کد خبر: 396227
تاریخ انتشار :

آغاز مذاکرات سازمان ملل درباره ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در ماه اکتبر گذشته ۱۲۳ کشور عضو سازمان ملل اعلام کردند یک کنفرانس مرتبط با سازمان ملل را به منظور مذاکره بر سر یک معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای که به لحاظ قانونی الزام‌آور باشد برگزار خواهند کرد. این مساله در حالی اعلام شد که اکثر قدرتهای هسته‌ای رسمی و غیررسمی جهان علیه برگزاری این مذاکرات رای دادند.

به گزارش نامه نیوز، انگلیس، فرانسه، روسیه، آمریکا و اسرائیل به این طرح رای منفی داده و چین، هند و پاکستان به آن رای ممتنع دادند.

حتی ژاپن که تنها کشور قربانی حمله هسته ای در جهان است به طرح برگزاری این مذاکرات رای منفی داد و گفت، عدم وجود اتفاق نظر بر سر این مذاکرات می تواند موجب تضعیف روند خلع سلاح هسته ای موثر در جهان شود.

از جمله کشورهای حامی اصلی این کنفرانس، اتریش، ایرلند، مکزیک، برزیل، آفریقای جنوبی و سوئد بوده اند. صدها سازمان غیر دولتی نیز از این تلاش حمایت کرده اند.

این حامیان می‌گویند که تهدید فاجعه هسته ای به سبب افزایش تنشها در اثر برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی و دولت جدید و پیش بینی ناپذیر ترامپ در حال افزایش است. آنها همچنین به جنبشهای مردمی موفقی که در سال ۱۹۹۷ منجر ممنوعیت مین و در سال ۲۰۰۸ منجر به ممنوعیت مهمات خوشه ای شد به عنوان الگو اشاره می کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها