کد خبر: 374959
تاریخ انتشار :

پالس های مثبت و انتخاباتی مردان بهاری/ احمدی نژادی ها از "بغض" اصولگرایان "محب" روحانی شدند!

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : خارج شدن عالم سیاست ایران از دو قطبی و سوق به سمت چند قطبی اتفاق مبارکی بود که در این سال های اخیر صورت گرفت. رویدادی که به هیچ وجه مورد علاقه برخی قدرت طلبان نبود. چون زمانی که در این کشور بازی های جناحی میان دو جریان اصلی یعنی اصولگرا و اصلاح طلب رقم می خورد، بسیار راحت تر می شد آنها را کنترل کرد.

به گزارش نامه نیوز، البته جریان های قدرت طلب زمانی تصور می کردند که با ورود احمدی نژاد به عالم سیاست ایران می توانند وی را به نماد اصولگرایی و پرچم دار جریان مورد علاقه خودشان تبدیل کنند.

بعد از پایان دوره احمدی نژاد اتفاق جدید و متفاوت دیگری نیز در میدان رقابت های سیاسی ایران به وجود آمد. جریانی جدید وارد بازی های جناحی شد که مولود ریشه داران نظام، اصولگرایان سنتی و اصلاح طلبان بود. در آن زمان بود که جریان قدرت طلب با 4 جناح مختلف یعنی اصولگرایان سنتی،اعدالیون،اصلاح طلبان ویاران احمدی نژاد روبه رو شد.

حب و بغض احمدی نژادی ها

بعد از عدم حضور احمدی نژاد در انتخابات و خوشحالی جریان اصولگرای رادیکال از این اتفاق، اطرافیان احمدی نژاد که دل خوشی از اصولگرایان قدرت طلب(نه سنتی ها و نه عقلای اصولگرا) نداشتند، مسیر را به سمت جریان 24 خرداد یعنی حامیان روحانی، تغییر دادند. البته این تغییر استراتژی نه از روی حب به روحانی بود بلکه آنها برای بغضی که از اصولگرایان داشتند به این مسیر راه پیدا کردند.

پشتیبانی احمدی نژاد از روحانی

در همین راستا در همان دورانی که خبر حذف احمدی نژاد از رقابت های انتخاباتی سال 96 در صدر اخبار بود،عباس سلیمی نمین از چهره های صاحب نظر در جریان اصولگرایی خبری را منتشر کرد که هیچگاه توسط نزدیکان احمدی نژاد رد و تکذیب نشد. وی در گفت وگو با تابناک اعلام کرد:«به طور حتم آقای احمدی نژاد طرفدارانی دارد که منتظر بودند تا رأی سوم را هم به او بدهند و سه باره رئیس جمهورش کنند. اینکه رأی های احمدی نژاد به کدام سمت برود، بستگی به نوع کارهایی دارد که در ماه های منتهی به انتخابات از خود نشان خواهد داد و اینکه او چه هدف هایی را برای خود در نظر خواهد گرفت. البته با توجه به اینکه در سال 92 "رحیم مشایی" به "روحانی" رأی داد، می توان این تصور را داشت که در انتخابات بعدی هم چه رویکردی از خود نشان خواهند داد.»

این سخنان واکنشی نداشت و تنها افکار عمومی با تعجب از کنارش رد شدند. در ادامه عبدالرضا داوری که به نوعی سخنگوی طیف احمدی نژادی به حساب می آید، در سخنانی با انتقاد از عملکرد اصولگرایان در قبال احمدی نژاد و با اشاره به نوع جهت گیری افکارعمومی کشور خاطر نشان کرد:« مردم به کمک روحانی آمده و با توجه به تمایل غالب در جامعه به پرهیز از تنش در سپهر دیپلماسی و اقتصاد، در صورت تند شدن فضای دیپلماسی، میدان و فضای تحرک برای حسن روحانی بازتر و امکان نشاندن رقبا بر صندلی تنش زایی و تحریم خواهی و جنگ طلبی برایش میسر خواهد شد.مشاور وزیر کشور احمدی نژاد در خصوص احتمال اجماع اصولگرایان بعد از منع احمدی نژاد از ورود به انتخابات نیز تاکید کرد: رقابت با روحانی بدون احمدی نژاد بلا موضوع است. من هیچ کس را در غیاب احمدی نژاد در اندازه ای نمی دانم که روحانی را شکست دهند.او با بیان اینکه ممکن است اصولگرایان استراتژی هایی طراحی کنند که از این طریق رای روحانی را پایین بیاورند گفت: اما نظر سنجی ها نشان میدهد روحانی در غیاب احمدی نزاد ۶۰ تا ۶۵ درصد رای دارد که در چهل میلیون واجدین رای در دوره بعد این تعداد چیزی حدود بیست و چهار میلیون رای برای روحانی است.»

بدون شک در عالم سیاست هیچگاه یک دوست، دوست باقی نخواهد ماند و دشمنی ها نیز دائمی نیستند و این تغییر رویکرد یاران احمدی نژاد را نیز می توان در همین زمینه ارزیابی کرد. یاران احمدی نژاد با توجه به بی توجهی که اصولگریان به احمدی نژاد داشتند و همچنین پشت کردن به وی، به دنبال جبران این موضوع هستند. البته جدایی احمدی نژادی ها و سوق آنها به سمت یاران هاشمی و حذف رویکرد آنها تنها برای یک دوره گذار چند ماهه است و بدون شک بعد از اینکه کابینه دوازدهم شکل گرفته و تکلیف دولت بعد مشخص شود، جریان بهاری همان خط و مشی خود را پی خواهند گرفت.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها