کد خبر: 378116
تاریخ انتشار :

ایران و روسیه نزدیک تر از همیشه به هم/ اتحاد نظامی تهران و مسکو در حال گسترش

ایران و روسیه نزدیک تر از همیشه به هم/ اتحاد نظامی تهران و مسکو در حال گسترش
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) : انتقادات زیادی از جورج دبلیو بوش رئیس جمهور وقت آمریکا زمانی که 15 سال پیش ایران، عراق در زمان صدام حسین و کره شمالی را محور شرارت خواند، مطرح شد. پس از آن اما اعلام کردند که هیچ سند و مدرکی دال بر وجود همکاری میان سه کشور وجود ندارد و سوالی که اینجا مطرح می شود این است که پس چگونه این کشورها می توانند محور شرارت باشند؟

به گزارش نامه نیوز به نقل از وب سایت آمریکایی (AEI)، در ادامه این گزارش آمده است: البته تهران و پیونگ یانگ روابط طولانی مدتی با یکدیگر به ویژه بر سر مسائل مربوط به موشک های بالستیک و احتمالا مسائل هسته ای، دارند. اما امروز به نظر می رسد یک محور واقعی در حال توسعه میان ایران و روسیه وجود دارد.

تابستان گذشته، تاریخچه ای درباره روابط ایران و روسیه برای دفتر مطالاعات نظامی خارجی به نگارش درآوردم، در حالی که روسیه و ایران حداقل در 500 سال اخیر روابط گرمی را میان خود تجربه می کنند، مردم ایران اما همچنان سوء ظن عمیقی نسبت به صداقت کرملین دارند.

شک و تردید درباره نیتِ روسیه اما منجر به توقف توسعه روابط نظامی میان دو کشور ایران و روسیه نشده است. نیروهای ویژه ایران و روسیه در تابستان اخیر در بازی های المپیک اخیر با یکدیگر آموزش نظامی دیدند و رقابت کردند. پس از آن گزارش هایی منتشر شد که جت های جنگنده روسیه از پایگاه هوایی ایران برای حمله به مخالفان سوریه استفاده می کند. این برای نخستین بار در تاریخ معاصر بود که ایران با اجازه و تمایل خود به یک قدرت نظامی خارجی اجازه استفاده از پایگاه های نظامی خود را داده است.

اکنون، با این حال، روسیه و ایران به طرح B منتقل شده اند، علی رغم اینکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور بارها تاکید کرده اند که روسیه نیروهای خود را از سوریه خارج کرده اند، حقیقت ماجرا این است که روسیه پایگاه هوایی خود را در سوریه حفظ کرده است.

اکنون، به نظر می رسد که روسیه و ایران از این پایگاه هوایی استفاده می کنند. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که ایران و روسیه یک پایگاه نظامی مشترک در سوریه دارند، وی افزود که ایران و روسیه با یکدیگر برای مقابله با تروریسم برنامه ریزی کرده و همکاری می کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها