کد خبر: 386153
تاریخ انتشار :

خلاصه‌ای از متن پیش‌نویس قانون اساسی سوریه

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

الکساندر لاورنتیف، رئیس هیات روسی در مذاکرات آستانه تاکید می‌کند که روسیه در بررسی قانون اساسی سوریه مداخله نمی‌کند اما پیش‌نویس را به منظور تسریع روند، به مخالفان ارائه داده است.

به گزارش نامه نیوز، بر اساس این قانون اساسی، سوری‌ها قصد خود برای ایجاد امنیت، استقلال، تمامیت ارضی و حاکمیت خود بر خود را اعلام می‌کنند؛ در صلح و دوستی با سایر مردم زندگی می‌کنند تا بتوانند یک جامعه مدنی ایجاد کنند؛ یک دولت دموکراتیک قانونی می‌سازند که با حاکمیت قانون و آن چنان که مردم ابراز کرده‌اند، اداره می‌شود؛ یک استاندارد معتبر زندگی برای تمامی افراد مطابق با قوانین اجتماعی و اقتصادی ارائه می‌دهند.

براساس این پیش‌نویس، سوریه پس از برگزاری یک رفراندوم سراسری درباره این مساله می‌تواند این پیش‌نویس را به عنوان قانون اساسی اتخاذ کند.

اصول اولیه

براساس این پیش‌نویس واژه "عرب" از نام رسمی سوریه حذف خواهد شد و "جمهوری سوریه" کشوری با حاکمیت مستقل براساس اصول حاکمیت مردم، توسط مردم و برای مردم، حاکمیت قانون، همبستگی اجتماعی، احترام به حقوق، آزادی‌ها و برابری حقوق و وظایف تمامی شهروندان فارغ از هرگونه اختلاف خواهد بود. نام "جمهوری سوریه" و "سوریه" برابر خواهد بود.

در این پیش‌نویس همچنین پیشنهاد شده که سوریه تمامی مذاهب را به رسمیت بشناسد و برای تمامی سازمان‌های مذهبی در مقابل قانون برابری قائل شود.

براساس این سند، "عربی" زبان رسمی جمهوری سوریه خواهد بود در حالی که سازمان‌ها و آژانس‌های دولتی منطقه خودمختار فرهنگی کرد می‌توانند به صورت برابر از زبان کردی و عربی استفاده کنند.

در این پیش‌نویس آمده است: هر منطقه حق استفاده از زبان غالب منطقه را دارد اما استفاده از این زبان باید طی یک رفراندوم محلی به تایید مردم برسد.

سیستم سیاسی سوریه براساس این پیش‌نویس "براساس اصل کثرت گرایی سیاسی و ارائه قدرت و به صورت دموکراتیک و رای مخفیانه مردمی است".

علاوه بر این تعدد ایدئولوژی در سوریه به رسمیت شناخته می‌شود و هیچ ایدئولوژی نمی‌تواند به عنوان ایدئولوژی دولتی یا اجباری معرفی شود. دولت سوریه باید امنیت را در این کشور تضمین و از حقوق و آزادی‌های ملی و اقلیت‌های مذهبی حفاظت کند.

مخالفان

براساس پیش‌نویس قانون اساسی که توسط روسیه ارائه شده است، سوریه، تروریسم را در هر شکل خود محکوم می‌کند و تضمین خواهد کرد که از مناطق و جمعیت خود در مقابل تهدیدات تروریستی حفاظت کند.

سوریه جنگ را به عنوان تجاوز به حاکمیت سایر کشورها و ابزاری برای حل درگیری‌های بین‌المللی محکوم می‌کند. همچنین ارتش سوریه از انجام اقدامات نظامی خارج از حوزه قدرت دولت این کشور منع می‌شود.

در این پیش‌نویس همچنین آمده است که مناطق تحت کنترل سوریه "تقسیم ناپذیر، تخطی ناپذیر و جدایی ناپذیر" هستند در حالی که مرزهای این کشور تنها ممکن است از طریق یک رفراندوم در میان تمامی مردم این کشور تغییر کند.

اختیار قوه مقننه

بر اساس این پیش‌نویس اختیار قوه مقننه از جانب مردم سوریه به شورای مردمی و شورای قانون اساسی واگذار می‌شود. اعضای شورای مردمی از طریق انتخابات عمومی که به صورت رای مستقیم، مخفیانه، عمومی و برابر برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند. در این پیش‌نویس پیشنهاد شده که نمایندگان، هر چهار سال انتخاب شوند. تمامی افراد سوری بالای 18 سال و افرادی که در قانون انتخابات مشخص شده می‌توانند در انتخابات این کشور شرکت کنند.

قانون انتخابات شامل بخش‌هایی خواهد شد که آزادی و امنیت رای دهندگان، حق انتخاب نمایندگان آنها و صداقت روند انتخابات را تضمین می‌کند؛ همچنین حق نامزدها برای نظارت بر روند انتخابات، مسئولیت کسانی که از خواست رای دهندگان سوءاستفاده می‌کنند، شناسایی و نظارت بر گردش مالی کمپین‌های انتخاباتی، سازمان‌های کمپین‌های انتخاباتی و استفاده از رسانه‌ها در این بخش از قانون اساسی آورده شده است.

براساس این سند، شورای مردمی سوریه اجازه تصویب قوانین، درخواست انتخابات ریاست جمهوری، اجرای رای عدم اعتماد به دولت، تصویب توافق‌های بین‌المللی،‌ تصویب توافقات و معاهده‌های بین‌المللی و همچنین ارائه امتیاز به شرکت‌های خارجی، تصویب عفوهای عمومی و تصمیم گیری درباره انفصال یکی از اعضای شورا را بر عهده دارد.

اختیار قوه مجریه

براساس پیش‌نویس قانون اساسی سوریه که از سوی روسیه تهیه و ارائه شده است "رئیس‌جمهور جمهوری سوریه تضمین کننده استقلال، وحدت و تمامیت ارضی کشور" است.

بر این اساس رئیس‌جمهور سوریه برای دوره‌ای هفت ساله و از سوی مردم این کشور براساس اصول جهانی برابری و بهره‌مندی از حق رای مخفیانه در انتخابات، برگزیده می‌شود.

رئیس‌جمهور سوریه اجازه ندارد که برای بیش از دو دوره در این سمت اجرایی بماند.

برای انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور این کشور، یک شهروند سوری که بیش از 40 سال سن دارد باید بیش از نیمی از آرا را کسب کند. اگر هیچ نامزدی نتواند حداکثر آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات میان دو نامزد با بالاترین میزان رای برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهور سوریه همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح خواهد بود.

در این پیش‌نویس آمده است: رئیس‌جمهوری سوریه ممکن است توسط شورای قانون اساسی و پس از طرح اتهاماتی چون خیانت علیه وی از سوی شورای مردمی (پارلمان) از سمتش برکنار شود. قانونی بودن اتهامات علیه رئیس‌جمهور و روند مطرح شدن آنها علیه او نیز در دادگاه عالی قانون اساسی بررسی می‌شود.

متن کامل این قانون اساسی به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در لینک زیر آمده است:

https://ir.sputniknews.com/world/201702012185663/

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها