کد خبر: 380493
تاریخ انتشار :

رفتار رسانه ملی در قبال رفتارهای انتخاباتی چگونه باشد؟

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در پرونده های گذشته به بررسی موضوع تبلیغات تلویزیونی و نظر رهبری با عناوین «مسابقات خوب است؛ منتها باید مراقب بدآموزیهای قولی و عملی در آنها بود»و «فضای تبلیغی صدا و سیما اعیانی و اشرافی نباشد»در این‌ مورد پرداختیم. در این یادداشت نوع رسانه ای شدن برخی اتفاقات اخیر مانند بد اخلاقیهای سیاسی را بررسی می‌کنیم.

به گزارش نامه نیوز، دولت یازدهم آخرین زمستان خود را پشت سر می‌گذارد و تا 5 ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری انجام خواهد شد. تجربه ثابت کرده که عموماً تبلیغات انتخاباتی نه در ماهی که به رای گیری منتهی می‌شود، بلکه در آخرین زمستان زمامداری دولتها کم کم شکل جدی به خود می‌گیرد. برخی از افرادی که صاحب قدرت و رسانه هستند از همین ایام، مستقیم و غیر مستقیم به تشریح مواضعشان برای انتخابات می‌پردازند و سعی می‌کنند جو دلخواهشان را ایجاد کنند.

برخی از این فضا سازیها بر پایه جنجال آفرینی شکل می‌گیرد تا به این وسیله صداهای دیگر کمتر شنیده شوند. سوالی که می‌تواند مطرح شود این است که درباره رفتار اینگونه افراد، رسانه ملی چه واکنشی باید نشان دهد؟ آیا با توجه به مسئول بودن برخی از این افراد، تلویزیون باید همانند روالی که در ایام دیگر دارد به پوشش همه صحبتهای آنان حتی اگر رنگ و بوی انتخاباتی داشته باشد بپردازد؟

رهبر معظم انقلاب همواره از فرهنگ به عنوان اولویّت بسیار مهمّ کشور یاد می‌کنند. یکی از اشارات ایشان به این موضوع در دیدار با اعضای هیئت دولت ( سوم شهریور 95) بود. رهبر انقلاب در این دیدار فرهنگ را اینگونه تشریح می‌کنند: «فرهنگ از ادبیّات و هنر تا سبک زندگی تا فرهنگ عمومی تا اخلاق تا رفتار اجتماعی، شامل همه‌ی اینها است؛ ما در این زمینه‌ها تکلیف داریم، مسئولیّت داریم؛» طبق این بیانات اخلاق در حوزه فرهنگ قرار می‌گیرد و فرهنگ نیز باید اولویت کشور باشد.

از طرفی تلویزیون رسانه ایست که رهبر انقلاب در مناسبتهای مختلف از آن به عنوان مهمترین نهاد فرهنگ سازی در کشور یاد می‌کنند. با توجه به این دیدگاه و اینکه اخلاق انتخاباتی از جمله موضوعات چالش بر انگیز در ادوار انتخابات بوده است، نقش صدا و سیما به عنوان نهادی که خط مشی خود را مستقیم از رهبری دریافت می‌کند باید در راستای جلوگیری از بداخلاقیها و رفتارهای نامناسب اجتماعی باشد. این موضوع آنقدر مهم است که رهبر انقلاب آن را در ایجاد فضای پس از انتخابات 88 موثر می‌دانند. ایشان در دیدار جمعی از نخبگان علمی کشور ( ششم آبان سال 88) می‌فرمایند:

«تو همین قضایای انتخابات، خوب، تبلیغات انتخاباتی مثلاً باید یک ماه یا بیست روز قبل از شروع انتخابات انجام بگیرد؛ اما از پیش از عید نوروز تبلیغات انتخاباتی شروع شد! همین تلویزیونی هم که مورد انتقاد بعضی از دوستان است، متأسفانه منعکس میکرد. بنده موافق هم نبودم.» سپس مقام رهبری با تعابیر تندتری از این حرکت صدا و سیما یاد می‌کنند. ایشان می‌فرمایند: « من راضی نبودم که از سه ماه قبل از انتخابات از ماه اسفند، بلکه زودتر از اسفند، بعضی از سفرهای تبلیغاتی و حرفهائی که زده شد و تظاهراتی که میشد و مجادلاتی که انجام میگرفت، از تلویزیون پخش شود، که متأسفانه تو تلویزیون پخش شد.»

باید هشیار بود که عدم پوشش رسانه‌ای فعالیتهایی که رنگ و بوی انتخاباتی دارند ابداً به معنای نادیده گرفتن آزادی بیان نیست. اگر کسی واقعا به نیت خدمت به مردم بخواهد در انتخابات شرکت کند هیچوقت از موقعیتش برای پیش برد این هدف استفاده نخواهد کرد آنهم در شرایطی که هنوز مدت زیادی تا انتخابات باقی مانده است. رهبر انقلاب در ادامه همان بیانات برای جلوگیری از سوء تفاهم نادیده انگاشته شدن آزادی اندیشه در صورت عدم پخش اینگونه فعالیتهای انتخاباتی آنها را مغایر با آزاد اندیشی بر می‌شمرند و می‌فرمایند: «اینها توهم است؛ این جنجال‌آفرینی در داخل کشور است. جنجال فکری غیر از مباحثات صحیح است.»

منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها