکه مواضع رسمی دولت السیسی است و با برکناری او تغییری در سیاست مصری ها و کاهش تنش بین دو کشور مصر و عربستان ایجاد نخواهد شد. برخی دیگر از کارشناسان سیاسی موضوع برکناری سامح شکری را بهانه عربستان برای بازگشت روابط با مصر قلمداد می کنند و از آن به عنوان گوسفند قربانی یاد می کنند که عربستان قصد دارد با طرح آن روابط خود را با قاهره بهبود بخشد.

روابط ریاض - قاهره از زمان روی کار آمدن السیسی دچار تنش های زیادی بوده و در چند ماه اخیر و پس از حمایت این کشور از سوریه و قرار گرفتن در کنار روسیه در تحولات منطقه به اوج خود رسیده که همین امر خشم سعودی ها را بهمراه داشته است.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها